שתף קטע נבחר

נמלי ישראל: הזכייה במכרז הקמת נמל היובל הושגה במרמה

בכתב ההגנה שהוגש בתביעת הענק של מקימת הנמל באשדוד מתגוננת חברת נמלי ישראל ואומרת - האחריות לאיחור חלק על המקימים - השותפות הישראלית ספרדית אשטרום-דרגדוס שהתנהלה באופן לקוי ואף במכרז זכתה במרמה

חברת נמלי ישראל הגישה אתמול (ב') כתב הגנה חריף לבית המשפט המחוזי בתל אביב בתגובה לתביעת הענק של קבוצת אשטרום-דרגדוס מקימת נמל היובל באשדוד בו טענה השותפות הישראלית-ספרדית בסך של 960 מיליון שקל כי המדינה גרמה ליזמים לעיכוב בהקמת הפרוייקט.

 

בכתב ההגנה, שהוגש על ידי עוה"ד יוסף בנקל ונירית אבטליון ממשרד עוה"ד ראבד, מגריזו, בנקל, להב ושות', מגלגלת נמלי ישראל את האחריות לאיחור של 3 השנים על המקימים. שורה של מחדלים, אומרים בנמלי ישראל בהם התארגנות לקויה לביצוע העבודות, אי ישום שיטות ביצוע ואי הבאתו לאתר של הציוד המתאים היא שגרמה לעיכוב. בנוסף טוענים בנמלי ישראל להתנהלות רשלנית של השותפות וחוסר מקצועיות בגיבוש שיטת ביצוע שובר הגלים שהיה אלמנט מפתח בפרויקט ואשר התקדמותו השליכה על קצב הקמת הרציפים.

 

לו"ז לקוי ואיכות ביצוע ירודה 

לטענת נמלי ישראל השותפות אשטרום-דרגדוס קיבלה את הזכייה במכרז במרמה על יסוד מצגים, הצהרות והתחייבויות אשר היא מעולם לא התכוונה ולא היתה מסוגלת לעמוד בהם וכי סכום הזכייה המקורי היה אך למראית עין ולצורך קבלת הזכייה במרמה, כשהשותפות מתכננת מתחילת הדרך לדרוש סכומים גבוהים יותר ולבצע את התחייבויותיה בלוח זמנים שאין לו כל קשר להתחייבויותיה ובאיכות ירודה.

 

בהתייחס לטענות האישיות על חוסר מקצועיות והתאמתו של דן הלבר, מהנדס הפרוייקט אומרים בנמלי ישראל "בהגשת תביעה אישית בסכום שכזה יש משום רצון להעביר מסר ברור וחד משמעי , לאו דווקא מילולי, בבחינת הצמדת אקדח טעון לרקתם של עובדי ציבור נאמנים ומסורים, לבל יהינו להבא להגן על האינטרס הציבורי אותו הם מייצגים ובעיקר על מנת שיחששו מכאן ולהבא למלא את חובותיהם".

 

בחברה תוקפים את כתב התביעה ואומרים כי "הוא מתאפיין בעזות מצח, בוטות בניסוח ובטענות, מצגי השווא המכוונים, חוסר היושר והיושרה, הנכלוליות, חצאי האמיתות המעורבים בשקרים בוטים, החמדנות ותאוות הבצע. כל אלה אפפו ואופפים את התנהלותה של השותפות מהיום בו זכתה במכרז להקמת נמל היובל ועד ליום בו הוגשה התביעה".

 

נמל היובל הוקם בהשקעה של 2.6 מיליארד שקל, כהרחבה של נמל אשדוד הקיים, בכדי לשחרר את צוואר הבקבוק שנוצר בתנועת האניות הרבה בנמל, וכללה שובר גלים באורך 1,150 מטר ורציפים באורך 2 ק"מ. עבודותיה של השותפות בפרויקט יצאו לדרך באוגוסט 2000 עם החתימה על החוזה ואמורות היו להסתיים באוגוסט 2004 אך בפועל הסתיימו בינואר 2007. בעקבות האיחורים בביצוע העבודות קיזזה רשות הנמלים מהתשלומים לשותפות את כל הפיצויים המוסכמים שנקבעו מראש בחוזה.

 

תגובת אשטרום-דרגדוס לכתב ההגנה: "קבוצת אשטרום-דרגדוס זכתה במכרז לבניית נמל היובל לאחר שעמדה בקריטריונים המחמירים ביותר של רשות הנמלים ולאחר שהרשות בחרה בה מכל יתר ההצעות שהוגשו כהצעה הטובה ביותר והמתאימה ביותר לביצוע העבודה. הנזקים הכספיים החמורים שנגרמו לאשטרום-דרגדוס בפרויקט נובעים במישרין מניהול לקוי וכושל של הפרויקט על ידי חברת נמלי ישראל ודן הלבר ומחוסר המקצועיות שלהם. למרות כל הקשיים הקבוצה קיבלה מהמדינה תעודת גמר המוכיחה כי פרויקט נמל היובל הסתיים לשביעות רצונה המלא של המדינה.

 

"אין ולא יכולה להיות מחלוקת באשר לניסיון הרב ולמקצועיות של קבוצת אשטרום-דרגדוס. דרגדוס הספרדית מדורגת בעשירייה הראשונה של חברות הבניה הגדולות והמובילות בעולם, ולה ניסיון מצטבר של בניית עשרות רבות של פרויקטים בסדר גודל דומה לנמל היובל ואף בסדרי גודל משמעותיים וגדולים בהרבה. אשטרום היא אחת מחברות הבניה הגדולות, הוותיקות והאמינות בישראל ולה ניסיון רב בפרויקטים הנדסיים מורכבים בארץ ובחו"ל. שיטות העבודה של הקבוצה מוכרות, מנוסות ומוכחות ברחבי העולם ואף אושרו על ידי רשות הנמלים עם הזכייה של הקבוצה במכרז. ניסיון העבר של החברות והפרויקטים שביצעו ברחבי העולם לשביעות רצונם של הגורמים המזמינים - מדברים בעד עצמם".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים