שתף קטע נבחר

חדשות הספנות: שיט בים התיכון

קולונל אמריקאי, שתי עקרות בית איריות, כבאי אנגלי וכתב ישראלי הרימו עוגן ויצאו לשיט. אחרי 11 ערים ולא פחות קוקטיילים, הם כבר לא רצו לחזור הביתה

לפי הקוקטיילים שמוגשים על הסיפון, אפשר היה לחשוב שאנחנו בשיט בקאריבים‭".‬קוסמו קובאנה" הוא משקה על בסיס לימון עם טעם של מנטה והרום שבו מעורב במיץ אננס ודובדבנים; "טרופיקל טום" הוא ג'ין קולינס רווי בטעם מנגו ו"בלו קוקו מוחיטו" הוא רום שמופק מאגוזי קוקוס עם טעם מנטה. ממש אפשר לדמיין את ברמודה משמאל וג'מייקה מימין. אבל לא, אלה מימין הם חופי יוון ומשמאל, הרחק הרחק, החופים הזהובים של אפריקה.

 

"רוטרדם" היא המהדורה השישית של אונייה שנושאת את שמה של עיר הנמל ההולנדית. הראשונה נבנתה עוד ב‭1872-‬ וסחבה אז 396 נוסעים במהירות של 10 קשר ימי. את האוקיינוס האטלנטי חצתה תוך 15 ימים, לא פחות, ואם מנוע הקיטור היה מתקלקל באמצע הדרך היו עוברים למפרשים. המהדורה העכשווית נבנתה ב‭,1997-‬ היא כבר שוקלת 62 אלף טון וסוחבת על גבה בנינוחות ‭1,316‬ נוסעים וכמעט 600 אנשי צוות. גם המהירות לא מה שהייתה פעם, מה שמאפשר לספינה לצלוח בקלילות את המסלול מאתונה ועד אנגליה לאורך חופי הים התיכון, חצי האי האיברי וצרפת. 15 יום נמשכת הפלגה כזו, כשבמהלכה מבקרים הנוסעים בערי החוף שבנמליהן עוגנת הרוטרדם.  


ה"רוטרדם". 1,300 נוסעים, כמעט 600 אנשי צוות (צילומים: יוסף ג'קסון)

 

מדי ערב ניתן לצפות באולמות האונייה במופעי ריקוד בסגנון ברודוויי. יש גם הופעות של נגניות חליל ונבל בעלות שם, מופעי סטנד-אפ וזמר אנגלי שמפליא לחקות את דין מרטין. בכלל, הטעם המוזיקלי-תרבותי נשען על העבר: פרנק סינטרה, דין מרטין, בינג קרוסבי, נט קינג קול. מוזיקה יותר עדכנית מושמעת בדיסקוטקים הצפים.

 

חברים על הסיפון

ההברקה של מארגני ההפלגה היא מה שנקרא ‭OPEN SEATING‬ (ישיבה חופשית) בארוחת הערב. כל נוסע, זוג או משפחה, יכולים להזמין שולחן בשעה הנוחה להם, וכך מתרחב מגוון ההיכרויות עם נוסעים נוספים. מדגם מייצג של משייטים בים התיכון: קולונל אמריקאי מחיל התותחנים שמעריץ את צה"ל ואשתו שטוענת שאמריקה אינה בשלה לנשיא שחור; אריק בן ה‭,80-‬ יליד מצרים, שעדיין זוכר את מבצע קדש ב‭;1956-‬ בוב והלנה מדייטון, אוהיו, שחיו באלסקה עם שבט אסקימואים במשך 20 שנה; ג'ון ממיניאפוליס שהיה טייס במפציץ בי‭52-‬ במלחמת וייטנאם והיום מתפעל מהביצועים של חיל האוויר שלנו; ביל מקדונלד פרש לאחרונה מפיקוד על תחנת מכבי אש ביורקשייר, אנגליה, ונהנה לבזבז את הפנסיה המנופחת שלו (לפי הגדרתו) במסעות שיט בעולם, יחד עם אשתו; ליז ובטי, חברות ושכנות מהעיר קורק שבאירלנד, איתם החלפתי חוויות על הרקע האירי המשותף לנו.

 

המאפיין הבולט של מרבית הנוסעים הוא השתייכותם לעולם השבע, בניגוד לחבורת המלצרים והחדרנים מהעולם השלישי, מרביתם מאינדונזיה. דרג הביניים בספינה מורכב מקצינים פיליפיניים זוטרים, בעוד המפקדים הבכירים רובם הולנדים, כולל הקפטן.

 

לא רק הפסיפס החברתי מזרז את ההגעה לחדר האוכל, גם התפריט: מתחילים, למשל, במרק ניו זילנדי עם יין מסוביניון בלאן או בברווז בדבש ומיץ תפוזים. אפשר להמשיך בנתח סלמון ברוטב חרדל וליהנות בעיקרית מתבשיל כבש עם אגוזים, יין ותפודים. לקינוח יגיעו גבינות צרפתיות לצד אוסף מרשים אחרונות מתוקות.


להקת בידור מאינדונזיה. כל ערב מופע אחר

 

11 תחנות

את כל החוויות האלה אפשר היה להעביר גם אם ספינת התענוגות לא הייתה מרימה עוגן, אבל לא כל חוויות הקרוז מתרחשות על הסיפון. בשיט מאתונה לאנגליה מתוכננות לא פחות מ‭11-‬ עצירות ביעדים שונים ברחבי הים התיכון.

 

עצירה ראשונה מוקדשת לקושאדסי, טורקיה. אפשר לשוטט כאן בחנויות ובבתי חרושת לשטיחים ולמעילי עור, אבל גולת הכותרת היא הביקור באתר העתיקות אֶפֶסוֹס - עיר יוונית בת יותר מ‭2,000-‬ שנה שהגיעה לשיאה עוד לפני הולדתו של אלכסנדר הגדול. העיר השתמרה להפליא ואפשר להתרשם בה מרמת החיים הגבוהה של התושבים אז, שנהנו אפילו ממים חמים זורמים ומבתי שימוש שנראים מודרניים למדי. גם התיאטרון והספרייה השתמרו ושוחזרו.

 

העצירה הבאה: האי סנטוריני, שמככב בכל חוברות התיירות היווניות. אל העיר שבראש המצוק עולים ברכבל או על גבי חמורים וסוסים שמטפסים במעלה המדרגות המפותלות (אפשר גם ברגל, אבל זה קשה‭.(‬ כל התרבות הקדומה שהייתה על האי נחרבה בהתפרצות הר הגעש לפני כ‭3,500-‬ שנה, ומה שנשאר הוא סהר מסולע שמתרומם בחומות זקופות מהים.  


בין לבין מבלים גם בבריכה

 

היעד הבא הרבה יותר סואן: נאפולי, איטליה. העיר עצמה היא מאבק בין מבנים עתיקים ויפים לזוהמה והזנחה, אבל זאת הזדמנות מצוינת לבקר במפרץ סורנטו המרהיב ובעתיקות פומפיי.

 

לרוב היעדים בדרך מגיעה הספינה בבוקר. הנוסעים יכולים לבחור בסיור מאורגן (במחירים מופקעים‭,(!‬ לטייל עצמאית תוך ניצול התחבורה הציבורית ביעד או להצטרף לסיורי תיירות מקומיים באוטובוסים. חשוב מאוד להקפיד לחזור בזמן לסיפון הרוטרדם, אחרת נתקעים לבד בעיר זרה. ספינות הקרוזים אינן ממתינות לשום נוסע שמאחר.

 

מדי פעם, במהלך השיט, נשמעת קריאה ברמקולים שמזמינה את הנוסעים להתבונן בלהקות דולפינים או בלווייתן תועה שמופיע בים לצד האונייה. משום מה נדמה שהיונקים הימיים מאוד נהנים מהבזקי המצלמות של התיירים.

 

האווירה הופכת אירופית ממש כשעוגנים בנמל של רומא. יש מספיק זמן לקפוץ לוותיקן או סתם לשוטט ברחובות הבירה האיטלקית.

 

רמת החיים שנשקפת מהסיפון של האונייה קופצת מדרגה משמעותית כשעוגנים במונטה קרלו. אפשרות בילוי: סיור בעקבות גרייס קלי, נסיכת הקולנוע האמריקאי שהפכה לנסיכת מונקו.  


עוצרים במונטה קרלו. בעקבות גרייס קלי

 

שביתת סבלים מקומית מנעה את עצירתנו במארסיי והרוטרדם עגנה לחופי טולון, שמתהדרת בטיילת נחמדה.

 

ברצלונה, ליסבון, פריז

הדילוג בין מדינות נמשך כשמגיעים לחופי ספרד, או ליתר דיוק קטלוניה, ומקבלים הזדמנות להציץ באחת מפניני הים התיכון ואירופה בכלל - ברצלונה. אתרי חובה בעיר הזאת: שדרות רמבלאס, הרובע העתיק, הבניינים והגנים של גאודי, איצטדיון הכדורגל של מועדון ברצלונה האגדי.

 

בהמשך פונים דרומה לעבר קאדיז, העיר העתיקה של סביליה. בכלל, אפשר לצאת לסיור ברחבי אנדלוסיה, בין שרידי השלטון המוסלמי הנאור בתקופה תור הזהב, תקופה שבה פרחו ושיגשגו יהודי ספרד. המסתפקים בפחות משוטטים בין הכיכרות והפארקים של קאדיז.

 

בירת פורטוגל, ליסבון, היא יעד העגינה הבא של האונייה. מי שמוותר על הטיולים המאורגנים היקרים מוזמן להצטרף לאחד משלושה מסלולים שונים ברחבי העיר באוטובוס דו-קומתי. בטיולים האלה מתרשמים מיופיה של ליסבון, שבתקופה הקולוניאלית נהנתה

לא מעט מהאוצרות שנשדדו מהמושבות הפורטוגליות בדרום אמריקה ובמזרח הרחוק. אפשר גם לשוטט ברחבי העיר העתיקה והחדשה ולבקר במוזיאונים המעניינים שלהן, והכל עם כרטיס יומי שעולה 4 יורו בלבד. הכרטיס טוב לכל אמצעי התחבורה של ליסבון, כולל הרכבת התחתית היפה.

 

התחנה האחרונה של הספינה לפני הגעתה לנמל האנגלי שבו מסתיימת ההפלגה היא לה-האבר, בצרפת. עיקר חשיבותה של העגינה הזו באפשרות להגיח מעיר הנמל לביקור קצרצר בפריז. זה מתאים במיוחד למי שעוד לא ראה את הבירה הצרפתית, כי מדובר במסע של 3 שעות וחצי לכל כיוון ושהייה של 4 שעות בלבד בין המונומנטים הפריזאיים. מחיר הגיחה, כולל התצפית ממגדל אייפל, מגיע ל‭229-‬ דולר לאדם.

 

חובבי היסטוריה צבאית יוכלו, תמורת סכום קטן בהרבה, לתור את חופי הפלישה של כוחות הברית לנורמדי ב"די דיי" המפורסם ‭6)‬ ביוני ‭,(1944‬ פלישה שסימלה יותר מכל את תחילת ההתמוטטות של צבא גרמניה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פינת האינטרנט ליד ספריית האונייה
צילום: יוסף ג'קסון
תופסים שמש על שפת הבריכה
צילום: יוסף ג'קסון
הבר פתוח 24 שעות ביממה
צילום: יוסף ג'קסון
מומלצים