שתף קטע נבחר

עולם אחד, יצרן אחד: סין משתלטת על ייצור המחשבים. דעה

אתם יכולים לדמיין תעשיית רכב בה כל המכוניות יוצאות מפס ייצור של אומה אחת? דמיינו איך ייראו כל פורד, טיוטה, קרייזלר ומרצדס - אם כולן יגיחו ממפעל בסין. זה בתמציתו מה שקורה לנגד עינינו בעולם המחשבים

העסקה במסגרתה רוכשת Acer את Gatway מצמצמת את תעשיית המחשבים האמריקנית לשלושה שמות גדולים, באופן שהולם את התחזיות מתחילת שנות ה-80'. האנלוגיה בה השתמשנו אז כדי להסביר את המגמות בתעשיית המחשבים הובאו מעולם הרכב. אנלוגיה זו טובה לשימוש גם היום.

 

שלוש יצרניות המחשבים האמריקניות הגדולות הן HP אפל ו-Dell. חברת אפל היא יוצאת הדופן מבין חברות הטרויקה, אם כי התבססותה על אינטל מצמצמת את הפערים.

 

אחד ההיבטים המעניינים לאנלוגיה כיום הוא תצורת המשתתפים במשחק. יש שלוש יצרניות גדולות בארה"ב ושתיים גדולות ביפן. כפי שיש את טויוטה וניסאן בעולם הרכב, יש את טושיבה ו-NEC במחשבים. יש כמובן עוד כמה חברות קטנות יותר על המגרש בכל אחת מהמדינות. בהמשך לאנלוגיה - המחשבים הניידים מבית סוני הולמים את המכוניות החכמות מבית הונדה.

 

מה חסר בתמונה הגדולה? אירופה. איפה נמצאות צרפת, גרמניה ואיטליה על גבי מפת ייצור המחשבים? כל מה שהיה יכול להיות באירופה עבר לסין. במקום מרצדס, רנו ופיאט קיבלנו את Lenovo, Acer והאייר. מישהו באירופה חזה את האסון הזה? תעשייה ענפה זו פשוט מפוספסת על ידי אירופה.

 

רכישת Gateway על ידי אייסר עשויה להיראות דומה לרכישת קרייזלר על ידי מרצדס, אבל איך שקיעתה של תעשיית הרכב האמריקנית נכנסת למשוואה? בשנות ה-70' ו-ה-80' דשדשה התעשייה האמריקנית וסבלה מאיכות לקויה. היפנים היו המרוויחים הגדולים מהסיפור. בעולם המחשבים, המצב שונה, משום שהמחשבים "מבית" החברות היפניות והאמריקניות מיוצרים ברובים במפעלים העמוסים ברפובליקה העממית של סין.

 

אתם יכולים לדמיין תעשיית רכב בה כל המכוניות יוצאות מפס ייצור של אומה אחת? דמיינו איך ייראו כל פורד, טיוטה, קרייזלר ומרצדס - אם כולן יגיחו ממפעל בסין. זה בתמציתו מה שקורה לנגד עינינו בעולם המחשבים. לשלוש היצרניות האמריקניות הגדולות יש שני דברים במשותף. שלושתן מסתמכות על מעבדי x86 מתוצרת AMD או אינטל. ייצור המחשבים מתבצע בעיקר מזרח אסיה - ובייחוד בסין. רק המיתוג - אמריקני.

 

בתחילת תהליך הנדידה לסין שמחו הסינים לייצר מחשבים עבור מגוון מותגים, אבל בשלב מסוים הם החליטו לפתח ולטפח מותגים בעצמם (ולהיפטר מהמתווך). לשמחת רבים בעשייה, ה"קסם" הסיני מתמקד לפי שעה בעיקר במחיר נמוך. זו גישה בה אני נתקל פעמים רבות בעת שיחה עם אנשי שיווק של מחשבים מבית מותג סיני. למה המחשב שלכם טוב משל המתחרה? "המחיר הנמוך ביותר", היא תשובה מקובלת.

 

השקעה משמעותית בפרסום היא רעיון זר עבור הסיניות, ועבור חלקן כרוך התהליך בכאבים לא מבוטלים. יוצאת דופן בהקשר זה היא לנובו, שלא רק מפרסמת בקנה מידה נרחב, אלא גם מציעה מוצרים איכותיים ומעוצבים למשעי.

 

הבעיה שאני חוזה, עם התפתחות מיומנויות השיווק של החברות הסיניות, היא שלא תהיה חברה בעולם שתוכל להתחרות בהן. במערב עדיין לא קולטים את היקפי הייצור הסיניים - את העובדה שרוב המחשבים הניידים בעולם מיוצרים בקומץ מפעלים בסין.

 

אז נכון שיש מדי פעם תלונות על העבדות השוררת בקרב כוח העבודה ועל ניצול של ילדים, אולם השמות הגדולים באמת עוברים לייצור במפעלים סופר-מודרניים שמבוססים על ייצור באמצעות רובוטים. תמיד תוכלו לרכוש פרטים למזכרת שיוצרו בעבודת יד, אולם בתעשיית האלקטרוניקה רווחת האוטומציה. מפעלים בארה"ב יכלו לעבור לשיטות ייצור מתקדמות ואוטומטיות לחלוטין של מחשבים, אולם בפועל עדיף לתת לסינים לייצר, ולהותיר למערב את השיווק.

 

כאן מסתיימת אנלוגיית הרכב. בכל הנוגע למכוניות נראה לנו ברור שחלק ממוקדי הייצור צריכים להישאר במערב. בכל הנוגע לאלקטרוניקה צרכנית ולמחשבים - פשוט לא אכפת לנו.

 

הכתבה פורסמה במקור ב-PC Magazine. לרכישת מנוי במחיר הכרות. לאתר הבית של PC Magazine .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
חברות שונות, ייצור אחיד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים