שתף קטע נבחר

יש לך רכב ישן? המדינה תקנה אותו ממך

הצעת חוק: המדינה תשלם 3,000 שקל לבעלי רכב בן 20 ומעלה, אם יסכימו להורידו מהכביש. עלות זיהום האוויר: מיליארדים בשנה

עלות זיהום האוויר מכלי רכב, הגורמים למרבית זיהום האוויר בארץ, עלולה להגיע ליותר מ-50 מיליארד שקל בשנה. כך מעריכים כלכלני משרד האוצר בדוח רשמי - הראשון שמפרסמת המדינה בעניין זה - שגובש באחרונה. מדובר בחישוב הכולל נזק שנגרם כתוצאה ממחלות אותן גורם זיהום האוויר, עלות הטיפול בהן, אובדן ימי עבודה בעקבות כך ונזק לרכוש וגידולים חקלאיים. לכן מגבש השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, תכנית לצמצום זיהום האוויר מכלי רכב שתוגש כהצעת חוק לממשלה. בתכנית זו יציע השר לקבל את רעיון הורדת כלי רכב ישנים מהכביש תמורת תשלום לבעל הרכב. 

 

600 מתים בשנה מזיהום, רק בגוש דן

לפי הנתונים, רק בגוש דן מתים בכל שנה כ-600 בני אדם מזיהום אוויר. למרות זאת, מקבל המשרד להגנת הסביבה את אחד התקציבים הנמוכים בין משרדי הממשלה, בזמן שמדינות אחרות מעניקים למשרדים דומים תקציבים נדיבים בהרבה. מסתבר כי בעולם הבינו זה מכבר כי זיהום האוויר הוא צרה בריאותית וכלכלית, שיש להילחם בה ברצינות.

 

בעקבות דוח מבקר המדינה ודיון בוועדת שרים לענייני ביקורת המדינה, מגבש כעת השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, תוכנית לאומית לצמצום זיהום האוויר מכלי רכב שתוגש לממשלה כהצעת חוק. ואלה עיקרי התכנית:

 

  • בעלי כלי רכב בן 20 שנה ומעלה, הגורם לזיהום רב יחסית, יוכלו לקבל עבורו מהמדינה סכום של ‭3,000‬ שקל אם יסכימו לגרוס אותו ולמחזרו במידת האפשר.
  • החמרה נוספת בבדיקות בטסט השנתי, כאשר בכלי רכב מונעי בנזין יבדקו סוגים נוספים של מזהמים, חלקם מוכרים כמסרטנים.
  • גם באופנועים וקטנועים יבדקו את רמת זיהום האוויר.
  • יוחמרו תקנים לפליטת מזהמים בכלי רכב מונעי סולר, הנבדקים כיום - כך המשרד - בהתאם לתקנות שנקבעו לפני 30 שנה.
  • עובד יוכל לקבל הוצאות נסיעה גם אם אינו מחזיק ברכב פרטי, במטרה לעודד מעבר לתחבורה ציבורית.
  • ניתן יהיה לייבא לישראל רק כלי רכב שיחשבו כחסכוניים בדלק, משום שהם מזהמים פחות.

 

יותר מ-50 מיליארד בשנה

הצעת החוק הועברה לאחרונה לעיון חלק ממשרדי הממשלה, ואחר כך תובא בפני הממשלה. שר התשתיות, בנימין בן-אליעזר בירך את השר עזרא על יוזמתו לטיפול מקיף בבעיה. הוא הציע לצרף אליה כמה הצעות מתוכנית לצמצום השימוש בדלק שחוברה על-ידי עומר סלע, כלכלן בכיר במינהל הדלק במשרדו.

 

מטיוטת הצעת החוק שתוגש לממשלה עולה כי העלות החיצונית לכלכלת המדינה, מזיהום אוויר הנפלט מכלי רכב, נאמדת בין %‭0.66‬ ל-%‭9.24‬ מתוצר המדינה. אם לוקחים בחשבון כי התוצר המקומי הגולמי בישראל עמד השנה על 570 מיליארד שקל, ניתן לחשב כי גם הרף הנמוך ביותר, מעמיד את ההוצאה על טיפול בזיהום אוויר בסכום עצום של ‭3.76‬ מיליארד שקל בשנה. הרף הגבוה מציג מספר מבהיל בהרבה - כ-‭52.7‬ מיליארד שקל בשנה. עלויות אלה, כך מניחים במשרד להגנת הסביבה, ניתנים לצמצום באמצעות מלחמה בזיהום אוויר.

 

ניתוח שנערך אשתקד על-ידי הארגון הסביבתי "חיים וסביבה", העריך כי העלויות למשק מזיהום תעשייתי מגיעות לפחות ל-‭4.3‬ מיליארד שקל בשנה. במשרד להגנת הסביבה מקווים כי באוצר ישכילו להבין שהחיסכון הרב שיושג מיישום הצעת החוק יאפיל על ההוצאות הכרוכות בה.

 

מקורותיה של ההצעה:

2003: להיפרד מהטרנטה ולנשום לרווחה

2005: הגרוטאה שווה כסף


פורסם לראשונה 05/01/2007 08:33

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
3,000 שקל עבור הגרוטאה (אילוסטרציה)
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים