שתף קטע נבחר

וושינגטון: כל מה שטס

בקצה שדה התעופה הבינלאומי של וושינגטון ניצב האנגר ענק שבתוכו מסתתרת ההיסטוריה של התעופה והחלל. גולת הכותרת: המטוס שהטיל את פצצת האטום על הירושימה

בתחילת המילניום הנוכחי הבינו במכון המחקר והמוזיאונים סמית'סוניאן שמוזיאון התעופה והחלל בוושינגטון פשוט קטן מדי ואין ביכולתו להכיל את כל המטוסים, רכבי החלל והפריטים ההיסטוריים שמלווים את תעשיית התעופה העולמית מראשית דרכה ועד ימינו. ככה זה כשבתוך 100 שנים בלבד עוברים מערימת עצים שהרכיבו האחים רייט למכונה מעופפת ומיד אחר כך לתחכום הדיגיטלי של מעבורת חלל.

 

"המרכז לתעופה וחלל ע"ש 'אודבאר-האזי' בשאנטילי, וירג'יניה (לא רחוק משדה התעופה הבינלאומי DULLES שמשרת את וושינגטון הבירה) הוא למעשה שלוחת המשך של המוזיאון לתעופה וחלל. באמריקה יש אנשים שמוכנים לתרום מיליונים רבים להנצחת ההישגים הפטריוטיים באוויר ובחלל, וכך זורמות להן תרומות נדיבות שבזכותן יורחב עוד יותר המוזיאון הענקי בשנים הקרובות. כמיליון מבקרים פוקדים אותו מדי שנה.

 

יותר מ-120 מטוסים שלמים, בהם כמה מהידועים ביותר בעולם התעופה, ולא פחות מ-140 טילים, רקטות וספינות חלל בגודל טבעי, מסודרים בהאנגרים הענקיים של המוזיאון. אפשר לפגוש שם את המטוס הראשון ‭(SR-11)‬ של האחים רייט לצד מטוס הריגול האמריקאי המסתורי "הציפור השחורה‭,"‬ שמקבל את פני האורחים אחרי שחולפים על פני חנות המזכרות. זה המטוס שתוכנן כך שגם הטילים הרוסיים לא יצליחו להגיע לגבהים שבהם הוא מעופף.  


המפציץ שהטיל את פצצת האטום על הירושימה (צילום: יוסף ג'קסון)

 

גולת הכותרת במוזיאון היא המפציץ בי-29 (המבצר המעופף) "אנולה גיי‭,"‬ המטוס שהטיל את פצצת האטום הראשונה בהיסטוריה, על הירושימה ביפן, ושינה את פני האנושות. המטוס ניצב במרכזו של האנגר ענקי בלבה של תצוגה צבאית של מטוסים ששירתו בחיל האוויר.

 

אבל המוזיאון אינו עוסק רק במטוסי המלחמות האוויריות אלא גם בתעופה האזרחית והמסחרית - ממטוס הקונסטליישן הראשון ועד למטוסי ה"פדרל אקספרס" נושאי החבילות והדואר. מוצג גם מטוס הקונקורד, מטוס הנוסעים הראשון בעולם שטס במהירות של כ-‭2,500‬ קמ"ש, אך תאונה טרגית והוצאות תפעול יקרות גרמו לצרפתים ולאנגלים לקרקע אותו לפני שנים אחדות.

 

מגדל פיקוח

המבקרים במוזיאון יכולים לצעוד במשך שעה וחצי אחרי מדריך מתנדב - לרוב טייס בפנסיה - ולקבל הסברים על המטוסים השונים. המוצגים מסודרים בשלושה מפלסים, כאשר על הקרקע בקומה התחתונה נמצאים הגדולים שבהם, ואילו המטוסים הקטנים תלויים מהתקרה. אורכו של ההאנגר כאורכם של שלושה מגרשי כדורגל וגובהו 10 קומות. מרבית המוצגים מזוהים עם התעשייה האווירית האמריקאית לאורך הדורות, אבל יש גם מוצגים זרים, כמו מטוסי מיג רוסיים או מסרשמידט גרמני.  


דגם תאום לפת'פיינדר שנחת על המאדים

 

בהמשך להאנגר המרכזי של חברת בואינג נמצא האנגר החלל, שבמרכזו מעבורת חלל מודרנית. פרק נרחב מוקדש להתפתחות חקר החלל - מהלוויינים הקטנים והטיסות המאוישות, דרך הנחיתה על הירח ועד תחנות החלל של היום. מקום של כבוד מוקדש לאסטרונאוט הישראלי אילן רמון, שהפך לקורבן הישראלי הראשון בחלל. בתצוגה נכללים גם רקטות וטילים שונים, בהם גם כאלה מתוצרת סובייטית שבימים אלה מכוונים לעבר מדינת ישראל או לפחות לעבר מטוסיה המסיירים בשמי המזרח התיכון.

 

חלק אחר במוזיאון הוא מגדל התצפית, שמעניק אפשרות לצפות בהמראות ובנחיתות בנמל התעופה הבינלאומי הסמוך. עולים לשם באמצעות מעלית מיוחדת, שמסיעה רק 15 אורחים בכל פעם.

 

הקונקורד (למטה) ומטוס אוירובטיקה (למעלה)

 

בכניסה למוזיאון ממוקם גם קולנוע IMAX שבו מוקרנים סרטים תלת ממדיים בנושא (בתשלום מיוחד‭.(‬

 

איך מגיעים

שעות הכניסה למוזיאון: ‭17:30–10:00‬ בכל יום. הכניסה חינם, אם כי דמי החנייה למגיעים ברכב אינם נמוכים ‭12 -‬ דולר. למוזיאון אפשר להגיע גם באמצעות אוטובוס מיוחד שיוצא מדי חצי שעה משדה התעופה הבינלאומי של וושינגטון, או במונית משדה התעופה, בנסיעה שעולה כ-10 דולר.

 

התאום הוותיק של המוזיאון התעופתי החדש הוא מוזיאון החלל והתעופה הראשון של מכון סמית'סוניאן, בשדרות העצמאות בוושינגטון, שזוכה למספר המבקרים הגדול ביותר מבין כל עשרות המוזיאונים בעיר. לפי נתונים מ-2005 זהו המוזיאון עם מספר מבקרים הרב ביותר בעולם כולו ‭6 -‬ מיליון בשנה אחת, יותר מהלובר בפריז ומהמוזיאון הבריטי בלונדון. הבעיה היחידה כאן היא המחסור במקום, מה שהוביל להקמתו של המוזיאון החדש מחוץ לעיר.

 

  • פרטים נוספים על שני המוזיאונים ועל אפשרויות הביקור בהם באתר

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מרכז התעופה והחלל. מבט מבחוץ
צילום: יוסף ג'קסון
מומלצים