שתף קטע נבחר

המועצה לצרכנות: לא לנתק מנויי סלולר "רדומים"

חברות הסלולר ביקשו באחרונה ממשרד התקשרות אישור לנתק מנויים שלא משתמשים במכשיר שלהם תקופה ארוכה. המעוצה לצרכנות: מספר הטלפון נרכש על ידי הצרכן במיטב כספו

המועצה לצרכנות מתנגדת לבקשת חברות סלולר לאפשר להן לנתק באופן חד צדדי צרכנים שלא עשו שימוש בטלפון במשך תקופה ארוכה ("מנוי רדום"). עו"ד זאב פרידמן, היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות, טוען כי מספר הטלפון נרכש על ידי הצרכן במיטב כספו בעת חתימת הסכם ההתקשרות מבלי שהצרכן חוייב לבצע ולו אף שיחה אחת, ולחברה ואף לרגולטור אין סמכות לנתק את הצרכן ללא הסכמתו המפורשת.

 

באחרונה טענו חברות הסלולר כי מספר המנויים הרדומים הולך וגדל, והאיסור הקיים לנתק צרכנים מהשירות ללא בקשה (פרט למקרים מיוחדים כמו הונאה או מצב חירום), מונע "ניצול יעיל של מספרי טלפון".

 

לדברי פרידמן, כל עוד הצרכן פועל על פי ההסכם שנכרת עמו, קיימת חובת החברות להמשיך לקיים את ההסכם ולשמור את המספר בעבורו. עו"ד פרידמן מדגיש, כי לא ניתן משפטית, חוקית וחוזית לנתק את הצרכן מהמספר באופן חד צדדי. לטענתו, אף חקיקה בנושא זה לא תעמוד במבחן בג"צ, וכי המועצה תעשה את כל שביכולתה לשמירת זכויות הצרכנים.

 

מהמועצה נמסר, כי צרכנים רבים אינם עושים שימוש בטלפון במודע, אך שומרים את מספר המנוי, בין אם בשל כך שהוא ייחודי, בין אם משום שהוא עוקב למספר אחר שברשותו, ובין אם מכל סיבה אחרת. בכוונתו לעשות בו שימוש בעתיד.

 

במועצה מציינים עוד, כי לא מן הנמנע שהפעלת רפורמת ניוד המספרים שנדחית מזה תקופה ארוכה בשל חוסר מוכנות של חברות הסלולר, עשויה להפחית באופן ניכר את תופעת המנויים הרדומים.

 

המועצה לצרכנות טוענת כי על פניו, ספק אם מחסור במספרים היא אכן הסיבה ליוזמת חברות סלולר לנתק "מנויים רדומים", שכן, חישוב מתמטי פשוט שערכה המועצה, מעלה כי לרשות כל אחת מהחברות עומדים כ-8 מיליון מספרים לכל הפחות, מספר העולה על סך כל מנויי הסלולר בישראל.

 

המועצה לצרכנות מגלה, כי במסמך משרד התקשורת המזמין קבלת עמדות הציבור לגבי היוזמה, הוגדר "מנוי רדום" כמנוי העונה על כל אלו: לא הוציא ולא קיבל שיחת/הודעת sms או mms, לא צרך שירותי תוכן או תקשורת נתונים, במשך תקופה מוגדרת, מנוי שלא משלמים על ידו תשלומים קבועים כלשהם, וכן, מנוי שאינו בתוכנית הכוללת תקופת התקשרות. מכאן מסתבר כי על פי חברות הסלולר, מנוי אינו חייב להיות מנוי פעיל כדי להחזיק את המספר, ובתנאי שהוא מכניס לחברה רווחים, למשל: משלם לחברה תשלום קבוע או משתמש במכשיר.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים