שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מהי עמדת ההלכה בנוגע ל"אם פונדקאית"?

    שאלה:

     

    מה דעת ההלכה בנוגע לאם פונדקאית?

     

    שלום רב,אני נשואה, אם לארבעה ילדים. חברת ילדות שלי נזקקת לאם פונדקאית לעוברה (יש לה בת אחת, שבעקבות סיבוכים בלידתה נגרם לרחמה נזק קשה - מה שלא מאפשר לה "להחזיק הריון"). אני מתלבטת אם להציע לה להיות אם פונדקאית. תהיתי מה דעת ההלכה בענין זה. תודה מראש! (שרון, תל-אביב)

     

    תשובה: 

     

    שרון שלום.

     

    הרצון לילדים הקיים אצל אנשים הוא אחד מהצרכים היסודיים של האנושות; רצון זה מבטיח את קיום העולם, גם אם גידול וחינוך ילדים כרוך ב"צער גידול בנים", ובמאמצים רבים של ההורים. מצוות "פרו ורבו" היא גם המצווה הראשונה בתורה לאנושות.

      

    צער האנשים, ובעיקר צערן של נשים המנועות ללדת, הוא מסוגי הצער הגדולים ביותר הקיימים בעולם, וכמו שאמרה רחל ליעקב: "הָבָה לִּי בָנִים וְאִם אַיִן מֵתָה אָנֹכִי" (בראשית ל, א), ואמרו חז"ל בעקבות דבריה: "מי שאין לו בנים חשוב כמת" (תלמוד בבלי נדרים דף סד).

     

    דורנו זכה להתפתחות גדולה מאד בתחום הפוריות, ואנשים רבים אשר בעבר נמנע מהם פרי בטן – זוכים לכך בימינו.

     

    כדרכה של תורת ישראל, התייחסו פוסקי דורנו והביעו את עמדת ההלכה, במקרים השונים, מתוך ראייה רחבה של מצוקת האנשים מצד אחד, והבעיות ההלכתיות והמוסריות המתעוררות, מצד שני.

     

    אחד הפתרונות של השנים האחרונות למנועי הולדה הוא לידה באמצעות אם פונדקאית. במקרה כזה, מפרים ביצית של האישה מזרעו של האיש, ואת הביצית המופרית "משתילים" ברחם אישה אחרת – היא הפונדקאית עד הלידה.

     

    תהליך כזה מעורר מספר שאלות הלכתיות ומוסריות, למשל: א. האם הלכתית מותר לאיש (נשוי) שזרעו יגדל ברחם אישה שאיננה אשתו. ב. מיהי האם של הילד; האם בעלת הביצית, או האישה
    שברחמה גדל העובר?

     

    הפוסקים (והרבנות הראשית) שדנו בעניין פסקו, שאין איסור הלכתי במעשה, משום שלא מתקיימים יחסי אישות בין האב העתידי ובין הפונדקאית שאינה אשתו. עם זאת, הם הורו שלכתחילה אין לעשות זאת עם נשים נשואות. וכך גם נאמר בחוק הפונדקאות של המדינה: "האֵם הנושאת אינה נשואה ואינה קרובת משפחה של אחד מן ההורים המיועדים" (מתוך חוק הפונדקאות)

     

    לגבי השאלה השנייה, נחלקו בכך הפוסקים, ולכן מחמירים שהנולד לא יוכל להתחתן לא עם אחיו מהאם הפונדקאית, ולא מתורמת הביצית. גם החוק הנזכר מחייב את ה"הורים" (האיש נותן הזרע, והאישה נותנת הביצית) – לאמץ את הילד, כדין כל אימוץ.

     

    בנידון שאלתך, כיוון שאת נשואה, ממילא אינך יכולה על פי החוק להיות פונדקאית, וצריך לחפש אישה אחרת שתסכים לכך. כל טוב. (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "מהי עמדת ההלכה בנוגע ל"אם פונדקאית"?"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים