שתף קטע נבחר

  • מרושתים

תיירות 2.0: כשהעולם הווירטואלי נכנס לעולם הריאלי

איך לתייג בצורה שיתופית את המוזיאונים בעולם כך שנוכל לקבל ישירות את ההמלצות לסלולר בחו"ל? איך לדרג בתי מלון בשיטת Digg? איך להפעיל ICQ לא רק כדי לאתר חברים ברשת, אלא גם חברים שנמצאים כרגע בהודו במרחק 5 דקות הליכה ממני? איך לקבל מידע מעודכן בזמן אמת על הפקקים בברצלונה, מרשתות חברתיות אד-הוקיות של תיירים הדומים לי הנמצאים כרגע בעיר? איך אוכל להיעזר במש-אפ כדי לקבל מיקומים במפת עיר שבה אני נמצא לפי העדפות הבילוי שלי?

 

כיצד ווב 2.0 משנה את מפת התיירות ואת הרגלי התיירות בעולם? בעיקר בכך שכלי ווב 2.0 נכנסו מהמרחב הווירטואלי למרחב הריאלי. מושגים כמו "מייספייס" ו"אתר" הם מושגים שהושאלו מהמרחב הריאלי הגיאוגרפי אל העולם הווירטואלי ועכשיו הם חוזרים ומעשירים את חוויותינו התיירותיות בעולם הריאלי.

 

אם אפשר לתייג ולדרג תמונות בפליקר וסרטים ביוטיוב, למה שלא נתייג מסעדות בפריס ומתקנים בדיסני? אנחנו כולנו מדרגי מסעדות ומדריכי תיירות. המדריך המלא לווב 2.0 בתיירות.

 

שינוי אחר הוא ויקי-מדריכים ובלוגים מדריכים, שמתעדכנים הרבה יותר מהר מספרי תיירות וגם מפורטלים מרכזיים לתיירות. כמו כן, מדריכים שיתופיים בכלי ווב 2.0 רותמים את האינטליגנציה הקולקטיבית הפוטנציאלית של מיליארד משתמשי האינטרנט כדי לקבל הרבה יותר ידע וניסיון ממה שיש למשרד נסיעות אחד או למדריך תיירות אחד.

  

מהפכת התיירות החלה לפני עשור בווב 1.0

האינטרנט מסייעת לתיירות בשבעה תחומים:

 

  1. האינטרנט מקל מאוד על עסקאות מזדמנות של הרגע האחרון.
  2. פרסונליזציה, דהיינו האפשרות להציע מידע ועסקאות תיירות התפורות ללקוח באופן אישי לאור פרופיל שלו שהוא בעצמו בונה או שחברת האי.תיירות בונה לאור הגלישות הקודמות שלו באינטרנט.
  3. אינטרקטיביות של הלקוח עם הספק והמוצר, לדוגמה באמצעות סרטי וידאו ותמונות מבוססי פלאש ואג'אקס מהמלון או מהפארק.
  4. מידע מהיר ומעודכן יותר.
  5. האפשרות לברר ואף להשיג מחירים טובים יותר.
  6. תיירות ישירה עם מינימום תיווך.
  7. האפשרות לברר מידע ולבצע עסקאות 24/7 (27 שעות 7 ימים בשבוע).

 

לפי WTO (ארגון התיירות העולמי, World-Tourism.com), ב-1984 היו בעולם כ-300 מיליון תיירים בתיירות הבינלאומית. בשנת 2005 היו 700 מיליון, גידול של למעלה מפי שניים תוך עשרים שנה. סך המכירות הגיע בשנת 2005 לכ-500 מיליארד דולר.

בשנת 2010 מספר התיירים יעבור את המיליארד וסך המכירות יגיע ליותר מ-900 מיליארד דולר. פירוש הדבר הוא שגם יהיו יותר תיירים (כמעט פי שניים) וגם כל תייר יוציא יותר. אם בשנת 2005 תייר ממוצע הוציא כ-1000 דולר לנסיעה, ב-2010 הוא יוציא כ-1400 דולר לנסיעה.

 

נתונים אלה הפכו את התיירות כבר בשנת 2000 לשוק הגדול בעולם, יותר משוקי האנרגיה, המכוניות, הטלקומוניקציה והטקסטיל. מספר המועסקים בשוק התיירות גדול מ-100 מיליון. הפעילות הכלכלית של התיירות המקומית והבינלאומית מהווה כ-10% מהתל"ג העולמי. השאלה היא איזה נתח אי.התיירות השיגה מתוך עוגת התיירות המסורתית?

 

שוק האי.תיירות גדל מ-1 מיליארד דולר ב-1996 ל-18 מיליארד דולר בשנת 2005, המהווים עדיין פחות מ-5% מסך שוק התיירות. האי.קומרס בתחום התיירות הווה כ-33% מסך האי.קומרס בשאר הענפים. שלושת השחקניות הגדולות בארה"ב בתחום האי.תיירות הן: אקספדיה עם נתח שוק של 33%, טרוולוסיטי 24%, ואורביץ עם 16%.

 

שלושת הגדולות אם כן, לוקחות כעת שלושה רבעים מסך המכירות בתחום התיירות באינטרנט בארה"ב. אולם פורטלי תיירות הם רק החוליה הראשונה בשרשרת האי.תיירות. שרשרת זו כוללת בתי מלון, חברות תעופה, חברות השכרת רכב, אתרי סיור, אתרי בילוי וכו'. כל אחת מחוליות השרשרת משתמשת בטכנולוגיות האינטרנטיות הבאות כדי לחדור עמוק יותר לעולם האי.תיירות.

 

כלי ווב 2.0 בתיירות

  1. ויקי-תיירות. זהו מדריך תיירות בעברית בשיטת ויקי. כל מטייל יכול לכתוב על רשמיו מהטיולים שלו בארץ ובעולם. כך הולך ונוצר מדריך טיולים שיתופי, שהוא יותר מעודכן וגם מאפשר פירוט גדול יותר לנישות ולמקומות ספציפיים . ויקי-מדריך בעברית: /wiki.lekol-haruchot.co.il/wiki . יש הרבה ויקי-מדריכים באנגלית. הנה שניים: wikitravel.org/en/Main_Page , http://world.wikia.com/wiki/World_Wikia.

  2. MapPoint ו-AJAX. זוהי מפה אינטראקטיבית שנמצאת באינטרנט ובאמצעות כלי Mash-up מבוססי AJAX ו-Web Services היא מאפשרת את התועלות הבאות: ראשית, היא יכולה להתעדכן באופן שוטף. שנית, היא יכולה לספק "מפה תפורה" למשתמש. למשל שני תיירים שונים מתעניינים באיטליה.

    האחד מתמקד בעתיקות של רומא והשני מתעניין במסעדות של רומא. בהתאם לבחירתו המשתמש יקבל באינטרנט מפה התפורה לצרכיו ולרצונותיו. האחד יקבל ציון של העתיקות שלרומא והשני יקבל ציון של המסעדות של רומא. שלישית, מפה זו מאפשרת לבצע עליה חיפוש כמו החיפוש באינטרנט, רק שהתוצאות המגיעות מופיעות על גבי המפה.

    רביעית, היא מאפשרת למשתמש עם סלולר שירותי מיקום-עצמי וניווט מבחינה גיאוגרפית ומבחינת מבצעי קניות התלויים בזמן ובמקום. חמישית, היא מאפשרת לנוהג ברכב ל"שוחח" עם המפה באופן קולי בזמן הנסיעה. זו כבר לא רק תיירות 2.0, אלא גם תיירות 3.0 שבה נעשה שימוש בווב 3.0 הסמנטי.

  3. רשתות חברתיות לתיירות. מאפשרות המלצות בין חברים לאיזורים מיוחדים. מאפשרים בעיקר לארגן קבוצות של מטיילים מכל העולם. www.gusto.com , http://igougo.com , www.tripmates.com .

  4. "אי.סי.קיו 2.0 מרחבי ולא רק וירטואלי". האי.סי.קיו. המוכר הוא לא רק מכשיר תקשורת, אלא גם מכשיר לאיתור אנשים במרחב הוירטואלי של הווב. ה"אי.סי.קיו. המרחבי החדש מאפשר ויקי-טיול משום שהוא מאפשר לאתר אנשים במרחב האמיתי בזמן אמת ולשוחח אתם או ממש להצטרף אליהם פיזית.

  5. RSS ותיירות מסינדיקציית תוכן לסינדיקציית עסקאות. נניח שאתר של חברת תעופה מאפשר לגולשים לברר מחירים ולקנות כרטיסים. טכנולוגית הWeb Services הנ"ל מאפשרת ללקוח לגלוש באתר חברת התעופה אבל אטומטית הוא יכול לבחור להיות מנותב לאתרי חברות השכרת רכב, מלונות, מסעדות פארקים וכו' בלי שהוא יצטרך לחפש את כל החברות הללו ובלי לדאוג מבחינת מהימנותם.

