שתף קטע נבחר

צילום: דלית שחם

האוטו שלנו קטן ומגניב

כ-50 איש חברים במועדון האספנים הישראלי של דגמי מכוניות - תחביב שהולך ומתפתח בארץ. מישל דור הצטרף למפגש של חברי המועדון - והתרשם

יש כאלו שהמכוניות נמצאות אצלם בתוך הבית. אלו הם כמובן האספנים של דגמי מכוניות – תחביב שהולך ומתפתח בארץ. הדגמים בנויים על בסיס מכוניות אמיתיות (כל אספן בוחר את גודל הדגם המתאים לו), כשבעולם תחום זה מפותח מאוד וסביבו תעשייה שלמה של חברות המייצרות וחנויות שמוכרות את התוצרת, וכן תערוכות שנערכות מדי שנה.

 

 

הצטרפתי למפגש של מועדון "אוטוטוי" ודיברתי עם איציק מלכין, אספן וחבר במועדון, שהתגלה כאנציקלופדיה מהלכת ולימד אותי תורה בכל הקשור ליצרני הדגמים: "ייצור הדגמים החל עוד בשנות ה-40. קנה המידה הנפוץ היה 1:64 ובעיקר שימש כמשחק לילדים. בהמשך שנות ה-50 החלו לייצר בקנה מידה 1:43 באירופה, ברמת פירוט גבוהה יותר לנישה ספציפית של אספנים. בשנות ה-80, עקב דרישה מצד השוק האמריקאי, החלו לייצר קנה מידה 1:18 בעיקר לשוק האמריקאי. לפני איחוד אירופה ועידן האירו רוב הדגמים יוצרו באירופה, אך עם השינויים המקרו-כלכליים רוב החברות העבירו את פס הייצור לסין, ומי שלא עשה כך יצא מן המשחק".

 

לדברי מלכין, "ישנן מספר חברות ותיקות ומובילות בתחום בקנה מידה 1:43, 1:18 יש את החברה הוותיקה ביותר והמבוססת ביותר Minichamps הנמצאת
צילום: גיל דביר
בבעלות גרמנית. חברת CMC היא חברה גרמנית בבעלות סינית הנחשבת למובילה ביותר בתחום האיכות ורמת הפירוט גבוהה ביותר כשהדגמים שלהם מורכבים כל אחד מיותר מ-500 חלקים שונים. חברות נוספות שאנו, האספנים, להוטים אחרי הדגמים שלהן הן חברת - KYOSHO קונצרן יפני המייצר בקנה מידה 1:43 וכן 1:18 בעל איכות גבוהה וחברת AUTOARיצרן סיני המייצר 1:43 וכן 1:18 באיכות גבוהה". ואז איציק לוקח נשימה ומתענג על דגם מרצדס שאם היתה מצולמת מקרוב, איש לא היה מאמין כי מדובר בדגם ולא בדבר האמיתי.

 

לאחר שראשי התמלא במספרים מורכבים, ובשמות שונים ומשונים של דגמי מכוניות, שמעתי קצת על המועדון עצמו מבר מרגוליס הצעיר: "לא מזמן הוקם בארצנו המועדון המוקדש כולו לאספנות דגמי מכוניות. כל תקופה מסוימת עורך המועדון כנס שבו מדברים על הדגמים, מציגים אותם, מחליפים ומוכרים וגם מקבלים הסברים מקצועיים מאנשי מקצוע שמבינים בתחום. את המועדון הקימו אנשים בעלי רצון טוב לפתח את האספנות בארץ ולהגדיל את קהילת האספנים באשר הם".

 

יושב ראש המועדון, אלון פרז, הוביל אותי אחר כבוד אל האוסף שלו תוך שהוא מספר לי כי בארץ למעלה מ-1,000 אספנים, כשחלקם מוכרים וחלקם נחבאים אל הכלים. "מחירי הדגמים יכולים להיות זולים ושווים לכל כיס, וחלקם יכול להגיע לאלפי שקלים לפריט. אני לא רוצה לנקוב בערך האוסף שלי שכולו מכוניות שנעו בכבישי הארץ משנות החמישים, אבל ערכו לא יסולא בפז".

 

עוד הוא מדבר ונשמתי נעתקה – בחדר שהוקדש לאוסף עמדו להן בסדר מופתי מאות מכוניות: לכל אחת תווית והן נקיות ללא רבב. "כן כן", צוחק פרז,"אני מנקה מהן אבק ולפעמים גם עושה להן פוליש".

 

חברי המועדון התגלו כמגוון רחב ונעים של אנשים שהודיעו כי ישמחו לקבל חברים חדשים. המועדון אינו מסחרי, ואם בא לכם לחזור לילדות, החברים ישמחו לקבל אתכם בהתאם לתנאי התקנון ודמי החבר הסמליים. "אנחנו כולנו חברים, אין כאן מעמדות וכולם שווים", אומר יושב הראש. "נשמח לראות פנים חדשות ולחלוק את הידע שלנו עם כל מי שירצה".

 

מועדון אוטוטוי: http://www.oToToY.com

 

יש לכם אוסף מעניין ואתם רוצים לפרסם אותו? שילחו מייל עם הפרטים שלכם לאי מייל: money@y-i.co.il - ואם המערכת תמצא בכך עניין, ניצור עימכם קשר.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים