שתף קטע נבחר

מה זה בעצם "מלון בוטיק"?

כשמלונות הבוטיק צצים כמו ביקיני אחרי השמש, עולה השאלה מה בעצם עומד מאחורי ההגדרה: האם פירוש הדבר שרק תשלמו עבורם יותר, או שמא מובטחת לכם חוויה מסוג אחר? טל אימגור יצאה בעקבות הבוטיק ומביאה קווים לדמותו

"מלון בוטיק" הוא מושג שנזרק לאטמוספירת התיירות הרבה בתקופה האחרונה. כל מלון חדש שנפתח מצהיר על עצמו כמלון הבוטיק המרשים ביותר מסוגו, שכמותו טרם ראיתם. 

 

ועם זאת, כאשר חיפשתי אנשים שהתארחו במלונות בוטיק, תשעה מתוך עשרה שאלו אותי "מה זה מלון בוטיק?" בביטחון גמור, פתחתי את פי לענות את תשובתי האינטליגנטית ביותר, וכל מה שהצלחתי להגיד הוא "אם התארחת במלון בוטיק, היית יודע שזה מלון בוטיק". מינוס עשר נקודות לתשובה שלא ענתה על כלום.

 

כאן החל המסע שלי אחר מקורותיו של המושג "מלון בוטיק". המקום שאולי הכי טוב להתחיל לחפש בו הוא האינטרנט. ואכן, אם רק מקישים את צמד המילים, מתקבלת רשימה ארוכה ומפוארת של מלונות, שקשה מאוד להגדיר את המייחד אותם. צריך לחפור עמוק יותר. קודם כל נפריד את המילים - אנחנו כבר יודעים מה המשמעות של "מלון", אז מה זה בעצם "בוטיק"?

 

הגדרה ראשונה: קהל היעד

במילון אוקספורד מופיעות שתי הגדרות, שאחת מהן היא "עסק קטן שמשרת קהל מתוחכם או ספציפי". כל ספק שהיה לגבי קהל היעד של מלונות הבוטיק, התפוגג עם הגדרה זו. כנראה שלא נמצא שם משפחות של חמישה ילדים שמכינות סנדוויצ’ים בחדר האוכל. אבל עדיין התמונה בראשי מעורפלת. אז פניתי למקור חי ונושם.

 

טלי נבו (42), מנכ"לית מלון הבוטיק "בית בגליל", מספרת על קהל היעד של המקום: "מדובר באנשי עסקים ברמה גבוהה מאוד שמחפשים את השקט שלהם, ההתנתקות, וגם אירוח ברמה גבוהה. שנית, אלו הם אנשים שרגילים לצאת לחו"ל למקומות כמו טוסקנה או ספרד, ורוצים את זה במרחק נגיעה. שלישית, המקום יכול לפנות לחברות או לאירועים פרטיים שלוקחים את כל המלון לאירוע ומקיימים בו מחתונה ועד מסיבת הפתעה". לבסוף מוסיפה נבו, "אלו אנשים שאוהבים את החיים הטובים. את הספא, הפינוקים, הטיולים בטבע ואת הנוף של הגליל". 


קהל יעד: אוהבי החיים הטובים. בית בגליל (צילום: אורי אקרמן)

 

הגדרה שנייה: איכות השירות

כאשר ניסיתי לחקור את נבו קצת לגבי המהות של המילה בוטיק, שמעתי בעיקר את המילה "שירות". "היתרון העצום בניהול מלון בוטיק הוא הקשר האישי עם כל אורח, אנחנו משתדלים למלא כל בקשה שיש לאורח. במלונות גדולים זה לא קורה", היא מסבירה. 

 

אך מה שטוב לאורחים, לא תמיד קל לעובדים. "זה הרבה יותר תובעני", ממשיכה המנכ"לית, "בגלל הציפיות למשהו מאוד אישי ולהתנהלות מאוד אינטימית ומדויקת, נדרשת מאיתנו פרפקציוניזם כל רגע ורגע. מבחינת כוח אדם, חלוקת התפקידים מתבצעת אחרת. לכל אחד יש יותר מטלות".

 

נבו מוסיפה שזו גם הסיבה שמחיר השהיה במלון גבוה, "מכיוון שהעבודה סביב כל אורח כה מוקפדת". אך עם כל זאת, היא מסכמת, העבודה גם הרבה יותר מתגמלת, "אם היו מציעים לי עכשיו לנהל בית מלון גדול, הייתי מעדיפה להישאר פה".

 

הגדרה שלישית: גודל המלון

"החלטתי שאני רוצה מקום שיהיה אינטימי, מצד אחד, אבל גם גדול ועם הרבה מרחב, כדי שהאורח ירגיש שהוא מגיע למשהו גדול ומפנק, לא לחדר קטן בבית מלון, שבו הוא נעלם ולא רואים אותו", מסביר גולן דור (39), תושב ותיק בנווה צדק.

 

הוא מדבר על מלון הבוטיק שהוא ואחיו תומי בן דוד (30) הקימו בשכונת נווה צדק, אשר הושק בשבוע שעבר. מלון נווה צדק, שגם עוצב על ידי בן דוד, הוא ההתגלמותה של האינטימיות - יש בו חמש סוויטות בלבד, שגודלן נע בין 80 ל-130 מ"ר, והן מציידות בכל טוב: סאונה, ג'קוזי, מערכת סראונד או אפילו גינה פרטית.

 

"החדרים הרבה יותר מפנקים ונעימים מאשר במלונות אחרים", מסביר גולן. "המטרה היא לתת לאורח את ההרגשה שהוא גר בנווה צדק. בניתי את החדרים כמו שהייתי רוצה שיהיה בבית שלי". כמובן, שהמחיר בהתאם, אך גולן מוסיף ואומר כי למעשה התעריף לא שונה מזה של הצימרים בצפון.


חדרים כמו שרוצים בבית. המלון בנווה צדק (צילום: עדי גלעד)

 

דבר המומחה

אז מה יש לנו עד עכשיו? קהל - אקסקלוסיבי ומתוחכם, אנשי עסקים ואוהבי החיים הטובים; שירות - אישי ואדיב; גודל - מלון קטן ואינטימי, אבל עם מחיר לא לכל כיס. נשמע די מספק. למרות זאת, החלטתי לפנות למקור מוסמך, כדי לסגור את כל החורים.

 

ד"ר חזי ישראלי, ראש החוג לתיירות ומלונאות במכללת עמק הירדן, מסביר את הנהירה אחר מלונות בוטיק: "זהו חלק מתופעת הרטרו. אתרי תיירות נעשו מאוד ממוסחרים, ואנשים מחפשים משהו מרגש חדש". ד"ר ישראלי מסביר כי מלונות משפחתיים שפעם היו שוליים ופחות מצליחים, הפכו להיות יותר פופולריים בעקבות תופעת הרטרו, אחדים עברו שיפוצים ובעצם הפכו להיות מלונות הבוטיק.

 

"מאוד קל למלונות קטנים גם להפוך אותם למלונות נושאיים", מוסיף ד"ר ישראלי. "נניח מלון שמבוסס על תרבות היין או על תרבות הגוף. בגלל הגודל שלהם, הם יכולים לספק איכות מוצר מאוד גבוהה, וזו כמובן הסיבה למחיר הגבוה".

 

אחרי כל המחקר שלי, הד"ר פשוט שלף את המאפיינים את מלון הבוטיק (כנראה שהייתי צריכה לפנות אליו ראשון):

  1. קהל היעד - לא למשפחות. לרוב לזוגות בגילאי 30 ומעלה.
  2. לא יכיל יותר מכמה עשרות חדרים.
  3. מספר הפונקציות שהמלון יציע מאוד גבוהה (מסאז'ים, טיולים, טעימות יין וכו').
  4. המחיר - יקר.
  5. פעמים רבות יוקם בתוך מבנה היסטורי או סביב נושא מסויים (אקולוגיה, יין, ספא וכיו"ב)

 

למצוא מלון שבאמת מכיל את כל המרכיבים הללו, זו משימה קצת יותר מסובכת. ואיך הד"ר מרגיש לגבי זה שכל מלון קורא לעצמו "בוטיק", ומקווה שהצרכן הישראלי ישלם את המחיר בלי לשאול אף שאלה? "מבחינתי, הם יכולים לקרוא לזה איך שהם רוצים. פעם למלונות היו כוכבים. משרד התיירות ביטל את הכוכבים, ואמר שמי שיחליט זה הצרכן. איך הוא יחליט? במודל של עלות מול תועלת. מבחינתי, שכל מלון יגדיר את עצמו כבוטיק. אם הצרכן רואה מלון כבוטיק, הוא כבר יגדיר בעצמו. ההגדרה הפורמאלית היא לגמרי לא חשובה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טוסקנה במרחק נגיעה. בית בגליל
צילום: אורי אקרמן
התגלמות האינטימיות. נווה צדק
צילום: עדי גלעד
מומלצים