  6. מציאות מוגברת. מדובר באתרים כדוגמת www.flagr.com שמאפשרים ל"הניח דגלים" בנקודות תיירותיות מעניינות. זהו מעין שילוב של פליקר, עם ישום המפות של גוגל, עם ישום הסימניות והתגיות של דלישיוס. אלא שהסימניות והתגיות כאן אינן על אודות מידע, אלא על אודות העולם האמיתי. בכך, העולם הוירטואלי של תגיות וסימניות מעשיר ומגביר את העולם האמיתי. כשתייר א מגיע לרומא העתיקה למשל, הוא יכול להשאיר באתר פלאגר הנ"ל, את חוות דעתו וטיפים. תייר ב' יכול להיכנס לאתר פלאגר ולהיעזר בסימניות בתגיות ובחוות הדעת שנכתבו על רומא העתיקה ולהיעזר בהם בטיולו. השלב הבא יבוא משילוב של רשתות רחבות פס אלחוטיות WIMAX עם חיישנים קצרי טווח RFID כדי לקבל גילוי נוכחות ותיוג של העולם הפיזי, כולל תיירים ואתרי תיירות.

  7. סינדיקציה וסינרגיה ענפיות. USA Interactive היא חברה אמריקאית לסחר אלקטרוני בראשותו של בארי דילר מי שהיה מנכ"ל אחת משלושת רשתות הטלוויזיה המרכזיות של ארה"ב. היא משתמשת בערוצי האינטרנט, הטלוויזיה והטלפון כאפיקים העסקיים הראשיים שלה.

    דילר רכש את Expedia.com שהיא סוכנות התיירות האינטרנטית הגדולה בעולם כיום, שאפילו בתקופת השפל הנוכחית מניתה עלתה ב-2002 ב-225% עם גדול שנתי במכירות של למעלה מ100%. לאחר מכן הוא ביצע שורת רכישות שיוצרות סינרגיה עם סוכנות התיירות ועם חברת האם.

    הוא רכש ב-10 לאוקטובר 2002 את סוכנות הכרטיסים המקוונת ticketmaster.com ומיזג אותה בחברת האם, לאחר מכן הוא הצהיר על כוונותיו לרכוש את כל המניות שבידי הציבור של סוכנות הזמנת המלונות Hotel.com, של חברת מדריכי הערים Citysearch.com ושל חברת ההכרויות Match.com.

  8. TimePoint. זוהי "מפת זמן" אינטרקטיבית שנמצאת באינטרנט כדוגמת iCal וiSynch של חברת אפל. מפת הזמן מכילה את לוחות הזמנים של נקודות התיירות (פארקים, מופעים, מסעדות ועוד).

  9. השוואת מחירי תיירות. "הדקה ה-90 של ווב 2.0: www.farecast.com

     
  10. סינדיקציה וקולבורציה בזמן אמיתי ובמרחב אמיתי. מדובר בשילוב של שלושת התסריטים הקודמים. כשמדובר בעיר תיירות, מחוז תיירות, או מדינת תיירות, התלות בין גורמי התיירות השונים היא מוחלטת וכמעט בלתי ניתנת להפרדה.

    הגוף הציבורי מחזיק את נכסי התיירות וגופים פרטיים כמו בתי מלון, פארקים, חברות השכרה, חברות טיסה ועוד, מרוויחות מהנכסים הללו. לכן שירותי הווב שמגדילים את פוטנציאל הסינדיקציה והקולבורציה הופכים לגורם תחרותי מרכזי ברמת המאקרו.

    אם נשלב זאת עם ישומי אינטרנט מהדור השני כמו MapPoint, הסינרגיה אף תגדל משום שבאותה עיר או באותה מדינה ניתן לספק לתייר מפה מקוונת שבה הוא מקבל מידע על מרחב וזמן בזמן אמת לגבי הגורם שאותו הוא צריך. דוגמה התייר נכנס לפורטל של איטליה.

    משם הוא יכול לבחור להיות מנותב אוטומטית לגוף הפרטי שלו הוא זקוק, תוך כדי הופעת מיקומו המרחבי של הגוף וזמני הפעילות שלו. יותר מכך, לתייר הסלולרי יש אפשרות בזמן הנסיעה או בזמן ההליכה לקבל אינפורמציה, תוכן וחוויות בהתאם להקשר המרחבי או הזמני שלו (מבצעי מכירות בשעות מסוימות למשל).

 

מאחורי כל הרכישות הללו עומדת האסטרטגיה של האינטגרציה של נקודת המבט של העסק על הלקוח ושל נקודת המבט של הלקוח על העסק. הלקוח של סוכנות הנסיעות מעוניין במפות ערים ובכרטיסים למלון ולמופעים. לקוח זה משאיר אינפורמציה יקרת ערך על עצמו שחברת האם יכולה להשתמש בה להגדיל מכירות Up-sell ולמכור עוד מוצרים Cross-sell. מצד שני, הלקוח לא מעניין להתברבר בין אתרים רבים והוא רוצה פתרון אחד שירכז עבורו את כל צרכיו בתחום התיירות או הפנאי.

 

מרושתים: לבלוג המלא

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אשר עידן, לחצו על התמונה לביוגרפיה
מומלצים