שתף קטע נבחר

מותר לרמות, אסור להיתפס

ממש כמו בתי הקזינו בלאס וגאס, שם מתרחשים שיאי עלילת דרמת ההימורים "21", גם הסרט מציע ריגושים מהירים וצבעוניים אך גם ריקניים ומכאניים. ארז דבורה קלט את הטריק


 

 

מעט מקומות יכולים להתמודד עם המטען הסמלי המזוהה עם לאס ווגאס. הפיתוי להתעשרות מהירה, הסיכון שבפשיטת הרגל, הפאר המצועצע והקיטשי וההתחככות עם הזוהר והפשע. זהו דימוי מושלם ומוקצן לאמריקה כולה, לחלומות המובטחים ולכישלונות המתממשים.

 

גם לבן קמבל (ג'ים סטרג'ס) יש חלום, הוא רוצה להתקבל ללימודי רפואה בהארוורד – יעד נאצל המחייב השקעה של כ-300 אלף דולר. הוא עומד לסיים את לימודי הקדם-רפואה שלו ב- M.I.T בציונים מושלמים, הוא גם נשיא מועדון המתמטיקאים ומדען חובב. אין פלא שפרופסורים כותבים המלצות נלהבות שאמורות לסייע לו לקבל את המלגה היוקרתית שתכסה את כל עלות לימודיו.

 

הבעיה היא שגם לשאר המועמדים יש ציונים מושלמים ולחלקם יש יתרונות בולטים על בן (כמו הקוריאני קטוע הרגל שזכה במלגה בשנה הקודמת). בן האומלל הוא רק צעיר לבן, חתיך וגאון. כיצד יוכל למשוך את תשומת ליבם של חברי הועדה לחלוקת המלגה?

 

מי שמתרשם מכישוריו של בן הוא פרופסור למתמטיקה בשם מיקי רוסה (קווין ספייסי). רוסה, דוגמא מופתית לשעמום המקצועי של אנשי אקדמיה ותיקים, משתמש בשיעוריו בעיקר כאמצעי לגילוי כישרונות מתמטיים למטרות פרקטיות. ומה יותר פרקטי מלהרוויח סכומים עצומים של כסף בלאס ווגאס באמצעות ספירת קלפים קבוצתית במשחקי הבלאק-ג'ק? הנה נמצא הפיתרון שיאפשר לבן להשיג את דמי הלימוד בהרווארד מבלי להשתמש בחסכונותיה של אימו האלמנה.


קווין ספייסי ב"21". צדדיו האפלים לא נבחנים לעומק בסרט

 

החבורה שאליה מצטרף בן כוללת עוד ארבעה סטודנטים, ובעיקר את ג'יל טיילור (קייט בוסוורת') היפה שנוכחותה תאפשר לגיבור, שעד כה הסתובב רק בחברתם של גיקים מתוסכלים מינית, לספק גם את תשוקתו לבת זוג. בהנהגתו של רוסה החבורה יוצאת לסופי שבוע אינטנסיביים בלאס ווגאס שבמהלכם הם מתחפשים, מרמים את בתי הקזינו ומתענגים על הפאר המושחת שמציעה העיר.

 

לא כל הנוצץ - אמת

כמו בכל מחזה מוסר בנאלי, החטאים, הקשיים והעונשים נעים במסלולים ברורים: בן זונח את חבריו הגיקים למען עולם התענוגות, דבר המסכן את הפרויקט המדעי המשותף שעליו עבדו יחד. מיקי רוסה, המתחיל כדמות אב מטפחת לגיבור היתום, מתגלה תוך זמן קצר כמניפולאטור כוחני המרחיק מעליו את מי שלא מציית באופן מוחלט להנחיותיו.

 

הגורם האחרון והמכריע במשוואת הרווח-סבל קשור לדמותו המאיימת של קול ויליאמס (לורנס פישבורן), בעל חברה המספקת שירותי מעקב אחר המהמרים לבתי הקזינו בווגאס. ויליאמס לא מהסס לנקוט אלימות קשה כלפי סופרי הקלפים ובכללם רוסה (שאיתו יש לו חשבון פתוח) ותלמידיו.

 

בדרכו הצפויה של מחזה מוסר בן ייענש על חטאיו ויעבור תהליך של זיכוך מוסרי הכולל התמודדות עם בעיות אלו. ספוילר אינו נדרש. גם מי שלא צפה בקדימון של הסרט (המספר, פחות או יותר, את כל הסיפור) יוכל לנחש את המהלכים העלילתיים מהפתיחה שתוארה עד סופו.


"21". הדמויות הצעירות מוגבלות בעקבות היכולות של השחקנים הצעירים 

 

"21" מבוסס על פעילותה של קבוצת סטודנטים ממשית שפעלה ב- M.I.T באמצע שנות ה- 90 ושמעלליה תוארו ברב המכר "Bringing Down the House" מאת בן מזריץ'. המקור הספרותי שינה פרטים מהותיים והעיבוד הקולנועי מוסיף ומעוות את העובדות שעוד נותרו בדרך שתתאים לסטריאוטיפים ולנוסחאות עלילתיות. הגיבור האסייתי המקורי, גף מה, הוחלף בגיבור לבן ונאה.

 

לא נותן לעובדות לבלבל

החבורה המקורית שכללה אסייתים נוספים הוחלפה בסרט בחבורה מצומצמת שבה יש רק דמות אסייתית בודדת (ארון יו), וגם היא זניחה לחלוטין. הדמות של הפרופסור כדמות אב מפיסטופלית היא המצאה בדיונית, וכך גם יתמותו של הגיבור. האלימות המתוארת, החשפניות שלהן נמצא שימוש בסרט, אירועים פלילים המניעים תפניות עלילתיות – כל אלו סוטים משמעותית מסיפורה האמיתי של החבורה.

  

ההיצמדות לעובדות המקוריות אינה חוק בל יעבור ועצם ההיצמדות אינה מספיקה, לכשעצמה, בכדי להבטיח דמויות מורכבות ועלילה מעניינת. אך "21" משטח ככול האפשר את המורכבות האנושית והדרמטית שיכולה לעלות בסיטואציות המתוארות.

 

הדמויות הצעירות מוגבלות במיוחד בגלל השילוב בין אופן עיצובן בתסריט ויכולות המשחק המוגבלות של סטרג'ס ובוסוורת'. ספייסי ופישבורן, שני שחקנים עם נוכחות ויכולת, היו יכולים לעצב דמויות משמעותיות יותר לו הסרט היה בוחר לבחון באופן מעמיק יותר את הצדדים האפלים של אישיותם.

 

בימאי הסרט, רוברט לוקטיק ("לא רק בלונדינית", "חותנת בהפרעה") חותר ליצירת בידור חלקלק ונוצץ. הבימוי המסוגנן של פעולות המשחק בקזינו שואב  השראה ניכרת מ"קזינו" של סקורסזה (ללא הפירוק האפל של הזוהר שהתרחש בסרט ההוא) ולכך מצטרפים קטעי מונטאז' המתארים את מסע הקניות וההתהוללות של הסטודנטים בווגאס. מבעד למעטה המוסרני דימויים אלו הם מהות הסרט. בידור חלקלק שאינו יותר מסרט פרסומת לעיר האפשרויות הבלתי מוגבלות, עיר שבה מותר לרמות אך אסור להיתפס.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים