שתף קטע נבחר

שירות שח"ל, נטל"י או אחר: כמה זה עולה ומה כדאי

איזו חברת שירותי רפואה מחייבת אתכם במנוי דו-שנתי ואיזו לא דורשת התחייבות בזמן, איפה תשלמו 270 שקל לחודש ואיפה רק 79 שקל. השוואה בין 4 חברות טלה-רפואה המתמחות בחולי לב

יותר מ־20 שנה עברו מאז גילו את הפוטנציאל הכלכלי במתן שירותי טלה־רפואה (רפואה בשלט רחוק) מבלי שהחולה יצטרך לצאת מהבית לכיוון המרפאה כדי לפתור כל צרה או מועקה.

 

בשנה האחרונה התייצב השוק הסוער בארץ סביב 4 מתחרים בתחום הטלה־רפואה לרפואת הלב, שנחשב ליוקרתי ביותר: שחל, נטלי, מוניטור וקשב־לב. מדובר בשירות רפואי לאבחון מוקדם של אירועים לבביים מהמוקד הרפואי אל בית הלקוח, המבוסס על שידור נתונים רפואיים מהלקוח למוקד.

 

איזו מהחברות היא הזולה ביותר? מי מציעה את תנאי החוזה הטובים ביותר לצרכנים? מי מאיישת את המוקד במומחים המובילים ומי מספקת את טכנולוגיות שידור הנתונים המובילות?


אמבולנס של שחל. החברה הוותיקה בשוק (צילום: מיכאל קרמר)

 

לכל חברה יתרונות על פני מתחרותיה. שחל היא החברה הוותיקה בשוק, המציעה שירות רפואי במוקד הגדול ביותר הפועל כיום, ומשווקת מכשירים פרי פיתוח טכנולוגי עצמאי. נטלי היא הפחות ותיקה מבין שתי החברות הגדולות בשוק, אך צפויה להרחיב בקרוב את ממדיה באופן משמעותי, וכבר היום נהנים מנוייה משירות ביקור רופא לבני הבית, שאינו מוצע בשחל וכן מטכנולוגיות בלעדיות. מוניטור מציעה את תנאי החוזה הטובים ביותר בשוק, שאינם דורשים תקופת התחייבות מהמנויים ומפעילה שירותים ייחודיים לילדים ותינוקות הסובלים מהפרעות בתפקוד הלב, וקשב־לב היא החברה הזולה ביותר כיום בשוק, המציעה שירותים ייחודיים לחולי אלצהיימר.

 

כמה עולה חבילת הבסיס?

לחברת שחל יש 300 אלף מנויים ברחבי העולם, כשליש מתוכם בישראל. מחיר המנוי הבסיסי לשירותי הטלה־ רפואה שלה הוא הגבוה ביותר: 270 שקל לחודש. המנוי מאפשר ייעוץ רפואי מהמוקד בסיוע הטכנולוגיות הרפואיות והזנקת ניידת טיפול נמרץ ללקוחות במקרה הצורך. מנוי לשירות כולל קבלה הביתה של מכשיר קרדיוביפר, המאפשר שידור אק"ג לרישום רב־ערוצי של הפעילות החשמלית של הלב.

 

יש לציין כי שחל היא היחידה מבין החברות שמממנת פיתוח מוצרים טכנולוגיים בעצמה, המשמשים לשידור נתונים רפואיים מבית הלקוח למוקד הרפואי. בתחילת השנה השיקה החברה מכשיר בשם "קרדיו־סנסי‭,"‬ המאפשר לראשונה העברת נתוני אק"ג בטכנולוגיה סלולרית־דיגיטלית, תוך 3 שניות, וניתן להפעלה גם על־ידי הלקוח בביתו וגם בשלט רחוק מהמוקד הרפואי.

 

לפני 3 שנים השיקה את ה"טלמרקר‭,"‬ מכשיר המבצע בדיקת דם ומשגר את הנתונים לפענוח טלפוני תוך רבע שעה. המכשיר מאפשר לבדוק אנזימים בדם, שריכוזם עולה בזמן התקף לב ולסייע באיתור אירועי לב חמורים.

 

חברת נטלי נחשבת למתחרתה העיקרית של שחל על המקום הראשון במספר המנויים בארץ. לאחר העברת בעלויות חתמה החברה לאחרונה על מיזוג עם חברת סקיולייף המספקת לחצני מצוקה לקשישים, מיזוג שטרם אושר על־ידי רשויות המדינה.

 

בנטלי מוסרים כי לאחר המיזוג צפויה החברה לגדול באופן משמעותי, ולשרת 80 אלף בתי אב וכ־100 אלף מנויים. מנוי בסיסי לשירותי טלה־רפואה בנטלי זול מזה של שחל: 220 שקל לחודש, והוא כולל שירות ייעוץ רפואי במוקד ופענוח אק"ג, פינוי בניידת במקרה הצורך והטבה ייחודית: שירות ביקור רופא לכל בני המשפחה המתגוררים בבית.


מה מציעות חברות הטלה-רפואה

מה מציעות חברות הטלה-רפואה?
  שחל נטלי מוניטור קשב לב
שנת הקמה 1987 1992 2002 1991
תקופת החוזה שנה/שנתיים שנתיים אין התחייבות שנה
מחיר מנוי בסיסי חודשי 270 שקל 220 שקל 150 שקל 79 שקל
מחיר הוספת בן-זוג 95 שקל 49 שקל 50 שקל 20 שקל
צוות המוקד בכל משמרת 8-12 רופאים 3 רופאים ו-5 מוקדנים 2-3 רופאים 1-2 רופאים, מוקדנים וחובשים
פינוי בחשד לאירוע לב 13 ניידות טיפול נמרץ, פינוי בניידות מד"א מחוץ לאיזורי הכיסוי בתשלום נוסף 6 ניידות טיפול נמרץ, פינוי בניידות מד"א מחוץ לאיזורי הכיסוי ללא תשלום פינוי רק בניידות מד"א במימון החברה בכיסוי ארצי פינוי רק בניידות מד"א במימון החברה

 

חברת מוניטור מספקת כיום שירותים לכ־‭10,000‬ ישראלים ‭5,000)‬ בתי אב מנויים‭.(‬ בהיותה הצעירה ביותר בשוק, מציעה החברה שירותים מוזלים יותר, בעלות חודשית של 150 שקל, שכוללים ייעוץ במוקד רפואי, הזנקת ניידת הביתה במקרה הצורך וניהול תיק רפואי ממוחשב עם גישה ללקוח.

 

ב־3 החברות הללו מתאפשרות הנחות ממחירי המחירון בהתאם לזכאות במסגרת הביטוח המשלים. כל מנוי זכאי להנחות על פי מצבו הרפואי, ובהמשך "נתפרת" עבורו חבילה אישית הכוללת את ההנחה המוצעת לו במסגרת הביטוח המשלים ומסלול המנוי שהיה מעוניין לרכוש.

 

 

קשב־לב, החברה הרביעית בשוק, מספקת שירותי טלה־רפואה לקיבוצים, למושבים ולכמה ארגוני עובדים דרך חברות מתווכות. החברה מדווחת על ‭10,000‬ אנשים שמקבלים שירותי מנוי. מחיר המנוי הבסיסי לקבלת שירותים מהחברה הוא הנמוך ביותר: 79 שקל, וכולל אותה חבילת בסיס המוכרת בחברות האחרות: שירות במוקד הרפואי, הזנקת ניידת במקרה הצורך ושידור נתוני אק"ג לבית הלקוח. החברה איננה חתומה על הסכמי הנחות עם הביטוחים המשלימים של קופות החולים.

 

מהי תקופת החוזה?

החוזים שמציעות חברות הטלה־רפואה הפכו במרוצת השנים למכשולים משמעותיים בדרך לקבלת שירות אמין, והיוו מוקד לביקורות של ארגוני צרכנים. מדובר בחוזים אחידים, ובעבר כבר דווח על מנויים שמתקשים להתנתק מחברות שונות לאור התחייבות קודמת שהיו חתומים עליה ללא ידיעתם.

 

כיום מציעות החברות חוזי התקשרות לתקופות משתנות: שחל מציעה חוזה המחייב את הלקוח לקבלת השירות בשתי תוכניות: האחת לשנה והשנייה לשנתיים - בתשלום חודשי נמוך יותר.


