שתף קטע נבחר

שר האוצר אישר הגדלת ההטבה לבקרת יציבות

מערכת הבטיחות שתפקידה לייצב את המכונית במקרה של החלקה, תזכה להטבת מס מוגדלת. המטרה: לעודד את רכישתה

משרד האוצר מנסה לשפר את הבטיחות בכבישים. שר האוצר, רוני בר-און, אישר אתמול (א') את הגדלת הטבת המס הניתנת לכלי רכב המצוידים בבקרת יציבות אלקטרונית (ESC). הטבת המס הוגדלה מ-1,600 שקל כיום, ל-2,400 שקל. על הגדלת ההטבה המליצה רשות המסים בקיץ האחרון, וזאת במסגרת הסכם עם משרד התחבורה, לפיו החל מ-2010 תחויב התקנת בקרת יציבות בכל כלי הרכב החדשים הנמכרים בישראל.

 

עם זאת, יש לציין כי משרד התחבורה עדיין לא החל לקדם את התקנת התקנות הנדרשות, ובכך למעשה נמנע מלקיים את חלקו בהסכם עם האוצר.

 

 

על-פי הערכות רשות המסים, הגדלת ההטבה תביא לעלייה ניכרת במספר כלי הרכב החדשים המצוידים בבקרת יציבות. בשיחה עם ynet, אומר היום סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, בועז סופר, כי בתוך כשנה צפוי לעלות אחוז כלי הרכב בעלי בקרת יציבות עד ל-50%, לעומת 27% כיום. בכך תתקרב ישראל לאירופה, בה נע אחוז המכוניות בעלות בקרת יציבות נע בין 54% ל-77%.

 

יש לציין כי ברשות המסים מעריכים שללא הגדלת ההטבה, הגידול הטבעי של השימוש בבקרת יציבות היה מביא את אחוז כלי הרכב המצוידים במערכת לכ-35%.

 

 

בקרת יציבות היא מערכת אלקטרונית, המנטרת את מצב הגלגלים, מזהה מצבים של איבוד אחיזה, ובאמצעות בלימת גלגל אחד או יותר - מייצבת את הרכב ושומרת עליו בנתיב הנסיעה המתוכנן. בתעשיית הרכב העולמית קיימים למערכת מספר שמות שונים, בהם ESP ,VSA או ESC.

 

על-פי מחקרים שונים שנערכו בעולם, בקרת יציבות יכולה להקטין באופן משמעותי את מספר תאונות הדרכים ואת מספר ההרוגים בתאונות. יש לציין כי גם בארה"ב וגם באירופה נערכים כיום לקראת יצירת סטנדרט מחייב לבקרות יציבות, שצפוי להיכנס לתוקף בתחילת העשור הבא.

 

מברכים על ההחלטה

בענף הרכב מברכים היום על הגדלת הצעד של משרד האוצר ורשות המסים. "זה מהלך מצוין", אומר ל-ynet דן אורנשטיין, מנכ"ל יבואנית יונדאי. "הגדלת ההטבה תמשיך לקדם את בקרת היציבות, שכבר הוכחה כאחת ממערכות הבטיחות האקטיבית היעילות ביותר בתעשיית הרכב. אין ספק שזה יביא להגדלת מספר המכוניות המצוידות בבקרת היציבות".

 

יואב חפץ, סמנכ"ל שיווק בחברת דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד, מסכים עם אורנשטיין. "זה צעד אחראי מאוד וראוי להערכה של הרגולטור. להגדלת ההטבה תהיה משמעות כספית גדולה, והיא תקל על התקנת בקרת היציבות בכלי רכב חדשים".

 

על-פי הערכות, עלות המערכת, לפני מסים, עומדת על כמה מאות יורו - בין 150 ל-400 יורו. ולכן, הטבת המס עדיין אינה מכסה את מלוא עלותה. אולם, רשות המסים הדגישה מספר פעמים בעבר כי כוונת התמריץ היא לכסות חלק מעלות המס, ולא את מלוא עלות המערכת.

 

בענף הרכב מציינים כי מודעות הצרכנים לנושא בקרת היציבות גדלה בשנתיים האחרונות, אך עדיין אינה גבוהה. "אבל היבואנים צריכים לתת את המערכת, גם מבלי שהלקוח מבקש", אומר חפץ. "אני חושב שהרגולטור והיבואנים ייצרו תנאים, שהתניעו את המהלך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לפעמים מתחמקים ממכשול בהצלחה - מרצדס A קלאס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים