שתף קטע נבחר

רוצים להתחיל לרכוב על אופניים? תתחילו כאן

תמיד חלמתם לרכוב ולא ידעתם מאיפה להתחיל? הגעתם למקום הנכון. איך קונים אופניים, איפה לומדים לרכוב, מה זה סינגל, עם מה חייבים לצאת לשטח, מה לאכול כשרוכבים שעתיים, איך להתנהג בכביש, איזו חולצה ללבוש. לכבוד ימי השמש האחרונים - המדריך שיניע אתכם מחוץ לבית

הראשונות שלי

זנב קשיח, שיכוך מלא, מהלך מתלים, בלם דיסק. איך לעזאזל בוחרים אופניים?

 

קנייה ראשונה של אופניים יכולה לארגן לקונה כאב ראש רציני לכמה שבועות. ז’רגון חדש, מאיים ובלתי מוכר, רווי רכיבים, אותיות עלומות ומספרים ראשוניים בצירופים בלתי הגיוניים, מחכה לקונה הנבוך בחנויות. במדף מאחור נחים בשקט בגדים, אביזרים, ציוד וגאדג’טים, שרק מגבירים את תחושת הבלבול. אנחנו פה כדי לעזור.

 

חוץ מהצבע, צריך להגדיר שני מדדים עיקריים לפני שקונים אופניים: ייעוד ותקציב. לכל ייעוד, כלומר סגנון רכיבה המוגדר על פי סוג ותוואי השטח, יש אופניים מתאימים. ואלה הם:

 

קרוס קאנטרי היא רכיבת הרים בדרכי עפר רחבות, שבילים, עליות, ירידות וסינגלים. כאן יתאימו אופני זנב קשיח המצוידים בבולם זעזועים קדמי ואופני שיכוך מלא שיש בהם בולם כפול - קדמי ואחורי.


יוצאים לדרך! וקודם כל קונים זוג אופניים מתאים

 

אול מאונטיין היא רכיבה שבה רוכבים בשבילים אתגריים בעלי תנאי עבירות קשים. כאן נדרשים אופניים עם מהלך מתלים גדול יותר, שיאפשר עבירות גבוהה ויקנה לרוכב יותר ביטחון ונוחות, במיוחד בקטעים טכניים של סלעים וירידות תלולות.

 

פרי רייד היא רכיבה אתגרית שבה קופצים דרופים גדולים, כלומר מדרגות גבוהות של סלעים ומחצבות, ונופלים בחופשיות מגשרים בגבהים שנעים בין מטר לעשרה מטרים. לפרי רייד יש אופניים ייעודיים בעלי שלדה קשיחה ומסיבית, מהלכי מתלים ארוכים מאוד, שיכוך מלא, חישוקים מחוזקים, וכפועל יוצא משקל מאוד כבד. דומים להם אופני הדאון היל, שאיתם טסים־עפים במהירות רבה בירידות תלולות במסלול קשה עם מעברי סלעים, סיבובים חדים וקפיצות.

 

כביש. לרכיבה זו יתאימו אופני כביש ואופני מירוץ קלים בעלי מבנה אווירודינמי שמאפשר לרכוב במהירות רבה על כבישים ודרכי אספלט.

 

כל אחד מסוגי האופניים מיוצר בכמה וריאציות של מכלולים, ברמות גימור ועיצוב שונות, ולכל סוג טווח מחירים רחב כמו השער לגיהינום.

 

רוב הרוכבים המתחילים לא נוהגים להסתער על הירידה של צוק מנרה ועל העלייה של החרמון. אופני הרים זנב קשיח ואופני שיכוך מלא יאפשרו להם לטפס לפסגות

 וגם לרדת מהן, לצאת לטיולים במדבר, להרביץ כמה סינגלים זריזים בכרמל ובטח ובטח לצאת לרכיבה רגועה בפארק הירקון.

 

ההבדל העיקרי ביניהם הוא המחיר. אופני שיכוך מלא ברמה טובה יעלו כפול ויותר מאופני זנב קשיח ברמה מקבילה. ככלל, אם רוכב לא סובל מבעיות גב, ההמלצה הרווחת היא שיתחיל עם אופני זנב, כי הם מאפשרים ללמוד טוב יותר את רזי הרכיבה (עבודה על שפת גוף ברכיבה, העברות משקל, אחיזה, מעבר מכשולים) מאופני שיכוך מלא.

 

עם זאת יש אסכולה הטוענת בתוקף שאם יש לכם את האמצעים להתפנק, אז כדאי. כל שנותר לעשות זה לצאת לסיבוב בחנויות האופניים. כן, כן, אופניים לא קונים באינטרנט וגם לא ביום אחד. הדבר הכי חשוב באופניים (חוץ מהצבע) הוא הנוחות, ואת הנתון הזה תוכלו לבדוק רק אחרי שהישבן שלכם פגש בכיסא ויצאתם לסיבוב. ומאחר שבחיים הכל יחסי, תצטרכו לבדוק יותר מזוג אחד כדי לדעת מה עושה לכם נעים.  

 

לזנבות הקשיחים. Specialized Hard Rock XC. אופני כניסה, זנב קשיח. 1,895 שקל, "מצמן את מרוץ"

 

לשועלים ושועלים בפוטנציה. JamisDakar XC, שיכוך מלא, למתחילים.

 3,990 שקל, "סלאלום"

 

לכבישונים בלבד. Cinelli Xperience, לא למתחילים. 6,950 או 4,300 שקל לדגמי 2005, "עמית לוינזון".

 

ועכשיו רק הבנות. Marida Juliet 500, אופני הרים לנשים (ז”ק). 1,898 שקל, רשת "רוזן ומינץ"

 

לכוסיות אופנתיות. Trek Wasabi, הולך לא רק בוורוד. 1,820 שקל, "Trek ישראל".

 

סליחה, אתה מוכר פה?

כדאי ומקובל לבקש מהמוכר בחנות שיסביר קצת על תפעול מערכות ההילוכים, הבלמים וכן על ניקוי ותחזוקת האופניים. זה ישמור על האופניים במצב טוב וימנע תקלות בשטח וביקורים תכופים בחנות.

 

שלדה. האופניים חייבים להיות נוחים ולכן בשום אופן אל תקנו שלדה שהיא לא בגודל המתאים. חנויות רבות עורכות מדידות של הרוכב להתאמה מקסימלית של

 האופניים. אופניים במידה הלא מתאימה צפויים לעורר כאבים ובעיות מהצוואר ועד כפות הרגליים.

 

כיסא. הדרך היחידה לוודא אם הוא נוח היא לשבת עליו. יושבים, עושים סיבוב, מקסימום מחליפים.

בולם זעזועים ככל שהבולם שלכם גדול יותר, כך הוא יספוג זעזועים טוב יותר.

 

ג’אנטים. החישוק הוא שנושא בעומס והוא הראשון שיקרוס בשימוש נרחב ונשיאת משקל רב. אל תוותרו על חישוקים כפולים גם אם זה דורש תוספת מחיר.

 

הילוכים. מינימום 24 הילוכים, זה יאפשר לכם מנעד רחב דיו של דיווש. אם ינסו לפתות אתכם עם 27 הילוכים, כדאי שתדעו שסביר שלא תרגישו בהבדלים ביניהם.

 

בלמים. שתי אפשרויות עומדות לרשותכם: V ברייק ובלם דיסק. האחרון פופולרי יותר כיום, מתייבש מהר יותר אחרי מגע עם מים ויש לו יכולת פינוי בוץ גבוהה יותר. הדיסק עולה יותר ותורם רבות למפגן הדאווין. במקרה של התלבטות כספית, העדיפו בולם V איכותי על פני בלם דיסק בינוני.

 

הילוך מסוכן - כללי הישרדות לרכיבת שטח, כביש ועיר

 

יוצאים לשטח

1. ברכיבות הראשונות שלכם בחרו מסלול מישורי, כזה שלא עולה על 8־12 קילומטרים ונמשך מקסימום שעתיים (כולל הפסקות), ואל תתפתו לדהור. ככל שהדרך מאפשרת לנסוע מהר יותר, כך עולה הסיכון. זה רק עניין של זמן (קצר) עד שתגיעו לסיבוב, ואם אתם מגיעים בטיסה יש סיכוי טוב שתחליקו.

 

2. דרכים לבנות עם מצע חצץ, שהוא בעל אחיזה נוראית, מטעות ומפתות לרכוב במהירות גבוהה. בחורף הימנעו מדרכים חקלאיות. הן בוציות ואופניים לא מסתדרים עם בוץ, גם לא אלה שמאובזרים בבלם דיסק. עם קטעים טכניים, ירידות חדות, עליות תלולות וסלעים, עדיף לא להתמודד בשלב זה אלא פשוט לרדת מהאופניים וללכת.

 

3. בירידות הרימו את הטוסיק מהכיסא ועברו לעמידה ברגליים כפופות כשמשקל הגוף מועבר אחורה. השתמשו במעצורים בנחישות וברגישות כדי להאט בירידה. לחיצה חזקה מדי על הבלם יכולה להביא להתהפכות. המטרה שלכם היא לרכוב במהירות מבוקרת ולשאוף לשמור

כל הזמן על תנועה.

 

4. בעלייה הורידו הילוך. נסו לאזן בין הנשימה לעבודת שרירים. דיווש מהיר מאוד וקל מאוד יקפיץ את הדופק, הילוך קשה מדי יפעיל עומס על השרירים. נסו להיות

 במצב מאוזן. עבדו עם עומס על הרגליים אבל כזה שיאפשר לכם לטפס. חשבו על דיווש עגול. הוא עוזר לאזן את העומס על מערכות הגוף.

 

5. השאירו בבית מידע על מה אתם מתכננים לעשות ואיפה, למקרה שחלילה יקרה משהו דווקא כשאתם באזור בלי קליטה. במקרה של תאונה או פציעה קשה התקשרו למשטרה. היא זו שמפעילה את יחידות החילוץ השונות.

 

6. היזהרו ממכוניות 4X4 בשטח. רוכבי שטח נוהגים לשכוח שגם כלי רכב ארבעה־גלגליים נעים בדרכים ורוכבים בתחושת ביטחון מוגזמת. היזהרו גם מחוטי תיל שחקלאים שכחו באזור ויכולים לגרום אי נעימות.

 

7. ברכיבה בקבוצה שמרו מרחק של כמה מטרים בין רוכב לרוכב. זה ימנע התנגשות במקרה של עצירות פתע. רכבו בטור ולא במקביל, זה יאפשר לכם גם לבחור תוואי וגם לעקוף ולחתוך.

 

8. היו ערניים ברכיבה בסינגלים (שביל צר המאפשר רכיבה של זוג אופניים אחד). רכבו במהירות שמאפשרת לכם שדה ראייה ובלימה. אל תרגיזו. אם נתקעתם בסינגל או סתם התעייפתם ובא לכם לעצור, זוזו הצדה ואל תחסמו את השביל.

 

עולים על הכביש

בכביש יש פחות פגיעות מאשר בשטח, הבעיה שהן הרבה יותר קטלניות. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2005 נהרגו 21 רוכבים על הכביש.

 

מספר הרוכבים עולה מדי שנה אך מספר המכוניות – האויב הגדול של הכבישונים - עולה אף הוא, מה שאומר שיותר ויותר רוכבים ונהגי מכוניות נלחמים על אותה טריטוריה. רוכב האופניים תמיד יפסיד בקרב, אבל הוא לא חייב להיפגע. הנה כמה דברים שאתם יכולים לעשות כדי להגיע הביתה בשלום.

 

1. רכבו באזורים ידידותיים לאופניים שהתנועה בהם דלילה. זה אומר כביש עם שוליים רחבים, שילוט שמתריע על רוכבי אופניים בכביש, ונהגים מקומיים שהתרגלו לנוכחות של הדו־גלגלי על הכביש.

דוושו במרץ באזור עמק יזרעאל, עין השופט, התבור, רמת הגולן, פרוזדור ירושלים, אזור נחשון, אזור בית ניר, הנגב המערבי, מצפה רמון ושדה בוקר.

 

2. רכבו בתוך השוליים ימינה. הסתכלו תמיד קדימה כדי לראות מה הולך לקרות כמה מטרים לפניכם.

 

3. ותרו על הטריפ הגדול שברכיבה עם מוזיקה. היא סוחפת, עלולה להכניס אתכם לשיכרון אימון ולהוריד לכם את המודעות למה שקורה סביבכם. הכביש הוא לא של אבא שלכם. יש שם גם מכוניות, והן גם טוענות לבעלות ואף תובעות אותה.

 

4. הצטרפו לרוכבים אחרים. כך תוכלו ללמוד ולשפר את הרכיבה תוך כדי מעקב אחר הטכניקה של הוותיקים. אלה גם מכירים את הכביש ורכיבה איתם תהיה

 בטיחותית יותר. עם זאת, זכרו שאתם מתחילים - אל תיתנו להם להביא אתכם לקצה גבול היכולת. כדאי להצטרף לקבוצת רכיבה מסודרת המתאימה לרמת מתחילים. רכב ליווי שנוסע עם צ’קלקות מאבטח אותה, והרכיבה היא בדבוקה גדולה שנראית למרחקים - מה שמקטין את הסיכון בכביש. במסגרת קבוצה האימון מוגדר ומובנה, עם תכנים ברורים ויכולת שנבנית בהדרגה ובהתאמה לכל רוכב.

 

מדוושים בעיר

גם אם יצאתם לדווש ברחבי העיר, או אם אתם משתמשים באופניים כאמצעי תחבורה, אתם לא מחוסנים מהסכנות שבדרך.

 

1. צייתו לתמרורים ולרמזורים ובשום אופן אל תסמכו על נהגי המכוניות. הרבה פעמים הם לא רואים אתכם, וגם כשכן, הם לא תמיד סופרים אתכם. צרו קשר עין עם הנהג, ודאו שהוא רואה אתכם והאטו לפני צומת.

 

2. התייחסו אל האופניים כאל כלי רכב בעל נחיתות פיזית. רוכב האופניים תמיד ייצא נפסד בכל תאונה, גם כזאת עם הולך רגל.

 

3. רכבו עם מראה, זה ייתן לכם מושג טוב על מה שקורה מצדכם ומאחוריכם. אם רוכב אופניים שועט מולכם, הורידו מהירות, שמרו על הצד שלכם, הישארו בימין.

 

4. האטו בקרבת ילדים, כלבים וצועדים. הראשונים לא מודעים לזכות שלכם על שביל האופניים, השניים מוצאים את דרכם לתוך השפיצים גם כשהם קשורים (המצאה בשם רצועה מתארכת), והאחרונים פקוקים באוזניות ולא שומעים שאתם צועקים להם ”זהירות! זהירות!”.

ציוד חובה: פעמון וסבלנות.

 

5. נצלו ככל האפשר את הפארקים באזור מגוריכם לרכיבה.

 

ציוד חובה

תאורה, כפות, משאבה, מנשאי מים, ועוד דברים שתצטרכו חוץ מבגדים

 

תאורה. אל תצאו לרכוב בלי תאורה מתאימה: פנסים מקדימה ונצנצים מאחורה. 35 שקל, ”רוזן ומינץ”.

 

משקפיים. הם לא רק בשביל הדאווין אלא בעיקר להגנה מפני השמש, הרוח, קוצים, אבק וחרקים שעפים לעיניים. אם אתם מרכיבים משקפיים, העדיפו רכיבה איתם ולא עם עדשות מגע.


אל תשכחו לקחת את כל זה ברכיבה הבאה  

 

כפות, מדבקות לתיקון פנצ'ר ומשאבה. נסו לפרק את הגלגל בבית ולהרכיב אותו חזרה לפחות פעם אחת. אל תשכחו לסגור את המעצורים. משאבה, 129 שקל, ”רוזן ומינץ”.

 

מסמכים ונייד. רכבו עם טלפון נייד ותעודת זהות, למקרה שאם חלילה נפצעתם ידעו מי אתם ולמי להעביר את כספי הביטוח.

 

פעמון. כדי להודיע לעולם שאתם מתקרבים. 9 שקלים, ”רוזן ומינץ”

 

קרם הגנה מהשמש. דמיינו שעתיים בשמש הקופחת ותבינו למה אתם חייבים את זה.

 

מפת מסלול. כי אתם בטח לא רוצים ללכת לאיבוד, וזה הסיכוי שלכם למצוא את הדרך.

 

כפפות רכיבה. הן אמצעי חיוני לשיפור האחיזה, להגנה על הידיים בנפילות ולבלימת זעזועים. 130 שקל, ”אדידס”. 

 

קסדה. היא מצילה חיים, וזו לא רק סיסמה. אם חלילה נכנסת בכם משאית, קסדה לא תמיד תעזור, אבל במקרה של נפילה היא תספוג את המכה במקום האונה הימנית.

 

נעליים סגורות. לעולם לא רוכבים בסנדלים. בהמשך כדאי שתשקלו מעבר לרכיבה בנעלי רכיבה שמחברות אתכם לאופניים.

 

מנשא מים. על הגוף או בקבוק מים על האופניים, או בתיק הרכיבה אם אתם רוכבי שטח. אם אתם מתכננים רכיבה ארוכה, הצטיידו גם בסנדוויץ’, חטיף אנרגיה או פרי. מנשא מים Camelback, 319 שקל, "פרו־ספורט"

 

ייעוץ מקצועי: יואב בהט, מדריך טיולי אופני הרים; אילן אולמן, רוכב ומאמן רכיבת אופניים; יעל דרור, תזונאית קלינית וספורט. תודה מיוחדת לרוכבים המהוללים וליועצי הסתרים: תום, דן ושי וחברי פורום אופניים בתפוז


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים