שתף קטע נבחר

  • מרושתים

איך ווב 2.0 וגוגל יצילו את העיתונות

למה שגוגל תסתפק בבורסת פרסום בין מפרסמים לעיתונים בלבד? למה שלא תעשה את השירות לעוד זני דינוזאורים הנמצאים בסכנת הכחדה, מלבד העיתונוזאור, כמו הטלוויזאור והספר-זאור?

"גוגל פרינט אד" הוא שירות מהפכני שגוגל יזמה לאחרונה, כדי למנוע מתקפה נגדה מצד העיתונים שמרגישים שהם נדחקים לקיר על ידי ווב 2.0, שמוריד את תפוצת העיתונים בקצב של כ5% בשנה. מדובר בחלוקת רווחים הדדית בין גוגל לעיתונים, בזירת מסחר של שטחי פרסום למפרסמים ולעיתונים. בכך גוגל יוצרת איום ממשי על גורם יותר דינוזאורי: משרדי הפרסום.

 

דינוזאורים אחרים: טלוויזאור, ספרזאור

אולי זו רק התחלה. למה שגוגל תסתפק בבורסת פרסום בין מפרסמים לעיתונים בלבד? למה שלא תעשה את השירות לעוד זני דינוזאורים הנמצאים בסכנת הכחדה, מלבד העיתונוזאור, כמו הטלוויזאור והספר-זאור? איך ייראו בעתיד "גוגל וידאו אד", "גוגל בוק אד", "גוגל רדיו אד", "גוגל טלפון אד" ? למה אלה המעוניינים לא יקראו ספרים בחינם תמורת פרסום? למה לא נדבר בטלפון בחינם תמורת פרסום? הביזנסוויק מסביר איך זה עובד. ממילא יש לגוגל מגוון רחב ומספר עצום של מפרסמים. עד עתה היא "סדרה" להם פרסום במדיה אינטרנטית. למה לא להיטיב עם לקוחותיה ועוד יותר עם עצמה על ידי Up-Sale (הגדלת המכירות) לעצמה באמצעות Cross-sale (גוון המכירות לערוצים נוספים מלבד האינטרנט) של לקוחותיה? בינתיים הצטרפו לשירות עשרות עיתונים גדולים וביניהם נמנים הניויורק טיימס והוושינגטון פוסט.

 

אך בעוד שהפרסום באינטרנט נמדד מיידית על ידי הקלקה של הקונה או המתעניין במכירה של המפרסם מעל גבי האתר של גוגל או אתרים שותפים שלה, הרי שהפרסום הלא-אינטרנטי נמדד על ידי המחייגים למספר טלפון או הגולשים לכתובת המופיעה מעל גבי מסך הטלוויזיה או נייר העיתון.

 

נינט טייב היא הבת של מסעודה משדרות. Digg ו-Delicious הם הנכדים שלה.

"דיג" הוא שירות ווב 2.0 המאפשר לגולשים באתר מסוים לדרג אותו ובכך לקבוע לפי רייטינג מדרגים, אם הוא יופיע בראש הרשימה. רוב העיתונים הגדולים בעולם כבר מאפשרים לקוראי המהדורה המקוונת שלהם לדרג את המאמרים שהם קוראים. למה לא "לדרג" באמצעות Digg גם את המאמרים החשובים המופיעים בעיתונוזאורים מנייר? למה לא לדרג גם את תוכניות הטלוויזיה החשובות בשיטת דיג?

 

רוב העיתונים שמאפשרים לקוראיהם המקוונים "לדרג" את המאמרים החשובים, גם מאפשרים לקוראיהם "למרקר" את הסימניות (בוקמרקס) שלהם. הדיג מגדיל את "רייטינג הקריאה" בטווח הקצר של מאמר נתון. מירקור הסימנייה מגדיל את "רייטינג הגלישה" בטווח הארוך של פריט נתון באינטרנט.

 

איך נעשה בוקמרקינג ודיגינג לטלוויזייה? לרדיו? לעיתון הנייר? לטלפון? לשם כך יש "להבין את המדיה" (כן, צריך פה את מקלוהן) מאז מסעודה משדרות ילדה את נינט טייב מקריית גת. השילוב של SMS (נינט). עם טלוויזיה רב-ערוצית (מסעודה) הוא "ווב 0.9 ". השילוב מרובה סוגי המדיה של דיג ודלישיוס (Del.icio.us) הוא ווב 2.0.

 

נתחיל מיו.טיוב. נפעיל דיג ודלישיוס על סרטון יו.טיוב. באמצעות "אינטליגנציה מלאכותית-אלגוריתמית" של זיהוי תמונה (ווב 3.0), ו/או באמצעות "אינטליגנציה אנושית-שיתופית" (ווב 2.0) ניתן תגיות, נדוג ונמרקר, סרטוני יו.טיוב. הסרטונים שיקבלו את הרייטינג הכי גבוה יימכרו במכרז לתחנות הטלוויזיה הגדולות בעולם

 

משם נמשיך לבלוגים ולפודקסטים. באמצעות אינטליגנציית ווב 3.0 ו/או אינטליגנציית ווב 2.0 נתייג, נדוג ונמרקר בלוגים והטובים ביותר יודפסו בעיתוני הנייר. הפודקסטים הטובים ביותר ישודרו ברדיו או ב"טלפון בחינם" שהוריד לנו את החשבונות המנופחים שאנו משלמים לבזק ולחברות הסלולר.

 

לדיג יש כבר 8 מיליון גולשים ביום. יותר מאשר מספר הגולשים לרשת פוקס, ודומה למספר הגולשים לניויורק טיימס. 4000 פריטים מדורגים מידי יום. "חוכמת ההמון" משמשת כתחליף למערכת העיתון האנושית ולעורך האנושי.

 

מעריכה באמצעות אינטליגנציה חברתית לעריכה באמצעות אינטליגנציה מלאכותית

אם ווב 2.0 מחליף את עורך העיתון באמצעות כלי אינטליגנציה חברתית כמו דיג ודלישיוס, הרי שווב 3.0, הווב הסמנטי, יחליף את העורך באמצעות כלי אינטליגנציה מלאכותית. לכך קוראים "פרסונליזציית תוכן", כשהכוונה היא לכריית נתוני הכורה והתאמת התוכן לפי התנהגות הקורא בעבר.

 

מגזין תרבות האינטרנט החשוב בעולם Wired.com קנה בשבוע שעבר את "העורך האוטומטי" הנפוץ בעולם "רה-אדיט" שמתבסס על אלגוריתמים מבוססי שפת הבינה המלאכותית Lisp והשפה הרווחת בווב 2.0 Python.

 

לרה-אדיט יש מיליון כניסות ביום, הרבה מעל למתחריו כמו הישראלי ספוטבק, שמאפשר גם פרסונליזציה של RSS חיצוני ודומה בממשק שלו לדיג.

 

בשלב זה עריכה בסגנון עדות ווב 2.0 מובילה. בעוד שלדיג יש כיום כ-8 מיליון כניסות ביום, לרה-אדיט יש רק מיליון כניסות ביום כששאר המתחרים של רה-אדיט מסתפקים ב-200,000 כניסות ביום.

 

 

"מרושתים": לבלוג המלא

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר אשר עידן. לחצו על התמונה לביוגרפיה
מומלצים