שתף קטע נבחר

מדריך: קניית מקרן קולנוע ביתי

מקרן טוב יכול להפוך כל סלון לחלופה אמיתית לאולם הקולנוע. מה כדאי לקנות? מדוע צריך חדר שחור? ומה חשוב לדעת לפני ששולפים את הארנק. מקרן - בעיקר לחובבי קולנוע, לא טלוויזיה

בשנים האחרונות הקולנוע הביתי חודר לבתים רבים. בתחילה, הופיעו המגברים ומערכות הרמקולים ההיקפיות, שחוברו לטלוויזיות רגילות. אחר כך הגיעו המקרנים ובזכות מחירם ההולך ויורד, ניתן למצוא אותם כיום ביותר בתים מאשר בעבר.

 

מה תורם המקרן לחווית הצפיה? בתחום זה, הגודל הוא פרמטר המשפיע בצורה ישירה על חווית הצפייה: תמונה גדולה יותר (יחסית לחדר) תתרום לחווייה מרשימה יותר שאף תצליח להאפיל, תרתי משמע, על הביקור בבתי הקולנוע.

 

שחור אמיתי

מקרן יודע לייצר אור, אך אינו יודע לייצר חושך (אי אפשר "להקרין" צבע שחור, שכן שחור זה חוסר אור). זה אולי נשמע ברור מאליו, אבל רבים חושבים שהם יכולים לעבוד עם מקרן ללא צורך בהחשכת החדר. מרבית המסכים הם בצבע לבן ואם החדר אינו חשוך לחלוטין, תמונה שתוקרן על המסך לא תגיע לעולם לשחור אמיתי.

 

כשמדובר במצגת, אין צורך בהחשכת החדר לחלוטין, כי המצגת לא מחייבת מהצופה להרגיש חלק ממנה. כמו כן, מרבית המצגות אינן בכתב אפור כהה על רקע שחור, אך בסרט ממוצע, סצינות ליליות או כהות, נפוצות למדי.

 

על מנת ליצור חוויה אמינה של צפייה בסרט, חייבים תמונה תלת מימדית, משמעות הדבר – שחורים עמוקים. כלומר, חייבים להחשיך את החדר כראוי. וילונות כבדים בהחלט עוזרים.

 

שימו לב לקירות בבתי קולנוע: מצופים בריפוד בולע אור, לרוב בצבע כהה. הסיבה לכך פשוטה: אור שיוצא מהמסך, פוגע בקירות ומשם חזרה למסך - כמוהו כמנורה שדלוקה בחדר. אי לכך, בחדרי קולנוע, רצוי לצבוע את הקירות/תיקרה באפור או הצבע האידיאלי – שחור.

 

מה לגבי צבעים אחרים, בורדו או סגול כהה? – אפשר, אבל זה פחות מומלץ וזאת משום שאז ההחזרים לא יהיו נייטרלים מבחינת צבע: ההחזרים יישטפו את המסך בצבע מסויים (בהתאם לצבע הקיר) זה אומנם ניתן לפיצוי בכיול צבעים, אך מסבך את החיים ללא צורך.

 

עוד ב-hometheater: תכני HD - מהלול הישר לצלחת

 

סוגי מקרנים

 

מקרני מצגות

 

רבים חושבים שניתן לרכוש מקרן מצגות ולהשתמש בו לקולנוע ביתי. הדבר אפשרי, אך מקרן כזה לא יספק ביצועים איכותיים.

 

מקרני מצגות מתוכננים להיות קטנים, בעלי רזולוציה ויחס מסך שמתאימים למחשב, בעלי תאורה חזקה (לתנאי חדרי ישיבות), יחס ניגודיות נמוך (אין צורך בשחורים עמוקים) והקפדה פחותה על רמת הרעש המופק. הם זולים יותר, מכיוון שהם נפוצים מאוד.

 

מקרני קולנוע ביתי

 

מקרנים לקולנוע ביתי נדירים יותר, ולא תמצאו אותם בד"כ בחנויות לציוד משרדי. הם בעלי רזולוציות שמתאימות לקולנוע ביתי (720P עד לאחרונה וכיום גם מקרני 1080p), עוצמת תאורה חלשה יותר (1000cd/m2), יחס ניגודיות גבוה יותר, עלות גבוהה יותר, הם שקטים ובעלי מעבדי תמונה טובים יותר.

 

בדרך כלל לא מדובר באותם יצרנים עבור שני סוגי המקרנים. לחברות כמו DELL ו-HP יש מקרנים שמיועדים בעיקר למטרת מצגות מחשב.

 

טכנולוגיות מקרנים

הטכנולוגיות הנמצאות בשימוש לטובת שני סוגי המקרנים מגוונות:

 

  1. CRT – הטכנולוגיה הראשונה שהומצאה (טלוויזיות השפופרת הביתיות הנפוצות). יש כאלו עם 3 שפורפרות וחדשות יותר, עם שפורפרת אחת. מדובר במקרנים גדולים, כבדים, לעיתים רעשניים, ודורשים התקנה סבוכה למדי. הם נדירים מאוד, אולם בעלי יחס ניגודיות גבוה במיוחד (מה שמספק שחורים כהים במיוחד).
  2. DLP - של חברת טקסס אינסטרומנטס היא טכנולוגיה חדשה יותר, ובשנים האחרונות השתלטה על התחום במהירות. היתרון של יחס ניגודיות גבוה ואיכות תמונה טובה, בשילוב מחירים סבירים , איפשרו לרבים לרכוש מקרנים שהיו מחוץ להישג ידם קודם לכן. היתרונות כאמור, ביחס ניגודיות גבוה במיוחד. 

    טכנולוגית DLP בדרך כלל תספק את התמונה המרשימה ביותר אך חשוב לברר אם אתם, או מי מבני משפחתכם רגיש לטכנולוגיה זו.

    לצורך זה, כדאי לעבור בין חנויות קולנוע ביתי שמחזיקות מקרנים, ולבקש לצפות במקרן שכזה. מקור הבעיה היא בגלגל הצבע אשר מסתובב לו במהירות וגורם לעין לדמיין שהיא רואה צבעים שונים, בעוד שבכל זמן נתון היא רואה רק צבע אחד ("תופעת הקשתות").

    הרגישות יורדת ככל שגלגל הצבע הוא בעל מהירות גבוהה יותר (רצוי לחפש מקרן עם מהירות פי חמישה לפחות). גם דיוק הצבע גדל ככל שאנחנו מוסיפים קטעים (גוונים) לגלגל הצבע (שישה או שבעה קטעי גוון זה נחשב מצויין).

    אם הנכם רגישים ל-DLP או מוצאים שהעין שלכם מתעייפת ממנה במהירות, טכנולוגיית LCD בד"כ תהווה אלטרנטיבה טובה.
  3. LCD - טכנולוגיה ותיקה מאוד, ונפוצה במקרנים גם למצגות וגם לקולנוע ביתי. היתרון של מקרנים מסוג זה – העלות שלהם זולה. מצד שני, הרווח הגדול בין הפיקסלים לרוב גורם לכך שרבים רואים רשת דקיקה מעל התמונה (SCREEN DOOR) אשר מפריעה מעט לחוויה.

    בעיה נוספת היא יחס ניגודיות נמוך יחסית. בדורות האחרונים של מקרנים שופר נושא זה, בעיקר במקרני קולנוע ביתי, וחברות רבות הוסיפו צמצם אוטומטי (לעיתים אפילו שניים) אשר מקפיצים את יחס הניגודיות לסדר גודל של 10,000:1 – שזה כבר מספר מרשים למדי.

  4. LCOS - זוהי הטכנולוגיה החדשה ביותר. חברות שונות קוראות לה בשמות שונים –SXRD של סוני או DILA של JVC. מדובר במעיין הכלאה של LCD עם DLP. המקרנים בד"כ מציגים תמונה חשוכה ביחס לטכנולוגיות האחרות, אך יחס הניגודיות גבוה יותר והתמונה חלקה, נעימה, פחות מעייפת ויותר "קולנועית" מאשר טכנולוגיות אחרות.

  

רזולוציה

הרזולוציה היא מספר הנקודות (פיקסלים) שיש למקרן בכל ציר. מכיוון שמקרנים לקולנוע ביתי מגיעים עם יחס מסך מלבני, 16:9, סופרים את מספר השורות האופקיות (כלומר, מספר הפיקסלים לגובה).

 

שתי רזולוציות בעיקר חשובות לקולנוע ביתי עדכני:

 

  1. 720P – כלומר, 720 שורות אופקיות של פיקסלים. זו רזולוציה שמתאימה להקרנה על גבי מסך עד 90 אינץ' (מעבר לכך, כדאי לשקול מעבר ל-1080P). המקרנים בקטגוריה הזו כוללים DLP ו-LCD, והעלויות מאוד ירדו בשנה האחרונה. רזולציה זו מתאימה יותר למקורות כמו DVD, אך המקרנים מסוגלים כמובן להציג HDTV (טלוויזיה באבחנה גבוהה, שעדיין אינה נפוצה בישראל) באיכות מעולה.
  2. 1080P – או FULL HD זה הרזולוציה הגבוהה ביותר שניתן להשיג כיום ב-HDTV. לכן מקרנים מסוג זה הם הקצה העליון של התחום כיום. העלויות בד"כ מתחילות ב-25,000 שקלים ויכולות להאמיר עד 60,000 שקלים. טכנולוגיות אפשריות הן DLP, LCD ו-LCOS. כאן כבר ניתן להגדיל ממש את גודל המסך ל-120 אינץ' ללא בעיות משמעותיות.

 

מקרני קולנוע ביתי שונים בעניין הזה ממקרני מצגות שיהיו בד"כ ברזולוציות של מחשב (וביחס 4:3 ריבועי) כגון 800x600 פיקסלים או 1024x768 פיקסלים. מקרנים כאלה יתקשו בד"כ לעשות את העיבוד התמונה הדרוש בכדי להציג תמונת DVD ראויה לשמה. עיבוד התמונה במקרנים למטרת קולנוע ביתי, עדיפים בהרבה.

 

מצד שני, מכשירי DVD מתקדמים (כגון הדנון 1930 או OPPO ) יכולים לשפר את איכות התמונה גם אל מול המקרן הטוב ביותר, וכדאי להתאבזר במכשיר כזה. פיתרון אחר, המיועד לאנשים בעלי תקציב, יכול להיות שימוש במעבד תמונה חיצוני.

 

רבים מאוד משתמשים במחשב סלוני (HTPC) כמקור הוידאו שלהם. מקור כזה יכול לספק תכני וידאו, משחקים, HDTV ועוד. חשוב להצטייד בכרטיס מסך מתאים אשר ידע לעבוד עם המקרן ברזולוציה הטבעית שלו (כלומר 720P או 1080P).  

 

עוצמת הארה

עוצמת הארה (luminance) חזקה משמעותית בעיקר כאשר מדובר על חדר שאינו יכול להיות מוחשך לחלוטין, או כאשר רוצים להקרין על גבי מסך גדול במיוחד. במרבית המקרים, מקרן בעל 1000cd/m2 יספיק בהחלט לרוב האנשים בבית.  

 

מיתוסים חשוכים לגבי הארה

טעות נפוצה נוספת, מגיעה מהתפישה המוטעית שככל שהמקרן מאיר "חזק" יותר, תוכלו לצפות בתנאי סביבה פחות חשוכים.

 

כלומר, שככל שהמקרן בעל עוצמת הארה גבוהה יותר (ANSI Luminance), המקרן "טוב" יותר. מה שקובע בסופו של דבר את עוצמת ההארה, הוא האור שנופל על המסך עצמו, ולא כמה אור יוצא מהמקרן. היחידות המשמשות למדידת הנתון הזה נקראות FOOT LAMBERT . בקולנוע טיפוסי יש בין 16-25 יחידות כאלה על המסך עצמו.

 

עוצמה זו תלוי בשטח המסך שעליו תאורת המקרן צריכה "להתחלק" וכמו כן בהחזר (GAIN) של המסך. לא נלאה אתכם בחישובים, אבל בואו נגיד שעם מקרן של 1000 ANSI , מסך של 100 אינץ' ורמת החזר של 1.0 מקבלים די והותר אור מהמסך.

 

חשיבות הניגודיות והארה

יחס ניגודיות משמעותי ביותר עבור מקרנים כיום. כדאי להתרכז ביחס של 5000:1 ומעלה. פחות מזה, התמונה פשוט תהיה "חלבית" והשחורים יהיו בהירים מדי. זהו פרמטר חשוב ליצירת תחושה קולנועית. יחס הניגודיות הוא זה שקובע עד כמה השחורים, יהיו שחורים ועד כמה הלבנים יהיו בוהקים.

 

אתם כבר יכולים להבין למעשה, שהחוכמה היא להגיע ליחס ניגודיות גבוה עם עוצמת הארה לא גבוהה במיוחד, שכן הדבר

יפיק שחורים עמוקים. אם עוצמת ההארה (הלבן) תהיה גבוהה מאוד (נניח 2500 ANSI), הרי שניתן יהיה לקבל יחסית יחס ניגודיות גבוה, אבל השחור - יהיה למעשה אפור בהיר.

 

לאחרונה רואים יותר ויותר מקרני קולנוע ביתי בעלי יחס כזה, הודות לשימוש בצמצם דינאמי (כזה שמחשיך את התמונה כשהסצינה חשוכה ומבהיר את התמונה בסצינה בהירה).

 

הזזת עדשה (Lens Shift)

היכולת להזיז את התמונה על המסך, מעלה-מטה, ולעיתים, גם ימינה-שמאלה, מבלי להזיז את המקרן עצמו, נקראת בשפה המקצועית Lens Shift. אופציה זו יכולה להיעשות ידנית-מכנית או חשמלית דרך השלט, וחשיבותה מתבטאת במקרים בהם לא מתאפשר למקם את המקרן בקו ישר מול המסך.

 

רצוי אגב, שלא להשתמש באופציית ה-Keystone (תיקון זוית הקרנה דיגיטלי) שמובנית במקרנים, כי זו בדרך כלל באה על חשבון איכות תמונה.

 

הקרנה ישרה מול הפוכה

כל מקרן כיום, מאפשר דרך התפריטים, להגדיר האם המקרן מותקן ישר או הפוך (על מנת להפוך את התמונה ב-180 מעלות).

 

עלויות

מחירי מקרני קולנוע ביתי איכותיים ברזולוציה של 720P יכולים לנוע בין 8000 שקלים לבין 15,000 שקלים עבור המקרנים החזקים יותר (פנסוניק AE900 או סוני HS60). כמובן שקיימים בשוק מקרנים זולים יותר, בעלות של פחות מ-5000 שקלים, אולם הם לרוב רחוקים מהאיכות שמציעים כיום המקרנים החזקים יותר.

 

ברזולוציה גבוהה יותר, של FULL HD או 1080p ניתן למצוא מקרנים שמחירם ההתחלתי הוא 25,000 שקלים בארץ עד למחיר (כמו מקרן של חברת MERIDIAN המשלב טכנולוגית LCOS של JVC עם עיבוד תמונה של FAROUDJA) גם היקר פי ארבעה.

 

עלות הנורה: בעוד שלרוב המקרן עצמו יהיה זול ממסך טלוויזיה דק בגודל וברזולוציה מקבילה, אורך חיי הנורה הוא קצר בהרבה (1000 עד 2000 שעות בדרך כלל) ועלות מנורה עלולה להיות יקרה (בין 250 ל-450 דולר). בעיה זו, והעובדה שהתוכן הטלויזיוני שמשודר בארץ לא תוכנן להיות מוקרן על גבי מסך של 120", תורמות לכך שלרוב מומלץ שלא להשתמש במקרן לצפיית טלויזיה כלל.

 

לעומת זאת, בממוצע צפייה של שלושה סרטים בשבוע, מדובר על 300 שעות שנתיות בלבד. פעמים רבות, משדרגים בעלי מקרנים את המקרן זמן רב לפני תום חיי הנורה.

 

סיכום

משיקולי עלות ואיכות החומרים המשודרים, הפשרה הטובה ביותר כיום הינה שימוש בטלוויזיה זולה לצפייה בשידורי ערוצי הכבלים והלוויין - ושימוש במקרן עבור סרטים ותכנים ממקור וידאו איכותי. מטרתו המרכזית של המקרן, הינה להכניס את חווית הקולנוע אלינו הביתה - ובגדול. אם תספקו את התנאים המינימליים (מסך מתאים, חדר חשוך ומקור וידאו איכותי), תמצאו שאין תחליף למקרן קדמי עבור חווית הסרטים.

  

כתבו: ליאור צ'רקסקי ומרטין סבג, hometheater.co.il

 

לכל מדריכי הקנייה של ערוץ המחשבים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סניו PLV-Z5, מקרן בטכנולוגיית LCD
hometheater.co.il
מומלצים