שתף קטע נבחר

שרי ישראל: איפה הדוגמה האישית?

בשבוע שעבר פורסמה רשימת מכוניות הפאר מהן ייבחרו צמד רכבי השרים. צביקה בורג תוהה מדוע שוב איכות הסביבה לא היוותה גורם במשוואה, ושואל - אולי פעם אחת השרים יהוו דוגמה אישית, במקום רק להטיל גזרות על הציבור?

ברחבי העולם וגם אצלנו, בתל-אביב, עדיין נרגשים מאירועי ה-Live Earth שנערכו השבוע ונועדו לעורר תשומת לב למצבו העגום של כדור הארץ. כל עיתון ואמצעי תקשורת שמכבד את עצמו, מקדיש לאחרונה כתבות ומדורים לנושא איכות הסביבה. ואפילו אצלנו, בישראל - מדינה שאזרחיה שקועים בדרך כלל בטרדות ביטחון אישי ולאומי, ובקשיי פרנסה - מוצאים יותר ויותר אנשים שמדברים ועושים משהו למען הסביבה הקרובה שלנו, והעתיד של כולנו.

 

ומי כרגיל לחלוטין לא בעניין? ממשלת ישראל. זאת, בתזמון מופלא וכה צפוי, שוחה נגד הזרם: בדיוק בשבוע בו תשומת הלב העולמית הוקדשה לנושא איכות הסביבה, התפרסמה אצלנו רשימת מתמודדות על תואר מכונית השרד העתידית של שרי הממשלה שלנו. ומתברר, שבניגוד לאופנה העולמית ולכוונות הטובות של לא מעט ישראלים, ממשלת ישראל תקועה בסרט אחר.


אולי פעם אחת השרים יהוו דוגמה, במקום רק להטיל גזרות על הציבור?

 

כי מי ומי ברשימת מכוניות העתיד של כבוד שרי הממשלה? מרצדס E230 וביואיק לוצרן, וולוו S80 וסקודה סופרב, ב.מ.וו 523 ופיז'ו 607, קאדילק CTS ואודי A6 וגם יונדאי אחת. כולן גדולות, כבדות, עמוסות פלדה, זכוכית, גומי ופלסטיק, המון כוחות סוס ואין סוף מומנט. וכולן זללניות דלק ופולטות זיהום. מי פחות, מי יותר.

 

זה מעצבן. וזה מרגיז. ממש לאחרונה דנים הרי משרדי הממשלה בכל מיני הגבלות וגזירות שעומדים להטיל אצלנו על כלי רכב, במטרה להפחית זיהום אוויר וצפיפות בכבישים. בין השאר מתכוונים להעניק - ומעניקים כבר עכשיו - הקלות במיסוי לכלי רכב שפולטים מעט זיהום. בין היתר מתכוונים לקנוס במס גבוה יותר מכוניות מזהמות. שוקלים להטיל אגרות גודש והיטלי נסיעה, שבתורם אמורים להפחית את היקף הנסיעה והצפיפות בכביש, ובכך לצמצם את פליטת הגזים המזהמים.

 

יותר מזה, לראשונה עולה הרעיון לסגור מרכזי ערים גדולות לכניסת כלי רכב, להוריד מהכביש מכוניות ישנות או כאלה שמנועיהן לא מיישרים קו עם תקני זיהום אוויר מחמירים.

 

אבל במדינה שמנהיגיה שכחו מזמן מה זו דוגמה אישית, יכולה ממשלה להשבית, לקרקע, להגביל את השימוש בכלי הרכב של אזרחיה, כמו-גם את חופש התנועה שלהם בנימוק מנצח של "שמירה על איכות הסביבה". ובאותו זמן בדיוק, לצייד את שריה בכלי רכב שעושים ההיפך: צורכים המון דלק, מזהמים מאד את האוויר.

 

ברור לי לחלוטין כי דקות אחדות אחרי שמילים אלה יתפרסמו ב-ynet, יצלצל הטלפון על שולחני ומצידו השני של הקו יטען עוזר שר - או "בכיר באוצר", או דובר תורן - שהשרים הרי נוסעים המון, והם צריכים רכב גדול, מרווח, חזק נוח, ייצוגי. עוד הוא ימתיק סוד וילחש, לאזני בלבד כמובן, שהשב"כ, הוא ולא אחר, דורש מכוניות כבדות לצרכי מיגון אישי לבכירים.

 

אבל ברשותכם, אלו שטויות במיץ. לגבי מיגון, השמיים הם הרי גבול עליון. אין קץ לאבטחה ולשמירה על חיי שרים, וברור לחלוטין שרק מרכבה סימן 4 תעניק להם שמירה הדוקה מספיק. לגבי המרחק האדיר שצוברים השרים בשנה והנוחות הנדרשת, ובכן, גם מכוניות שעולות חצי ממרצדס E קלאס, ב.מ.וו סדרה 5 או אודי A6, יעניקו נוחות לא רעה. ייצוגיות? תארו לעצמכם איזה כותרות וסימפטיה היה משיג לעצמו שר הבריאות למשל, אם היה מצהיר שהוא מתעקש להגיע לעבודה ברכב שאינו פולט מזהמים כלל. שלא לדבר על אופניים או תחבורה ציבורית, כפי ששרים באירופה מדגימים לעיתים. 

 

בשבוע בו התגייס העולם כולו למען הדורות הבאים, צריכה הייתה הממשלה להכריז כי לפחות אחד הפרמטרים בבחירת מכונית השרים הבאה, צריכה להיות מידת זיהום האוויר שהיא פולטת, באופן ישיר לחלוטין. לא כמה דלק היא צורכת "לפי נתוני יצרן" כפי שנכתב במכרז, אלא מידת זיהום אמיתית, נבדקת, מוכחת.

 

לפחות בשביל הכוונה הטובה ומראית העין, היה מקום לצרף לרשימת המועמדות גם את מכוניות הכלאיים (היברידיות) הנמכרות אצלנו, או לפחות מכונית אחת קטנה, קלת משקל, צנועת סמ"קים וכוחות סוס, וחסכונית במיוחד.

 

אבל במשרד האוצר ובמינהל הרכב הממשלתי לא מצאו לנכון לעשות אפילו את הצעד הצנוע הזה. ולמה שיעשו, ממתי מישהו צריך לתת כאן דין וחשבון ציבורי למעשיו?

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תרצה ב.מ.וו, אדוני השר?
אולי מרצדס נוצצת?
בעצם - למה לא מכונית ידידותית?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים