שתף קטע נבחר

יוסי גרין: צעירים כבר לא רוצים מוזיקה חסידית

מי שעומד מאחורי להיטי הענק "אדרבה" ו"תניא", תופס כיוון חדש לגמרי: "המוזיקה החסידית לא יכולה להישאר תקועה בחצוצרות של פעם. באלבום החדש ממש השתדלתי ששום שיר לא יתאים לחתונה". ותודה גם לעידן רייכל על ההשראה

שבעת התווים המופלאים הם פרי יצירתו של אלוהים, ובתור מי שאחראי להמצאה הזו - שבזכותה אנחנו עושים יכולים לעשות מוזיקה - אין לו שום העדפה בנוגע לסדר שלהם, או אם הם ינוגנו במקצב טוויסטי או דרום אמריקאי. את האמירה הזו מנפיק דווקא גדול המלחינים של המוזיקה החסידית בעשורים האחרונים, יוסי גרין, שעומד מאחורי הלהיטים הכי גדולים של אברהם פריד וזמרים מובילים אחרים. 

 

וגרין לא רק נאה דורש, אלא גם נאה מקיים. תקליט הבכורה שלו כמבצע, שיצא רק לאחרונה לשוק, בנוי ממגוון סגנונות מוזיקליים, ושילובים שונים ומשונים של ז'אנרים. באופן סמלי, שמו של האלבום החדש הוא "התו השמיני".

 

אז מה הניע את גרין לעשות אלבום לא-קונבנציונלי, כה רחוק מהעולם המוזיקלי שבו הוא שלט ללא עוררין? בפגישה עמו מתברר שיחסו למוזיקה בכלל, ולמוזיקה חסידית בפרט, עבר שינוי משמעותי. "דברים מטורפים קורים היום בעולם המוזיקה. הנוער היום מבקש דברים אחרים, ואם לא תיתן לו פן כשר שלהם, אתה תאבד אותו", הוא מסביר. "מוזיקה היא לא עניין רק לחתונות. המוזיקה החסידית לא יכולה להישאר תקועה בחצוצרות של פעם. בדיסק הזה ממש השתדלתי ששום שיר לא יתאים לחתונה".

 

מה זו מוזיקה חסידית?

ואכן, לצורך האלבום החדש ליהק גרין נגני רגאיי היישר ממועדון מיוזע בניו-יורק, להקת טוויסט מצליחה, הרכב של מוזיקה ברזילאית מקורית - ולצדם אמנים כמרדכי בן דוד, ליפא שמעלצר ומתיסיהו: "מה שקרה הוא שבמשך השנים אני וחלק מהאמנים שלצידי התקדמנו והתפתחנו עם המוזיקה, והתחלנו לבקש משהו

יותר בוגר. בדיסק הזה יש מוזיקה אחרת. חדשה מאד, רעננה".

 

אבל השאלה היא האם זו מוזיקה חסידית?

 

"מה זו מוזיקה חסידית?"

 

בוא אתה ותגדיר.

 

"מוזיקה חסידית אמיתית זו מוזיקה שנכתבה ונכתבת בחצרות החסידים על-ידי מלחין החצר או על-ידי הרב בעצמו - בדרך כלל לקראת חגים, שבתות ואירועים מיוחדים. המוזיקה שרגילים לקרוא לה חסידית היא מוזיקת פופ-רוק שעברה מעין 'גיור' מבחינת המילים.

 

"ואם ככה, אז למה לא לקחת את הרגאיי לדוגמה, שזה מקצב כל כך מרגיע ונעים, וליצוק בו אמירה חזקה כמו 'אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו'? ובמקום שזה יגיע מרב שאומר את זה בנימה של הטפת מוסר, ואז זה לא יעזור ממילא, פשוט להשתמש ברגאיי כתפאורה. הרי בסוף העיקר זה המסר, ומהבחינה הזו כמובן שאני מקפיד רק על מסרים חיוביים".

 

מלחין ששוחחתי עמו טען שהקהל מבקש דווקא אותנטיות, ולא סגנונות לועזיים.

 

"מה זה אותנטיות? מי מחליט מה אותנטי? זה בסך הכל ניסיון לא רציני לשמור על המוזיקה היהודית כלואה במקום צר, כשכל דבר שלא בגבולות המוכרים הופך פתאום ל'לא אותנטי'".


גרין על הפסנתר. (צילום: ישראל ברדוגו) 

 

גרין, כך מתברר כשהשיחה קולחת, רחוק מלהתגעגע לימי "אדרבה" או "תניא" שכבשו את מצעדי הפזמונים החסידיים. הוא טוען בתוקף שעצם העובדה שחלק משיריו הפכו להמנונים לא קשורה לאיכות ההלחנה או לעוצמת ההשראה, אלא לטיימינג נכון. לדבריו, אם השירים האלה היו יוצאים היום - הם לא היו זוכים לאותה עדנה שלה זכו. נראה שגרין נמצא כל כך עמוק בתהליך ההתחדשות וההתרעננות שקיימת גם תחושה שהוא מעט נלהב מדי להעביר הילוך ולהשאיר מאחור את מה שהפך לנכסי צאן ברזל. האם בהפקה הגרנדיוזית העכשווית הוא מחמיץ איזושהי פשטות חשובה?

 

לא מרגיש מקופח

את קריירת ההלחנה שלו החל גרין (בן 53, מתגורר בניו-יורק) כשהיה נער. בשנת 1973, כשהוא בן 18 בלבד, הלחין את "קול ברמה" עבור יגאל סאליק (המנהל של "פרחי לונדון") - והשיר הפך ללהיט היסטרי. ב-1978 הוא פגש את האיש שהביא את הלחנים של גרין לכל פינה יהודית בעולם והפך לכוכב-העל של המוזיקה החסידית, הלא הוא אברהם פריד, שחייב לא מעט לפס הייצור של גרין שמילא את הפנתיאון ביצירותיו.

 

כשהוא מדבר על תפקידו כמלחין, גרין לא ממש מרגיש מקופח. מבחינתו, הוא ממלא את תפקיד הנשמה - זו שאמנם לא נראית לעין הגלויה, אבל כל מי שקצת מתעמק מבין שהיא זו שמפעילה את כל הסיפור. עצם העובדה שבאלבום החדש הוא בחר לעבור לפרונט של היצירה אינה מעידה על כוונתו להפוך לדבר הגדול הבא על הבמות. גרין מבהיר שגם כשהוא יבוא להופיע בארץ, הוא מתכוון לעשות את זה באולמות הכי אינטימיים - ובפני קהל "איכותי", כהגדרתו.

 

ואם עסקינן בהופעות, זה זמן טוב לשמוע את התייחסותו להתערבות הרבנים, והאיסור להופיע אפילו מול קהל נפרד. גרין מתפתל מעט, ועונה: "הרבנים הם אלו שקובעים ואנחנו צריכים להקשיב להם, אבל דווקא בגלל זה - הרבנים צריכים לחשוב טוב טוב לפני שהם נכנסים לפסוק בעניין מסוים".

 

עידן רייכל ואחרים

במוזיקה היהודית בישראל הוא מגלה הערכה רבה לאהרן רזאל, שאותו ראה ב"צוללת הצהובה" בביקורו הקודם בארץ. "הוא מוזיקאי אמיתי וכשרוני, שהנשמה פורצת ממנו. אדם שעושה מוזיקה יהודית, 1,000 אחוז". על אודי דוידי הוא שמע, אבל עוד לא ממש הספיק להכיר את המוזיקה שלו מקרוב, וגם יונתן רזאל עושה מוזיקה טובה.

 

ומה לגבי מוזיקה ישראלית?

 

"אווו", הוא מתמוגג, "אני מאוד אוהב את שלמה ארצי ואריק איינשטיין. יש להם שירים יפהפיים. אמנם המסר לא תמיד ראוי, אבל האנשים האלה עושים מוזיקה גדולה. אבל הגדול מכולם בעיניי הוא עידן רייכל, שאני ממש מאוהב במוזיקה שלו, למרות

שאני צריך להתמודד עם שירת הנשים בדיסקים שלו. יותר מזה, אני יכול לגלות שהוא גם זה שהשפיע עלי בכתיבת השיר 'ספור הכוכבים' שנמצא בדיסק החדש".

 

לפני סיום הראיון גרין מתעקש על האזנה משותפת לכמה שירים נבחרים מתוך "התו השמיני". אני נענה בחיוב, ולו רק כדי לראות את אותו מתמוגג מהבייבי החדש. אין ספק שגרין מאוד מאמין בכיוון החדש שלו, ומעניין יהיה לראות מי מהמעריצים הוותיקים ימשיכו איתו גם בדרך החדשה. מי שחוש ההרפתקנות המוזיקלית שלו מפותח, בטח ייהנה מטיול.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גרין עם שוואקי
צילום: ישראל ברדוגו
רייכל. חפשו אותו בשיר
צילום: אורן אגמון
פריד. יחד מ-1978
צילום: שירן וולק
"התו השמיני"
עטיפת האלבום
מומלצים