שתף קטע נבחר

מדריך: כך תבדקו בעצמכם את החיבור לאינטרנט

האם אתם מקבלים את מהירות הגלישה עליה אתם משלמים? התקלה אצלכם או אצל הספקית? האם הספקית שלכם חוסמת שיתוף קבצים? הגיע הזמן לבדוק את כל הדברים האלה


 

אומרים על הצרכן הישראלי שהוא נודניק וחשדן, ובחלק מהמקרים כנראה שזה גם נכון. מצד שני, גם אומרים שישראל היא ארץ הקומבינות, וכשאתה משלם על מוצר או שירות אתה אף פעם לא יודע מה תקבל.

 

בענף שירותי אינטרנט אווירת החשדנות ההדדית, הישראלית כל-כך, היא נושא לחיכוכים ומריבות אינסופיות. מצד אחד, מרגיז להתקשר לשירות התמיכה של ספק האינטרנט עם בעיה, רק כדי לשמוע שהבעיה אצלך. מצד שני, הסטטיסטיקה לא משקרת: ברוב המקרים הבעיה באמת אצלנו.

 

בשורה התחתונה, קצת חשדנות בריאה לא מזיקה, בעיקר אם אתם גם יודעים לבדוק אם יש אמת בחשדות לפני שאתם מאשימים - מה שנקרא "כבדהו וחשדהו". זה בדיוק נושא הכתבה שלנו הפעם.

 

הבעיות העיקריות

סוג הבעיות הנפוץ ביותר בו כולנו נתקלנו, הוא זה המכונה בשם הכללי "בעיות בגלישה". גלישה איטית או חוסר אפשרות

לגלוש כלל; ניתוקים תכופים; קצב איטי במשלוח/קבלת דואר אלקטרוני, בהורדת קבצים וכדומה.

 

בעיות כאלו הן לגיטימיות - כשהן בהיקף סביר, כשאינן נובעות מרשלנות, וכשספק האינטרנט נוהג לגביהן בשקיפות. לעומת זאת, אם כאשר אתם פונים אליו הוא מטעה אתכם ומספק לכם מידע חלקי, זו כבר סיבה טובה לשקול את הפסקת היחסים עימו - והיו דברים מעולם.

 

סוג ספציפי של בעיות שעלה שוב לכותרות בשנה האחרונה: חסימה או האטה של שיתוף קבצים. לא נכריע כאן לגבי החוקיות או המוסריות של שיתוף קבצים; מה שברור הוא שאם הספק נוקט עמדה בנושא וחוסם, ראוי שינהג בכנות ובשקיפות ויודה בכך כאשר אתם שואלים אותו במפורש.

 

לבדוק את עצמכם

הדבר הראשון שכדאי לא לעשות, הוא להתקשר ולצעוק על אנשי השירות והתמיכה. האנשים הללו הרי אינם קובעים את הנהלים, רק סופגים את האש. בכל מקרה, לפני שתתקשרו עדיף לבצע בדיקה משלכם ולברר יותר פרטים.

 

האם הבעיה אצל הספק או במחשב שלכם? הכי טוב כשיש מחשב נוסף שמשתמש באותו חיבור (אם יש לכם חבר עם מחשב נייד, אפשר לבקש שיבוא לעזור). בדיקה עם מחשב שונה תאפשר לכם לדעת מייד שאין שום בעיה במחשב שלכם, או שיש. לחלופין, תוכלו להתקשר לאחד מספקי האינטרנט האחרים ולבקש חיבור לתקופת התנסות; אם אצל ספק שונה הבעיות נפתרות, אז כנראה שהן לא אצלכם.

 

אם אפשרויות כאלה לא באות בחשבון, התחילו בכך שתשאלו את עצמכם: האם הבעיה וותיקה או חדשה? קבועה או מזדמנת? האם כבר נתקלתם בה בעבר או שזו הפעם הראשונה? האם היא מתרחשת בחלק מהיישומים (נניח, דפדפן ותוכנת דואר אבל לא מסנג'ר) או בכולם? עם אתר אחד או עם אתרים רבים?

 

כמובן, אם התקנתם תוכנה או חומרה חדשה, או עשיתם שינוי בהגדרות מערכת כלשהן, זהו זמן טוב להיזכר בכך.

 

להבין את הבעיה

כשמדובר בבעיה חדשה שאינה נפסקת מעצמה, כדאי לבצע בדיקה בנוהל דומה לזה שעליו איש התמיכה הולך להמליץ לכם: אתחלו את המחשב ונסו שוב; מחקו את מטמון הדפדפן והקבצים הזמניים, הריצו תוכנה להסרת תוכנות ריגול (Anti-Spyware) ונסו שוב.

 

אם אין לכם חיבור בכלל ונורת הסנכרון (לרוב כתוב לידה Sync או Link) כבויה או מהבהבת, כבו את הנתב/המודם, המתינו כשתי דקות, הפעילו מחדש ואתחלו את המחשב.

 

הניחו באופן כללי שסוג בעיות כזה קשור לספק התשתית (בזק או HOT) ולא ספק האינטרנט. אם הבעיה חוזרת, ולפני שתתקשרו אליו, כדאי לבדוק את החיבורים ולנתק מכשירים נוספים שמחוברים לקו כדי לראות אם אחד מהם גורם לבעיה.

 

כשהבעיה היא בשימוש/תוכנה מסויימים (למשל, עם הדפדפן אבל לא המסנג'ר או אאוטלוק), היא אמנם יכולה להיות קשורה לספק, אבל גם עשויה להיות קשורה לתוכנה בה אתם משתמשים. הדרך הכי טובה היא לנסות עם תוכנה דומה אחרת. לדוגמה: אם יש לכם בעיה עם אקספלורר תוכלו לנסות עם פיירפוקס (מומלץ להוריד ממחשב אחר את הגירסה ה"ניידת" של פיירפוקס).

 

ב-IE 7, תוכלו להיכנס לחוצץ "מתקדם" ב"אפשרויות אינטרנט" ולהקליק על הכפתור Reset, כדי לנטרל את כל שינויי ההגדרות והתקנות התוספים. לפעמים זה פותר את הבעיה. מידע נוסף אפשר למצוא כאן.

 


 

לבדוק את קצבי התקשורת

אחד מהדברים שיציע לכם איש התמיכה של ספק האינטרנט לעשות כאשר תתקשרו אליו לבסוף ותתלוננו על גלישה איטית, הוא לבצע בדיקה של קצב הגלישה באמצעות הורדת קובץ מאתר החברה. אתם יכולים לבצע את הבדיקה גם בלי

איש התמיכה באתר המתאים:

 

 

מדובר בבדיקה אמינה יחסית, שמספקת אינדיקציה על איכות הקשר עד לספק, בפרוטוקול הורדת הקבצים FTP (עדיין ייתכן שהבעיה קיימת בגלישה, דואר או שיתוף קבצים ולא בהורדת קבצים). אם הבדיקה עברה בהצלחה, וכבר פסלתם את האפשרות של תקלה במחשב שלכם, אז ייתכן שהבעיה נמצאת בתשתית התקשורת הפנימית של הספק או הקווים ה"יוצאים" שלו. לדוגמא, ייתכן שהקו שלו לחו"ל פשוט לא עומד בתעבורת הגולשים שהעמיס עליו. תכף נסביר איך לבדוק גם את זה.

 

תופעת החבילה השגויה

אחד הדברים שאתם עשויים לגלות בבדיקה באתר הספק, הוא שהקו שלכם מספק בעקביות קצבים שמתאימים לחבילת אינטרנט שונה מזו עליה אתם משלמים. זו יכולה להיות תוצאה של הגדרה שגויה אצל ספק האינטרנט/התשתית, שבגינה אתם מקבלים חבילת גלישה איטית יותר. התופעה נדירה, אך קיימת.

 

אם הנתונים לא מסתדרים לכם, התקשרו לספק האינטרנט ובקשו שיחת וועידה עם איש תמיכה של ספק התשתית. לפני כן, אם אתם יודעים כיצד לעשות זאת, היכנסו לממשק הניהול של הנתב ובידקו באיזו מהירות אתם מחוברים בפועל.

 

מבחני מהירות נוספים

כדי לדעת אילו קצבי תקשורת ספק האינטרנט שלכם נותן לכם באמת, תוכלו להשתמש בתוכנה ייעודית כמו DU Meter (אפשר להוריד בגירסת התנסות), או באחד מאתרי האינטרנט הרבים המוקדשים לכך. שירותים נוספים מומלצים:

 

  • Speedtest.net - באתר הזה תוכלו לבדוק את מהירות החיבור שלכם לשרתים בארץ ובחו"ל. הנתונים מוצגים ביחידות של kbps. כלומר, אם יש לכם קו "2.5 מגה" אתם צריכים לקבל בערך 2500kbps.

 

  • Test My Connection - שירות דומה לקודם, עם פחות שרתים לבדיקה אבל מספק הרבה יותר אינפורמציה - לאלו מכם שיודעים קצת יותר.

 

  • DSL Report Speed Test - אתר שמציע ריכוז גדול של מבחני ביצועים לחיבור האינטרנט שלכם.

 

שימו לב שבשעות העומס (בהתאם להפרשי השעות) איכות התקשורת שתקבלו לאזורים שונים בעולם תהיה בדרך-כלל נמוכה ב-20-50 אחוז ממהירות הקו שלכם. המהירות לשרתים בישראל, לעומת זאת, אמורה להיות קרובה או זהה (ואפילו מעט גבוהה יותר) מזו עליה אתם משלמים.

 


 

האם פוגעים לכם בשיתוף הקבצים

אם החיבור שלכם תקין ומהיר בכל שימוש אחר ואיטי רק בשיתוף קבצים, כדאי לבדוק אם הספק לא מגביל את השימוש הזה.

 

ארגון זכויות הצרכנים EFF מציע באתר שלו מדריך מפורט כיצד לבדוק אם ספק האינטרנט שלכם פוגע במכוון במהירות שאתם מקבלים בשימושים שונים. זה מסמך די טכני, שמתחילים יתקשו להתמודד איתו. אם יש לכם יותר ידע טכני - אתם מוזמנים לנסות.

 

אם אתם מעדיפים לא לשבור את הראש, תוכלו להשתמש בשירות Glasnost כדי לבדוק האם הספק שלכם חוסם או מאט את השימוש בתוכנות BitTorrent. תוכנות אלה הן בדרך כלל ה"קורבן" הראשון של מדיניות כזו, משום שהן משמשות להורדת סרטים ולכן "סותמות" את הקווים לעיתים מזומנות יותר.

 


 

על אפשרויות בדיקה אחרות אפשר לקרוא בבלוג NewTeeVee.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים