שתף קטע נבחר

ביקורשת: "עולים על מדים" - אתר מידע למתגייסים

"עולים על מדים" הוא אתר של צהל, שאמור לספק מידע למי שזה עתה קיבל צו ראשון. חבל שצבא טכנולוגי כמו צה"ל לא מציג אתר שמיש ומסודר יותר

השבוע, כשפתחתי את תיבת הדואר חיכתה לי הפתעה נעימה, מעטפה החומה. אחחח... מילואים. הזיכרון הראשון שלי מהמעטפה החומה הוא כמובן הצו הראשון, איזו הזדמנות נהדרת לצאת ולבדוק מהי רמת השימושיות של הצבא בכל הקשור לצו הראשון.

 

אז מה עושים ? לגוגל פונים. עשרים שניות להכנסת צמד המילים "צו ראשון" לתוך מנוע החיפוש של גוגל. זוז!

 

שתי התוצאות הראשונות לצמד המילים "צו ראשון" מפנה אותי דווקא לאתר בשם "שבוז" (לפני הצבא לא הכרתי את המושג שבוז, ביום הראשון כבר היינו חברים טובים), התוצאה השלישית (והיחידה בדפי התוצאות הראשון והשני) מפנה אותי לאתר צה"לי רשמי שממנו אני רוצה לקבל קצת מידע על הצו הראשון שקיבלתי. התחלה לא מאד טובה, אמנם תצעקו ותטענו שאין קשר בין שימושיות לקידום אתרים (SEO) ובכן, דווקא יש, אבל אנחנו לא עוסקים בזה, אז ממשיכים הלאה.

 

אני מקליק על התוצאה השלישית בגוגל ומגיע לסרטון הסבר על הצו הראשון. אני מאד סקרן להתחיל ולצפות בתהליך ההסבר אך לפני כן אני עושה בדיקה קצרה, אני רוצה לעשות זום-אאוט ולראות איפה אני בדיוק נמצא, אז אני עוקב אחרי סרגל הניווט (זה שהוא קיים זו נקודת זכות יפה לאתר הצה"לי) ורואה שאני נמצא בעמוד "סרטון צו ראשון". אוקי, בואו ונבחר בקישור שלפניו, "צו ראשון". חזרנו לאותו עמוד בדיוק. פאשלה - מישהו עכשיו חוטף שבת.

 

אני מוותר על התענוג ללכת אחורה שלב-שלב ובוחר לקפוץ לרמה העליונה ביותר ומקליק על הקישור "חזרה לעמוד ראשי".

 

"מה אני רציתי, מה כבר?"

וואו, כמה טקסט. לרגע קט אני הולך לאיבוד ונראה ששכחתי מה בדיוק הייתה המטרה הראשונית שלי, אבל אני יורד למצב 2 ומבצע שכיבות שמיכה, מתאפס על עצמי, ושוב מתחיל לחפש מידע בנוגע לצו הראשון.

 

אחרי ההתאוששות מכמות הטקסט העצומה שמוצגת לפני אני מתחיל לשים לב לדברים נוספים: מישהו החליט שדווקא כדאי שכל כך הרבה קישורים למקרים כל-כך נדירים יופיעו להם בנחת במסך הראשי לדוגמה "דמי כלכלה לטבעוני" או "רופאים עולים" (מה עם איזה קישור לחיילים שמאליים בעלי עין עצלה?), כמו כן, ניתן בקלות לשים לב לכך שגם אין שום היגיון כרונולוגי בסדר הנושאים המוצגים לפני הגולש ההולך ומתמרמר לו. בלאגן.

 


 

אני סורק את כמויות הטקסט במטרה למצוא מידע על הצו הראשון, אוקי, מצאתי. משחק קצר בקישורים מתחת לנושא "תהליכי ההתייצבות" מגלה שגם הקישור של הכותרת הנ"ל וגם הקישור של "ההתייצבות בלשכת הגיוס" מובילים אותי לאותו הדף בדיוק (אז מה, סוגרים 21?).

 

הדף עצמו מכיל בסך הכול תיאור קצר ומדויק של מה יהיה ומה עליי להביא, במיוחד אהבתי את סעיף 5 המדבר על בדיקות ראייה לבעלי משקפיים, אחרי הבחירה של רקע בצבע ירוק כהה וטקסט שחור, כל המתגייסים שיעברו באתר הזה אכן יגיעו עם משקפיים.

 

"יאללה, שים Play"

לרגע הזה חיכיתי כל הבדיקה, הסרט המובטח שיסביר לי בדיוק מהו הצו הראשון. אני מתמקם בכיסא מול המחשב, הפופקורן חם והקולה קרה ואני מקליק על הקישור "צו ראשון" שלוקח אותי לסרטון. היי, מה קורה פה? תחזירו את הכסף, זה לא בכלל לא סרטון, זו מצגת, ולא רק שזו מצגת, אני גם אמור להבין לבד שכפתור ה- next הוא הפוך ובשביל להתקדם למצגת הבאה עליי ללחוץ לכיוון שמאל.

 

מישהו נחמד גם הוסיף כפתור של מפת התחנות (לראות את כל המצגות בזום אאוט) וכפתור המחזיר אותי למצגת הראשונה, אני אפילו לא אטרח לציין שכל אחד מהסמלים על כל אחד משני הכפתורים מכחיש כל קשר רלוונטי כלשהוא לתפקוד הכפתור.

 

אני בטוח שחטיבת גבעתי לא תשמח לשמוע שהאתר הצה"לי מפלה שועלים לרעה והוא איננו תומך בדפדפן Firefox. שימו לב איך נראית ההודעה על כך, בין המצליחים לקרוא את ההודעה יוגרל שבוע אבט"ש מתנה. מעניינת העובדה שהאתר הצה"לי החליט שלא לבצע מאמץ נוסף ולהיות מותאם ל-Firefox, אבל כן תומך בדפדפן אקספלורר 5.5 - מה עם תמיכה במכונת מורס? או שאולי פשוט נקים מדורות על הרים ונתקשר בעזרת העשן?

 


 

יא צעיר, מה אתה מחייך ?

זוכרים את סדרת הספרים ג'ינג'י? מסתבר שג'ינג'י עבר תאונת דרכים קשה והיום הוא עושה חלטורות מהצד, אחרת אין לי דרך טובה יותר לתאר את המתבגר המחייך קשות הזה שמדגים לי את התהליך.

 

אחרי צפייה במצגת (ויתרתי על הפופקורן והקולה. משהו בסרטון גרם לי לבחור בבורקס), אני יכול בהחלט להגיד שבסך הכול הסרטונים עושים עבודה נחמדה, מתחת לכך מצגת קצרה וברורה יש טקסט משלים שעוזר לי להבין מה יהיה איתי בכל שלב ושלב בתהליך. (שימו לב למצגת 9, בה הפקיד מקבל את השתן של ג'ינג'י ו...שותה אותו)

 


 

כרטיס ניקוד

מראה כללי – הבחירה של הצבעים (חום, ירוק, שחור) אכן מתאימה לרוח הצבאית של האתר אך כדאי יהיה לנסות ולשלב אותם בגוונים רכים יותר שיאפשרו לגולש באתר לקרוא בצורה קלה ונעימה יותר. בניגוד לצבעים שניסו לשדר קרביות, ניתן היה להבחין שהתמונות המוצגות באתר הפגינו רוח יותר ג'ובניקית (חצוצרן של להקה צבאית, עט של מסלול עתודה). כנראה שהמוטו המוביל בעיצוב היה המשפט הצבאי הידוע "אם זה רטוב זה נקי, אם זה צבוע זה חדש ומערום זה מסודר", אחרת אינני יודע להסביר מדוע ערמו כל כך הרבה טקסט בעמוד הראשי.

 

תחזוקה – מלבד ההפניות הכפולות שציינתי, לא נתקלתי בקישורים שבורים וזה יפה, כי בכל זאת מדובר באתר גדול, כמו כן, תאריך החדשות/הודעות היה אקטואלי.

 

שימושיות – חלש מאד. אולי על רקע החולשה הזו צמחו להם אתרים כמו "שבוז".

 

סיכום – חבל שצבא טכנולוגי כמו צה"ל מציג אתר ללא תמיכה בדפדפן מוביל ולא מציג חזות מסודרת יותר, שימושית יותר, וקרבית יותר. שימושיות בינונית, עיצוב קצת מייאש, עד מתי מרץ 06?

 

מורד שטרן הוא בודק תוכנה ושימושיות וחבר בארגון UPA ישראל , ארגון גג לאנשי מקצוע ישראליים העוסקים בתחומי השימושיות והממשק.

כמו כן, כותב מורד בבלוג שלו Usability

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים