שתף קטע נבחר

חדשות טובות: העלאת הארנונה הוקפאה

משרד הפנים הורה לרשויות לא לשלוח עדיין הוראות לתשלום ארנונה לשנה הקרובה. הסיבה: בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד עיריות ת"א, חיפה וירושלים. הבשורה: ההעלאה המתוכננת בתעריף הארנונה תיבחן מחדש

האם ניצלנו מעליית מחירי הארנונה? היועץ המשפטי של משרד הפנים העביר באחרונה מכתב פנימי ליועצים המשפטיים של הרשויות המקומיות, שבו הורה לא להוציא את הודעות תשלום הארנונה לשנה הבאה ולהקפיא את העלייה הדרמטית המתוכננת בתעריפים.

 

הסיבה: בקשה שהוגשה לאישור תובענה ייצוגית נגד עיריות ת"א, חיפה וירושלים, שלפיה הרשויות מתכוונות להעלות את הארנונה בשיעור הגבוה מזה שנקבע בחוק. ההוראה של היועמ"ש מתייחסת לכל הרשויות המקומיות.

 

בבקשה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין רונית פלג ודוד שמעונוב ממשרד פלג, כהן, דויטש ומוסקוביץ', נטען שבהתאם לחוק ההסדרים, שיעור העדכון ב-2009 אמור לעמוד על עלייה של 2.62% בלבד. אולם הנחיות משרד הפנים הן כלליות, והעיריות הן אלו שמוציאות דרישות תשלום וקובעות תעריפים.

 

לאחר שהרשויות בת"א, חיפה וירושלים טעו בעדכון שיעור הארנונה משנת 2007, הן העלו את הארנונה לשנת 2009 בשיעור כמעט כפול - עלייה של 4.57%.

 

בתכתובת הפנימית כותב היועמ"ש של משרד הפנים: "בימים אלו הוגשה תובענה ייצוגית כנגד שיטת חישוב עדכון הארנונה על פי נוסחה פנימית שקיימת בחוק ההסדרים מ-2006. אנו מבצעים בימים אלו בדיקה עם גורמי מקצוע, ועם סיומה נוציא הנחיות בהתאם. לפיכך, אבקש להעביר ידיעה זו לידיעת היועצים המשפטיים ולבקשם להנחות את גורמי המקצוע ככל האפשר להימנע מהוצאות הודעות תשלום לקראת השנה הבאה במהלך הימים הקרובים עד הוצאת הנחיות".

 

עד שנת 2007 היה שיעור העדכון נתון לוויכוחים ועימותים בלתי פוסקים בין הרשויות המקומיות לממשלה בתוך ועדת הכספים. אולם בשנת 2007 הועבר תיקון לחוק שלפיו הארנונה תעודכן מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, ולפי התייקרות מדד השכר הציבורי הממוצע במשק. לפי הנוסחה, העדכון ייעשה בשיעור של 80% מהתוצאה המתקבלת מהממוצע של שני המדדים, כדי ליצור מקדם התייעלות של 20% מדי שנה.

 

לשרי הפנים והאוצר יש אפשרות לקבוע כללים מיוחדים לשנה מסוימת, אולם בהתאם לחוזר שהפיץ משרד הפנים נראה כי אפשרות זו נזנחה לעת הזו.

 

גביית יתר של 50 מיליון שקל בת"א בלבד

בבקשה לתובענה נטען כי 2009 תהיה השנה השלישית שבה הארנונה ברשויות המקומיות מתעדכנת בניגוד לנוסחה שנקבעה בחוק. הבקשה לייצוגית הוגשה אמנם נגד שלוש עיריות בלבד, אולם לפי הנטען בה מדובר בכשל מערכתי כולל. לפי התובענה, הכשל גרם בשנתיים האחרונות לגביית יתר של כ-50 מיליון שקל בת"א בלבד.

 

בנוסף, מחו נציגי העסקים על העלאת הארנונה בשיעור הגבוה מאז שנת 2000, בעיקר נוכח המיתון החריף שאליו גולש המשק. מדובר בעדכון שמוסיף לרשויות המקומיות יותר מחצי מיליארד שקל בשנה. הארנונה מהווה רכיב מכביד בסל ההוצאות של העסקים ומשקי הבית, והתייקרות בשיעור כה חד תגרום להחרפת ההאטה.

 

"ההתייקרות האמורה אינה סוף פסוק", נכתב בבקשה, "שכן משרד הפנים ומשרד האוצר נותנים אישורים חריגים לרשויות מקומיות להעלות את הארנונה מעבר לשיעור העדכון הכללי, דבר שרק מעצים את הבעיה. יש לקוות כי לא יינתנו אישורים להעלאות חריגות בשנת 2009.

 

ראוי שהממשלה תקבע כללים מיוחדים לשנת 2009, ובכל מקרה רצוי שתפעל לכך שמקדם ההתייעלות יוגדל בחוק. בעוד העסקים נחנקים תחת היעדר ביקושים, ביטול הזמנות וצמצום האשראי, הרשויות המקומיות נשארו בשלהן, ובמקום להתייעל ב-5% הן מבקשות להעלות את הארנונה בשיעור דרמטי שאינו מתאים למציאות הכלכלית".

 

לטענת עוה"ד, יש לפתוח מחדש את הדיון בדבר שיעור עדכון הארנונה ל-2009, כיוון שלפי הפרסומים משרדי הפנים והאוצר סירבו לקבוע כללי עדכון מיוחדים לשנה זו ודחו אפשרות לתיקון החוק.

 

ממשרד עוה"ד פלג, כהן דויטש ומוסקוביץ,' מגישי הבקשה, נמסר: "משרד הפנים נהג כשורה כשהורה לעכב הוצאת דרישות הארנונה לשנת 2009. נראה כי גם המשרד מבין שייתכן שנפלה טעות והעלאת הארנונה לא יכולה לעבור בלי מחאה ציבורית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תתייקר או לא?
צילום: אבי כהן
מומלצים