שתף קטע נבחר

אכלת ג'אנק-פוד בהריון? הילד יצא לעולם מכור

החיבה לממתקים ולחטיפים עוברת בתורשה: ילדים לאמהות שנהנו בהריון מתזונה לא מזינה עלולים לפתח חיבה יתרה למזון שכזה. כך על פי מחקר שנערך באנגליה. נקודת האור - המחקר נערך בינתיים רק בין בעלי חיים

אוהבים נקניקיות? ופיצה, המבורגר, פלאפל ושאר מעדנים מהירי הכנה ולחלוטין לא בריאים? אם כן, ייתכן כי יהיה לכם ולילדכם לפחות נושא משותף אחד - החיבה לג'אנק פוד. כך לפי מחקר שנערך בקרב בעלי חיים.

 

חוקרים מהקולג' הווטרינרי המלכותי מצאו כי גורים של חולדות שנהנו מתזונה של עוגיות, ממתקים וחטיפים גילו אף הם חיבה למאכלים הלא מזינים הללו. לדברי החוקרים, המחקר הראה כי התנהגות הצאצאים היתה "מתוכנתת" עוד מהרחם.

 

תזונאים רבים מספור כבר הדגישו חזור והדגש את חשיבות התזונה המאוזנת במיוחד בתקופת ההריון. מחקרים קודמים כבר הראו כי תזונה מסודרת מגיל צעיר מקטינה את הסיכון של התינוק לסבול מהשמנה בהיותו מבוגר וללקות במחלות לב וכלי דם. כעת מראה המחקר החדש (אם כי לפי שעה כאמור רק בקרב בעלי חיים) כי ההגיון נשמר גם מהכיוון השני: תזונה קלוקלת ולא מאוזנת מגבירה את הסיכון למחלות ומגבירה את הסיכוי לבעיות בריאות.

הצאצא "מתוכנת" עוד בהריון על המזון החביב עליו (צילום: ויז'ואל/פוטוס) 

 

במחקר נבחנו חולדות שחלקן היו הרות. המחקר נמשך לאחר ההמלטה ולתוך תקופת ההנקה. החוקרים העמידו בפניהן את הבחירה בין תזונה לא מפתה במיוחד אך מזינה, לבין מאכלים שכללו סופגניות, ממתקים, חטיפים ושאר מוצרי ג'אנק.

 

באופן צפוי, החולדות שנהנו מגישה חופשית למזנון הג'אנק-פוד צרכו כמות גדולה יותר של מזון, עניין מובן כשמדובר באוכל לא מזין. אבל המחקר גם הראה תוצאות מעניינות. החוקרים חילקו את הגורים לקבוצות. חלק מהגורים שאמותיהן צרכו תזונה מזינה המשיכו לקבל מזון בריא ומזין; שאר הגורים, כלומר כל הגורים שאמותיהם אכלו ג'אנק ויתר הגורים שאמותיהם אכלו מזון בריא, קיבלו את האפשרות לבחור בין אוכל בריא למזון מהיר.

 

התוצאות הראו כי הגורים מהקבוצה הראשונה (אמהות וגורים שאכלו מזון בריא) צרכו את כמות המזון הקטנה ביותר. הגורים שאמותיהם אכלו מזון בריא ושבפניהם עמדה האפשרות לבחור בין אוכל בריא לג'אנק, התפתו לאכול יותר. אבל ההבדל הגדול והנתון המשמעותי הגיע מהקבוצה השלישית (אמהות שאכלו ג'אנק וגורים שיכלו לבחור את מזונם): גורים אלה אכלו את כמות האוכל הגדולה ביותר - הם טרפו בשבוע את מה שבני הקבוצה השניה אכלו בתשעה ימים, וכפול מהגורים שהם ואמותיהם אכלו מזון בריא.

 

אז למה זה קורה? החוקרים משערים כי ההנאה שבאכילת מזון מהיר גורמת לשחרור כימיקלים מסויימים בגוף, והעובר שברחם קולט אותם ומגיב אליהם גם לאחר ההמלטה. פרופ' ניל סטריקלנד, שעמד בראש המחקר, אמר: "אנחנו מנסים להרגיל את ילדינו לאכול תזונה מזינה, אבל המחקר מראה כי החינוך לתזונה נכונה
צריך להתחיל מוקדם יותר. נשים צריכות לדעת שהריון והנקה אינן התקופות המתאימות לצרוך כמות גדולה של ממתקים. הטיעון ש'אני אוכלת בשביל שניים' אינו רלבנטי".

 

אבל לא כולם מתרשמים כך. לא כולן, ליתר דיוק. פיונה פורד, תזונאית וחוקרת מאוניברסיטת שפילד, אומרת כי בהיעדר ראיות מוצקות להשפעה ותוצאות דומות בקרב בני אדם, תהיה זו טעות לגרום לאישה לפתח רגשות אשם בגלל כמה חטיפים שפירגנה לעצמה בהריון. "תזונה מאוזנת חשובה, והמחקר עצמו מעניין אבל הוא בוחן מנגנונים כה עדינים שלא נראה לי שאנחנו מבינים אותם ולא יהיה זה נכון להסיק מסקנות".

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ולנו יש פלאפל. וגם לילדינו
ולנו יש פלאפל. וגם לילדינו
צילום: צביקה טישלר
מומלצים