שתף קטע נבחר

האם שיעורי הבית לחופש נעלמו מהעולם?

שיעורי הבית של החופש הגדול — הסיוט האמיתי של כל תלמיד — עוד לא ממש החליטו אם הם מתקמבקים לחיינו או מקוטלגים כזכרון חמוץ־מתוק מפעם. חוזר המנכ"ל של משרד החינוך מבולבל ומבקש מכל בית ספר להחליט בעצמו, ובתי הספר, נו, גם הם לא ממש סגורים על זה, ומשאירים בעיקר הורים ותלמידים מבולבלים. כמו שזה נראה כרגע, מישהו כאן בהחלט לא עשה את שיעורי הבית שלו

ברשותכם, נפתח בתרגיל לדמיון מודרך. עצמו עיניים (טוב, טוב, תפקחו אותן, אחרת יהיה לכם קשה מאוד לקרוא) ונסו לחזור אל החופש הגדול. היזכרו בשחרור, בפריקת העול, בריח של הים, בשמש היוקדת, ברביצה חסרת המעש במשך שעות, ב‭...‬ מה זה? אה, כן, יש שם משהו נוסף: טורים צפופים ומייגעים של תרגילים בחשבון.

 

מי מאיתנו, ההורים, לא זוכר שיחד עם 60 הימים המופלאים נדדו איתנו הביתה עשרות חוברות מלאות בתרגילים ובשאלות, כשמעליהן מרחף הדד-ליין הבלתי נמנע כמעין תזכורת למה שיבוא אחר כך: היום הראשון של השנה הבאה. היום הראשון, שלעולם לא רצינו שיגיע.

 

אלא שהילדים העכשוויים, כך נראה, לא ממש יחזרו עם חוברות עבודה הביתה. בעוד שבעבר הדעה הרווחת הייתה ששיעורי הבית לחופש הכרחיים לתרגול וחזרה על החומר, כיום ישנה מחלוקת בין בתי הספר בנושא זה, וגם משרד החינוך לא מכתיב מדיניות ברורה.

 

חוזר המנכ"ל האחרון, מנובמבר ‭,2006‬ המיועד לבתי הספר היסודיים, מעביר את האחריות המלאה בעניין שיעורי הבית בחופש לבית הספר, ומבקש שהמסקנות יוסקו לאחר סדרת דיונים בנושא. לאחר הדיונים תיקבע מדיניות ברורה הכוללת את הגדרת המטרה של שיעורי הבית, התרומה המצופה, המינון על פי גילים, כיצד עוקבים אחרי הביצוע, אם מערבים את ההורים, וכיצד השונות של צורכי התלמידים באה לידי ביטוי בנושא זה. על פי החוזר, יש לפרסם את המדיניות באתר בית הספר וכן במסמך שיחולק להורים.

 

ובכן, מבדיקה אקראית בכמה אתרים, נראה כי בתי הספר לא ממש ראו לנכון להתייחס לנושא הזה בדף הבית שלהם. למען האמת, קיים ספק גדול אם הנושא זכה להתייחסות הרצינית שנדרשת על פי חוזר מנכ"ל ברוב בתי הספר בארץ.

 

"שיעורי הבית הפכו עונש"

בכלל, נדמה שגם במשרד החינוך התעייפו מהצורך להעסיק את התלמידים גם בחופשה, והם נוטים לאפשר לילדים להתמסר לה באופן מלא‭" .‬נקודת המוצא היא שבכל גיל צריכה להיות חופשה מהמטלות השוטפות שעוסקים בהן במהלך השנה‭,"‬ מסבירה לאה רוזנברג, סמנכ"לית ומנהלת המנהל הפדגוגי במשרד החינוך. "מבלי לחרוג מהגדרה זו, ניתן להמליץ על מטלות חופשתיות שאינן לימודיות ומעשירות את הילד בתחום האמנות, למשל‭."‬ "אכן ישנה בעייתיות ביישום שיעורי הבית בחופש‭,"‬ מודה שרה רוייטר, מנהלת האגף לחינוך יסודי במשרד החינוך. "בעקבות פנייתך, יבוצע רענון של חוזר המנכ"ל אצל המפקחות‭."‬

 

ובכל זאת, על פי ניסיונך המקצועי, אין חשיבות לתרגול בחופש של מתמטיקה ואנגלית?

"חזרה של המורה בתחילת השנה על החומר היא הכרחית, ובכל מקרה היא הרבה יותר אפקטיבית ממתן חוברת עבודה לחופש‭."‬

 

אז למה התפיסה הזו לא מועברת לבתי הספר?

"ישנה שונות רבה בין בתי הספר. אנחנו סומכים על כל בית ספר שיידע להתמודד עם הסוגיה בהתאם לצורכי התלמידים שלו. מעבר לכך, יש חילוקי דעות בנושא זה, ולא ראינו לנכון לכפות מדיניות אחידה‭."‬

 

דווקא מירי גרוס, מנהלת בית הספר עתיד במקווה ישראל לשעבר וכיום מאמנת אישית להורים ולילדים, חושבת שמשרד החינוך צריך להוציא מדיניות ברורה ואחידה בנושא כדי למנוע מצב שבו ילד אחד מוצף בדפי עבודה, וילד אחר מקבל משימות כיפיות לחופש, אם בכלל. "במקווה ישראל נהוג היה לתת משימות מעניינות לחופש ולא דפי עבודה, כך שהצלחנו להגיע למצב שבו הילדים מבקשים משימות לחופש. אני חושבת שזו הדרך הנכונה‭,"‬ היא אומרת.

 

לעומתה, ד"ר נעמי אפל, מדריכה מוסמכת ומומחית לטיפול התנהגותי קוגניטיבי, מעדיפה שהילדים ינוחו בחופש. "המשמעות של חופש הינה חופש מאחריות‭,"‬ היא אומרת. "כמו שמבוגר זקוק לחופש על מנת להתנתק מהעבודה, כך גם הילד זקוק לחופש שלו‭."‬

 

אבל ידוע שילדים צריכים גם מסגרת.

"אם מדובר בילד עם צורך בלמידה, אפשר להציע לו חוברות עבודה, אבל לא להכריח. אם אנחנו כהורים מעוניינים בכל זאת לקדם את הילד, צריך לעשות זאת בדרכים יצירתיות ובלי לקרוא לזה שיעורי בית, כמו למשל לתת לו לחבר בעצמו חוברת עבודה שתוצג לאחר מכן בכיתה. הלמידה בחופש צריכה להיות חוויה חיובית בעיני הילד. חוברות העבודה יוצרות אצל הילד תחושה של נטל, וילדים שיתקשו או לא יעשו אותן יעברו את החופש עם חוויה של כישלון‭."‬

 

"בדפוס הלימודים הנוכחי של ללמוד-להיבחןללמוד-להיבחן, הנזק העלול להיגרם בנתינת שיעורי בית לחופש גדול, גדול מהתועלת‭,"‬ סבורה גם ורדה אופיר, מנהלת חטיבת הביניים ותיכון "רבין" בתל מונד. "הלמידה צריכה להיות תמיד עם מטרה. אני לא מוצאת טעם לתת לתמיד ללמוד כשהיעדים לא ברורים וכאשר יש חודשיים הפסקה בתקשורת בין הילד לבית הספר. במקרה הזה, היעדים אכן אינם ברורים‭."‬

 

למה, בעצם?

"כי בפועל, בקבוצת הגיל הזו, מסיימים את השיעורים לחופש יום אחרי הלימודים או יום לפני תחילת שנת הלימודים הבאה, כך ששיעורי הבית לחופש הופכים לעונש. מעטים התלמידים שניגשים לנושא בצורה מסודרת ונכונה ומשיגים בכך תהליך אמיתי של רענון, שינון ולמידה. וככה, בעצם, השנה הבאה מתחילה בדיאלוג לא נכון של בדיקת מטלה ומשוב שלילי לילדים שלא עמדו במטלה. ישנה גם תופעה של העתקות וחצאי עבודות. אחת ממטרות החופש היא לאפשר להתחיל דף חדש בשנה הלימודים הבאה, והתחלה חדשה אמיתית מתחילה בדיאלוג נכון בתחילת השנה, כי יש תלמידים שזקוקים לה‭."‬

 


 השיעורים: לילדים או להורים?

 

שיעורי בית להורים

גם בקרב ההורים הדעות חלוקות. רבקי קורנס, אם לארבעה בנים מקריית אונו, חושבת שחוברות לחופש לא היו מזיקות. "אנחנו מקבלים רק המלצות לחוברות עבודה‭,"‬ היא טוענת. "אצלנו לא מחייבים את הילדים לעשות שיעורי בית. היות וזו המלצה, קשה לאכוף את העשייה, והאחריות בעצם מועברת להורה. אם החוברות היו ניתנות כהנחיה של בית הספר ולא כהמלצה בלבד היה קל יותר לגרום לילדים לעשות את החוברות. לד התרגול במקצועות כמו הבנת הנקרא, מתמט ואנגלית הוא חשוב, היות והילדים לא זוכרים החומר‭."‬

 

רות שקדי מראש העין, אם לילדה בכיתה ד' חושבת אחרת: "לרוב שיעורי הבית הם שיעורי בית להורים. לוקח זמן עד שהילד הופך ללומד עצמאי, ועד אז נדרשת תמיכה של ההורים בהקניית הרגלי למידה וגם בתמיכה רגשית. כל ההתייחסויות שלנו מקורן בחוויות שלנו. אני אישית חווה את חוויית שיעורי הבית כחוויה מאוד לא נעימה. לשמחתי, תפיסת העולם של בית הספר שלנו היא שהלמידה צריכה להתבצע במסגרת בית הספר, ולכן החוברות ניתנות כבחירה למי שמעוניין‭."‬

 

אם כך, עושה רושם שהמודל האוטופי הו מטלות תפורות על פי מידה. אוהב חשבון? קח חוברת עבודה. מתקשה? תרגל ושפר יכולתך. רוצה לנפוש - החופש שלך. נותרה רק השאלה של מי האחריות להתאים את החליפה ללקוח: לגורם המאבחן, דהיינו בית הספר, או לגורם המיישם ולמי שנשאר בבית כדי להתמודד עם החוברות הללו: ההורים?

 

כך תעשו זאת נכון

אם בכל זאת איתרע מזלכם והילדים קיבלו חוברות עבודה מייגעות, הנה שבעה טיפים שיעזרו לכם לצלוח את החופש בשלום:

 

‭.1‬ לא מומלץ להתנפל על שיעורי הבית החופש בגישה של הבה וניפטר, משום שגישה זו מפספסת את מטרת התרגול. מצד שני, לא מומלץ לתפוס שאננות ורק בשבוע האחרון להשלים את המטרות.

 

‭.2‬ מומלץ לבנות עם הילד תוכנית ברורה עם לוח זמנים, שמטרתה היא תיאום ציפיות ביניכם לבין הילד והעברת האחריות אליו.

 

‭.3‬ כדאי להסביר לילד שהחופש מאוד ארוך ויש זמן למגוון פעילויות: גם לבילויים, וגם למטלות.

 

‭.4‬ מומלץ לבנות קודם כל תוכנית של בילויים ולתלות את הרשימה על המקרר כהצהרה שלכם על מחויבות לעזור לו בביצועה. רק לאחר מכן, מומלץ לבנות תוכנית גם לשיעורי הבית.

 

‭.5‬ לברר עם הילד מתי נוח לו לעשות את השיעורים: בשעות הבוקר, הצהריים או הערב.

 

‭.6‬ לנסות ולהצמיד את הכנת השיעורים לפעילות קבועה בסדר היום. למשל: לאחר ארוחת הצהריים.

 

‭.7‬ רצוי שבסוף המטלה הילד יוכל לעסוק במשהו שנעים לו, כמעין תגמול.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
החופש: חופש מאחריות?
צילום: idex open
מומלצים