(צילום: index open)

 

נטלי מציעה את החוזה הבסיסי לשנתיים. מוניטור איננה דורשת תקופת התחייבות לקבלת השירות בחוזה, אלא רק הודעה 90 יום מראש על בקשה להפסקת השירות, ללא קנס כספי. בקשב־לב מציעים חוזה לשנה אחת, ומציגים מסמך מבית המשפט שמכיר בחוזה האחיד של החברה ככזה שאינו מפלה את הלקוחות, על רקע פרסומים מהעבר.

 

מי מאייש את המוקד? 

כל החברות מפעילות מוקדי טלפונים ארציים לאבחון מצבם הרפואי של לקוחות שמשגרים את נתוני הבדיקות האישיות. כל המוקדים פועלים במרכז הארץ: שחל ונטלי מפעילות את המוקד מת"א, מוניטור מבני־ברק, וקשב־לב מרמת גן. לא אחת נשמעו ביקורות על מיומנות כוח האדם המועסק בחברות, אך התחרות ביניהן הובילה בשנים האחרונות למקצה שיפורים.

 

בצוות המוקד של שחל קיימים בכל נקודת זמן 8 רופאים לפחות, ולעתים מגיע מספרם ל־‭.12‬ סך־הכל מועסקים במוקד 100 עובדים. בנטלי מפעילים מוקד רפואי שמאויש בכל משמרת על־ידי 3 רופאים, פרמדיק ו־5 מוקדנים. לאחר אישור המיזוג עם סקיולייף מתוכננת הרחבה של המוקד ל־20 אנשי צוות במשמרת, ובהם 6 רופאים ושני פרמדיקים. במוניטור מאויש המוקד הרפואי ב־2 עד 3 רופאים מדי משמרת, והחברה מבטיחה מענה טלפוני ללקוחות ישירות על־ידי רופאים, ולא על־ידי מוקדנים. בקשב־לב מאויש המוקד ברופא אחד למשמרת, ולצדו תורנים וחובשים, שמסתייעים בייעוץ מומחי מכון הלב במרכז הרפואי קפלן.

 

למי יש צי אמבולנסים? 

שחל ונטלי מתחזקות באזורים מסוימים בארץ אמבולנסים מטעמן ללקוחות שזקוקים לפינוי לבית חולים בחשד לאירוע לבבי. לשחל צי האמבולנסים הגדול ביותר הכולל 13 ניידות לטיפול נמרץ, ניידת לכל ‭10,000‬ מנויים, ו־7 נקודות הזנקה של הניידות. ניידות שחל מצוידות במכשיר הטלמרקר שפיתחה החברה לביצוע בדיקות דם בשלט רחוק. מעבר לאזורי הכיסוי של הניידות מוזמנות עבור לקוחות החברה ניידות מד"א, ולעתים נדרשים הלקוחות לתשלום עבור השירות, בהתאם לתנאי החוזה. 


(צילום: index open)

 

נטלי מפעילה 6 ניידות ו־4 נקודות הזנקה ברחבי הארץ. מעבר לאזורי הכיסוי של הניידות מזניק המוקד הרפואי את מד"א לפינוי הלקוחות, והתשלום לחברה מתחלק בהמשך בין הביטוח המשלים של הלקוח ונטלי, ללא צורך בתשלום מטעם הלקוח. בניידות של שחל יש 2 אנשי צוות - רופא ופרמדיק שמשמש כנהג. בצוות הניידת של נטלי יש 3 אנשי צוות - רופא, פרמדיק ונהג נוסף. לפני כשנה קיבלה שחל אישור ממשרד הבריאות למהלך הפחתת צוות הניידות של החברה ל־2 אנשים, אולם בהמשך הוחלט לקיים דיונים לגבי השלכות המהלך ואלו טרם הסתיימו. חברות מוניטור וקשב־לב משתמשות בשירותי מד"א בלבד לפינוי לקוחות במקרה הצורך ללא תוספת תשלום. עם זאת, יש להדגיש שפינוי במד"א במקרים מוצדקים - לא מחויבים בתשלום בכל מקרה (גם אם האדם אינו מנוי בחברה מסוימת‭.(‬

 

אילו שכלולים הן מציעות?

לכל החברות יש שלל טכנולוגיות המוצעות בתוספת כספית. המחירים נקבעים בעסקות האישיות שנסגרות עם נציגי החברות בשלב ניסוח החוזה.

 

שחל מציעה למנוייה את מכשיר הטלה־דור ‭,(TeleDoor)‬ המאפשר למוקד הרפואי לפתוח מרחוק את דלת הכניסה לבית הלקוח, במצב חירום; שעון עמיד למים המשמש ללחצן מצוקה ותיק רפואי שזמין למנוי דרך האינטרנט בכל מקום בעולם.

 

נטלי מציעה למנוייה טלפון ביתי חכם המשמש גם כלחצן מצוקה לכבדי שמיעה ולקויי ראייה, בעל רגישות שמע מתקדמת ועמיד למים, המאפשר מענה לשיחה נכנסת באמצעות משדר אלחוטי והעברת קריאת מצוקה מבית הלקוח למוקד הרפואי ולקרוב משפחה במקביל; מכשיר לניטור רציף של קצב הלב המכונה "לופריקורדר" ווידאופון - מכשיר המושק בימים אלה, המאפשר תקשורת באמצעות וידיאו עם מנויי החברה.

 

מוניטור מציעה ללקוחותיה מכשיר לניטור רציף של קצב הלב המאפשר העברת נתונים אוטומטית למוקד הרפואי המכונה "לופריקורדר אוטומטי" (בהתאם לדרישה, במסגרת השירות של הקופה‭;(‬ ומכשיר מיוחד לניטור הפרעות קצב לב בתינוקות.

 

קשב־לב מציעה מערכת אזעקה לשמירה על בית הלקוחות, שהותקנה עד כה ב־200 בתי מנויים.

 

מה מייחד כל חברה?

החברות החדשות בתחום רפואת־הלב שבשלט רחוק, מוניטור וקשב־לב, נזקקו לפתח תחומים ייחודיים כדי לשרוד בתחרות. מוניטור פיתחה שירות ייחודי בשם "מוניטור ילדים‭,"‬ לתינוקות וילדים שסובלים מהפרעות בתפקוד הלב, בסבסוד קופות החולים. השירות ניתן בתמיכת ד"ר רמי פוגלמו, מנהל המחלקה להפרעות קצב במרכז שניידר לרפואת ילדים, והוא מאפשר זמינות של קרדיולוג

 ילדים 24 שעות לפענוח אק"ג של הילד ושיחה עם ההורים במקרה הצורך.

 

קשב־לב החליטה לחזק את הקשר עם אוכלוסיית הקשישים, ומציעה שירות חדש למשפחות המטפלות בחולי אלצהיימר, שהפצתו החלה בימים אלה ‭.(1.7.07)‬ השירות מאפשר ייעוץ ותמיכה לחולי אלצהיימר והזנקת אמבולנס במקרה הצורך בפריסה ארצית במחיר 159 שקל, וציוד טלוויזיוני להצבת מצלמות בבתי לקוחות חולי אלצהיימר בעלות ‭2,500‬ שקל. "המערכת החדשה תאפשר לקרובי המשפחה או העוזרים הפיליפינים להזעיק את המוקד במקרה שהחולה מתנהג בצורה לא צפויה, למשל בעת שינוי במצב ההכרה או הפסקת אכילה‭,"‬ מסביר פרופ' מיכאל דוידסון, פסיכיאטר בכיר ויו"ר מרכז רמת־גן לאלצהיימר, יועץ השירות. בנוסף יוצע למנויי השירות חיישן אלקטרוני שמחובר לגופו של החולה, ומתריע למוקד במקרה של נפילה, למשל בדרך לשירותים

 באמצע הלילה. בנוסף מציעה קשב־לב שירות ביקורי בית של רופאים באמצעות קבלני משנה בעלות של 55 שקל.

 

גם החברות הגדולות דואגות להרחיב מגוון שירותים ללקוח: שחל מציעה שירותי מעקב מרחוק לחולים עם אי ספיקת לב ולחולים עם קוצבי לב ומעקב אחר נתוני קרישת הדם לחולים שעברו השתלות מסתמים בלב.

 

נטלי מציעה שירותי ביקור רופא לבתים מתוך צוות של 65 רופאים המצוידים בערכת תרופות למצבי חירום, 6 סוגי לחצני מצוקה לקהלי יעד שונים, ושירות רופא און־ליין" המאפשר ייעוץ רפואי דרך וידיאו, חלוקת מנות חמות לבית ושירותי חירום ברפואת שיניים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הטלפון החכם של נטלי. משמש גם כלחצן מצוקה
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים