שתף קטע נבחר

היפנים רוצים לשגר לחלל מטוס מאוריגמי

לא מדובר בבדיחה. אב טיפוס של מטוס הנייר, המקופל על פי אמנות קיפול הנייר היפנית, עבר בהצלחה טיסת ניסוי מוקדם יותר החודש

מדענים יפנים ואומני אוריגמי משתפים פעולה במסגרת תוכנית חדשה לשיגור מטוס נייר מהחלל על מנת ללמוד על מסעו חזרה לכדור הארץ.

 

לא מדובר בבדיחה. אב טיפוס של המטוס עבר בהצלחה טיסת ניסוי מוקדם יותר החודש. סוכנות החלל האמריקנית אימצה את הרעיון בשמחה והיא עורכת בדיקות היתכנות ואסטרונאוט ידוע הביע עניין בהצטרפות לפרויקט המאתגר.  

 

אם מטוס האוריגמי יטוס בהצלחה מהחלל לכדור הארץ, עשויות להיות לכך השלכות מרחיקות לכת על האופן בו מעוצבים רכבי חלל לצורך כניסה ויציאה מהאטמוספירה העליונה, מסר ראש הפרויקט, שינזי סוזוקי, פרופ' לאווירונאוטיקה באוניברסיטת טוקיו.

 

סוזוקי אמר כי הביע ספקנות רבה לגבי סיכויי הרעיון להטיס לחלל מטוס העשוי מנייר על פי אומנות קיפול הנייר היפנית כאשר התוודע אליו לראשונה לפני עשור. "זה נשמע בלתי אפשרי, רעיון מטורף ממש", אמר סוזוקי, "ואז חשבתי על העניין ובמחשבה שנייה זה לא נראה לי כל כך מגוחך. מטוס כזה עשוי לשרוד את המסע אם יאבד גובה באופן הדרגתי במיוחד".

 

בטיסת ניסוי שנערכה בטוקיו בתחילת פברואר, דגם של מטוס אוריגמי באורך שבעה ס"מ ורוחב של חמישה ס"מ שרד במהירות של שבעה מאך וטמפרטורה של 230 מעלות צלזיוס. הניסוי נערך בתוך תעלת רוח היפר-סונית בתנאים שאמורים לדמות את הסביבה של המטוס בעת הכניסה לאטמוספירה של כדור הארץ.

 

העובדה כי המטוס הזעיר שרד את הטיסה במשך 12 שניות עשויה להעיד על כך שטיסה בתנאים אמיתיים תעבור בהצלחה, מאחר שהכניסה מהחלל אל האטמוספירה כרוכה במעבר בין מספר שכבות אשר כל אחת מהן אורכת מספר שניות בלבד, אמר אוסמו איממורה, מדען נוסף בפרויקט.

 

הסוכנות לחקר החלל היפנית הודיעה אתמול (ד') כי תערוך במשך שלוש שנים בדיקות היתכנות למטוס והבטיחה לממן אותו בסכום של עד 300,000 דולרים בכל שנה. בשלב זה, ישום ההצעה כרוך בבעיה אחת שעשויה להיות מהותית: אין שום דרך לעקוב אחר טיסת המטוס ולגלות היכן הוא אמור לנחות. על פי המדענים, חוסר המידע הזה עלול להפוך את כל הניסוי לחסר משמעות.

 

יסאויוקי מימיאזאקי, מהנדס חלל באוניברסיטת ניפון, שאינו מעורב בפרויקט, אומר כי ייתכן שמטוס הנייר לא יחזור כלל, בהתאם לזווית הכניסה לאטמוספירה. סוזוקי אומר כי היבטים שונים בחקר החלל ניתנים לבדיקה רק באמצעות ניסוי.

 

טאקואה טודה, מנהל איגוד מטוסי האוריגמי היפני, מקדם את רעיון טיסת החלל של מטוס הנייר מאז נאסא שיגרה את מעבורת ה-Enterprise ב-1977. הוא הקדיש 18 חודשים לבחינת השאלה כיצד לקפל מטוס על מנת לקבל צורה של אוריגמי שתהיה אידיאלית עבור טיסה בחלל. 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הם שולחים גם מטוסים
הם שולחים גם מטוסים
מומלצים