שתף קטע נבחר

חדש: קל יותר להתנתק מעסקות מתמשכות

תיקון חוק הגנת הצרכן - חובות גילוי בעסקה מתמשכת - נכנס לתוקף. מעתה יחויבו הספקים למסור לצרכן, בעל-פה ובכתב, מידע מהותי על העסקה הכולל את זכותו לבטלהּ ודרכי הביטול, משך העסקה ומועד סיומהּ, דמי ביטול אם חלים על העסקה ופרטים מזהים על העוסק

עוד התקדמות צרכנית חשובה. אתמול (ו') נכנס לתוקף תיקון חוק הגנת הצרכן - חובות גילוי בעסקה מתמשכת. בראשונה יחויבו כמעט כל ענפי השירותים השונים לגלות לצרכן, בעל-פה ובכתב, את כל פרטי העסקה. בין היתר מדובר בדרכי ביטול העסקה, פירוט התשלומים שהצרכן צריך לשלם בשל הביטול ודרך חישוב התשלומים.

 

את נוסח הצעת החוק הגיש בראשונה ארגון אמון הציבור במרס 2007 ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת דאז, ח"כ גלעד ארדן (הליכוד). ברקע ההצעה - אלפי תלונות שהתקבלו מצרכנים ולפיהן הסתמנה בעיה צרכנית חמורה בהפסקת קבלת שירותים מתמשכים מספקי שירות. בין היתר מדובר בטלוויזיה רב-ערוצית, ספקי אינטרנט, סלולרי, עיתונות, רפואה דחופה ומכוני כושר.

 

צרכנים שביקשו לבטל קבלת שירות מחברה, נתקלו פעמים רבות בקשיים ובמקרים רבים אף המשיכו להיות מחויבים בעבור השירות בניגוד לרצונם. בארגון אמון הציבור אמרו ל-ynet כי "הרעיון הכללי של החוק פשוט מאוד: כמו שקל להצטרף - קל להתנתק".

 

על פי התיקון לחוק, מעתה יחויבו הספקים למסור לצרכן, בעל-פה ובכתב, מידע מהותי על העסקה הכולל את זכותו לבטלהּ ודרכי הביטול, משך העסקה ומועד סיומהּ, דמי ביטול אם חלים על העסקה, ופרטים מזהים על העוסק.

 

סעיפי החוק העיקריים קובעים כי לפני ההתקשרות חייב העסק לגלות לצרכן בעל-פה את הפרטים הבאים: זכות הצרכן לבטל עסקה מתמשכת ודרכי הביטול, פירוט התשלומים שהצרכן צריך לשלם בשל הביטול ודרך חישוב התשלומים והאם יש מדרג של דמי ביטול בהתאם למועד מתן הודעת הביטול.

 

עסק חייב לציין בכל חשבונית, קבלה או הודעת תשלום הנשלחת לצרכן בהבלטה מיוחדת ובאותיות ברורות וקריאות את כתובת העסק, מספר הטלפון, הפקס והדואר האלקטרוני, שבאמצעותם יכול הצרכן לשלוח הודעת ביטול.

 צרכן יכול לבטל עסקה מתמשכת באופנים הבאים: בעל-פה - טלפונית, או באמצעות הגעה פיזית למשרדי העסק - או בכתב - בדואר רשום, דואר אלקטרוני או פקס.

 

כמו כן נקבע כי עסקה תסתיים תוך שלושה ימי עסקים מיום מסירת הודעת הביטול. הודעת ביטול שנמסרה בדואר רשום תסתיים תוך שישה ימי עסקים מיום מסירת ההודעה למשלוח, כאשר הספק לא יהיה רשאי להמשיך לחייב את הצרכן מעבר לכך. היה והמשיך לחייבו, יוכל הצרכן להגיש נגדו תביעה לפיצוי לדוגמה ללא הוכחת נזק - עד 10,000 שקל.

פורסם לראשונה 10/10/2008 05:01

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים