שתף קטע נבחר

דרושות דודות שיודעות להקים אתרים

האתר של האגודה למען החייל מעט מיושן, ונותן תחושה של תפעול על ידי מישהו שבמקרה קרא ספר של HTML ועדיין מתלהב שאפשר לשנות את הצבע של פס הגלילה. ביקורת אתרים

התרגשות אחזה בי כשקיבלתי על עצמי את המשימה לבחון את האתר של האגודה למען החייל. ראינו כיצד הרימו פרויקט מוצלח (צל"ש ל"עוז") בזמן קצר. כשתחושת הסולידריות והאהבה לחיילי הסדיר והמילואים כה רבה, הייתי בטוחה שגם אתר הותיק של האגודה שפועלת למען אותם חיילים יעניק חוויית משתמש נעימה וקלה לפחות באותה מידה.

 

אך מציאות אחרת טפחה על פניי. האתר מעט מיושן, ונותן תחושה של תפעול על ידי מישהו שבמקרה קרא ספר של HTML ועדיין מתלהב שאפשר לשנות את הצבע של פס הגלילה או לחילופין שימוש במערכת לניהול תוכן שהדביקו לתוכה מסמכי וורד בלי לערוך את התכנים (כמו להוריד קוים תחתיים מכותרות ועוד).

 


 

להלן הדברים שהטרידו אותי: למי האתר? כלל ידוע וברור שלוגו החברה או ארגון צריך להופיע באופן ברור, בולט ומובחן בראש הדף (יש הטוענים שבדפים בעברית הוא צריך להופיע בצד ימין, אך לא אהיה קטנונית). כאן נתקלתי בתמונה גדולה ומאד נחמדה אך מעליה ארבעה תמונות שונות ולא ממש ברור לי האם הגעתי לאתר של אורנג' או לאתר של האגודה למען החייל, או שאולי אלה בכלל נותני חסות של ארגון חשאי שמסרב להראות את עצמו. קודת אור: לפחות הלוגו של האגודה מקשר לדף הבית בכל דף פנימי (וגם בדף הבית עצמו משום מה).

 

המלצה לתיקון: העבירו את הלוגו לצד ימין, שיהיה גדול, בולט וקריא ועל תשדכו לו סמלים ופרסומות לאתרים וחברות אחרות.

 

ובל נטעה, זה לא שאי אפשר למצוא את הלוגו של האגודה בדף הבית של האתר. הלוגו מופיע שם 6 פעמים בווריאציות שונות (שירותרום, אמץ לוחם, ידידי צה"ל בארצות הברית ועוד). אחרי הלוגו במקום השני נמצא אביגדור קהלני, יו"ר האגודה שמופיע בשלוש תמונות מתוך השש בחלק של חדשות האגודה. בנוסף, אותה תמונה של מוצרי מזון מופיעה פעמיים בשתי כתבות סמוכות, כנראה מפני שלא מצאו תמונה רביעית של יו"ר האגודה.

 


 

אם אתם מתכננים אתר שבו תצטרכו לשבץ תמונה ליד כל פריט תדאגו להשתמש במאגר נרחב של תמונות במקום להשתמש בתמונות מספר פעמים.

 

מי קהל היעד של האתר? יש ארבעה תחומים עיקריים שהיו צריכים לבוא לידי ביטוי בדף הבית:

1. מנגנון פשוט המעודד לתרום ולהתנדב.

2. דרך ברורה לחיילים להבין כיצד האגודה יכולה לעזור להם.

3. דרך ברורה למפקדים למצוא מידע כיצד האגודה וגופים חיצוניים יכולים לתמוך בחיילים שלהם.

4. חשיפת הנעשה באגודה לצרכי יחסי ציבור.

 

נראה שדף הבית בעיקר מתמקד בתחום הרביעי של יחסי הציבור. האיזור הכי נרחב בדף הבית מיועד לחדשות האגודה הנפרסות על פני טור מרכזי גדול ובנוסף קוביה נוספת של חדשות מקומיות ומבזקים בצד שמאל. למה הכפילות? במיוחד ש"מבזקים" הם לא בדיוק מבזקים כיוון שכתוב ש"מבזקי החדשות מתעדכנים מדי מספר ימים". כל שאר קהלי היעד צריכים לסרוק את כל הדף כדי לנסות למצוא קישור מתאים שיוביל למידע הנדרש.

 

לדוגמה, רציתי לדעת כיצד אוכל לתרום לחיילים בתקופה כל כך קשה. בדף הבית מצאתי שני באנרים (הראשון ממש חובננות HTML) שקוראים לתרום ולהתנדב ולשלוח חבילות.

הבאנר הראשון פותח משום מה דף בחלון חדש, אך לפחות מראה אפשרות מקוונת לבצע תרומה. הבאנר השני גם הוא פותח חלון חדש אך הוא מוביל לאתר אחר לגמרי.

המשכתי לגלול וראיתי מידע נוסף כפריט חדשות.

 

לחזור אחורה בזמן לחודש שעבר

בעמודה השמאלית מצאתי עוד לוגו עם אותו מספר טלפון. מצד ימין בסרגל הניווט הימני מצאתי פרטים אודות "אמץ לוחם". העיניים יצאו מהחורים בניסיון לסרוק את כל האפשרויות השונות שמובילים לדפים שונים, חלקם בחלונות נפרדים. בלאגן.

 

סרגל ניווט עליון: בסרגל הניווט העליון אפשר למצוא את דבר יו"ר, חזון האגודה, מבנה האגודה ותולדות האגודה. כל אלה צריכים היו להופיע תחת קטגוריה כללית אחת של "אודות האגודה" כדי לפנות מקום לקישור מרכזיים נדרשים אחרים.

 

בסרגל העליון מופיע גם הקישור "להזמנה להצעות מחיר". נניח לעובדה שהוא לא ברור מספיק, אבל מסתבר שהתאריך האחרון להגשת הצעות המחיר כבר עבר לפני כמעט חודש. למה אם כן, לא הורידו את המידע הזה, או לפחות עדכנו את התכנים כדי לומר מה הסטטוס של ההצעות ומתי יתפרסמו התוצאות של ההזמנה הזוכה? בקישור האחרון של "צור קשר" אפשר למצוא את מספרי הטלפון והפקס של היחידות השונות באגודה, אבל לא קיים קישור אחד לדואר אלקטרוני של אף אחת מהיחידות. ברוכים הבאים לשנות התשעים.

 

ואם כבר הלכנו אחורה בזמן, אז הופתעתי גם לראות שכל הכותרות שם עדיין עם קו תחתי למרות שאינן קישור. בניגוד לקישורים אמיתיים שאינם עם קו תחתי (ממש עיצוב ווב 2.0). לפחות "פירורי הלחם", שורת הניווט שמראה את המיקום של הדף הפנימי בעץ האתר מוצגת נכון ומקושרת.

 

המלצות לתיקון: כנסו את מרבית התכנים לתפריט משנה של "אודות האגודה" ואפשרו קישור מהיר למידע רלוונטי אחר. אפשרו ליצור אתכם קשר בדרכים מקוונות נוספות כגון דואר אלקטרוני או טופס פנייה מקוון.

 

סרגל ניווט ימני: גם כאן יש ערבוב של סוגי תכנים המיועדים לקהלי יעד שונים. מידע על "אמץ לוחם" יחד עם מידע שמיועד לחיילים עצמם, יחד עם מידע המיועד לשיווק ויחסי ציבור כגון תמונות וסרטים.

 

המלצה לתיקון: ארגנו את התכנים לפי קהלי יעד ונושאים.

 

כרטיס ניקוד

אני רוצה לקוות שההזנחה הזו נובעת מכך שהאגודה מקדישה את רוב מרצה, זמנה ותקציבה כלפי פעולות ישירות לטובת החיילים ופחות לגבי תפעול האתר. אך קשה לי לקבל ארגונים שעדיין לא מפנימים כיצד ניתן לרתום לטובתם את אתר האינטרנט (ובוודאי שימוש ביישומים חברתיים מקוונים אחרים, כגון חשבון Twitter שידווח על פעולות לטובת חיילים, הטבות חדשות, איתור מתנדבים וכד').

 

על הנהלת האגודה לתכנן מחדש את האתר כך שבנוסף למידע וליחסי הציבור אודות הנעשה באגודה יהיה לקהל הרחב קל ומזמין לתרום לאגודה ופשוט באותה מידה לחיילים ומפקדים לקבל מידע על הדרך לקבלת הטבות ותמיכה.

 

מראה כללי: דף הבית מבולגן מדי, קשה במבט ראשון להבין של מי האתר ויש עומס של באנרים/פרסומות לשירותים שונים ותכנים שונים.

שמישות: למרות שמרבית מהתכנים הנדרשים נמצאים באתר קשה להתמצא בניווט כיוון שאין בו חלוקה הגיונית. יש שימוש לא נכון ולא עקבי בדרך שבה מעוצבים קישורים וכותרות. לא ברור למה יש דפים שנפתחים בחלון חדש למרות שאין צורך בכך (לדוגמא דפי מידע על מלגות שונות). אין דרך ליצור קשר דרך האתר.

 

תכנים: באתר יש מידע רב אך אינו מאורגן נכון ועל כן קשה להגיע לתכנים רלוונטים. יש תכנים שהיה כדאי לאפשר לצידם דרך למשתמש לבצע פעולה רלוונטית, כגון: הגשת בקשה למלגה.

 

תחזוקה: יש מקום רב לשדרוג העיצוב והארגון באתר. יש חשיבות רבה במיוחד בעתות מלחמה לעדכן את דף הבית לא רק במידע חדשותי אודות הפעילות של יו"ר האיגוד אלא גם כך שיאפשר לתרום בקלות, להתנדב ולהיות חלק מפעילות האגודה כתומך או נתמך. אם לא לנצל הזדמנות ל"אמץ לוחם" עכשיו אז מתי כן?

 

לאה אהרונוביץ, מנהלת מוצר בכירה, חברת הנהלה ומנהלת אירועים של איגוד השימושיות הישראלי, UPA Israel , כותבת בלוג (אינטרface ) בנושא שימושיות ועוד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מיושן. אתר האגודה למען החייל
מומלצים