שתף קטע נבחר

זירת הקניות

חרף מחאת ארגוני הסביבה - מסלול נוסף בהית'רו

ממשלת בריטניה העניקה "אור ירוק" לתוכנית השנויה במחלוקת, שתסייע לטענתה להפחתת העומס הרב בנמל ותתרום לכלכלה. ארגוני סביבה מבטיחים להמשיך להאבק: המסלול יוסיף עוד 600 טיסות מעל לונדון בכל יום ועוד רבבות כלי רכב בכבישים. זיהום האוויר והרעש יתגברו, ויהיו עוד פליטת גזי חממה

ממשלת בריטניה אישרה אתמול (ה') להקים מסלול המראה שלישי בנמל התעופה הית'רו ממערב ללונדון, חרף מחאה ארגוני הסביבה והתנגדות תושבי כפר ש-700 מבתיו ייהרסו.

 

התוכנית, שתעלה כ-13 מיליארד דולר, כוללת גם הקמה של בית נתיבות נוסף עבור נמל התעופה - מהעמוסים בעולם - זאת למרות שבית נתיבות חמישי נפתח רק אשתקד בנמל.

 

שר התחבורה הבריטי, ג'ף הון, אמר כי הית'רו, דרכו עוברים כ-65 מיליון נוסעים בשנה, פועל כעת בתפוסה של 99 אחוז ומאבד לקוחות לנמלי תעופה אחרים בשל העומס הרב השורר בו. "המצב הזה הופך את בריטניה לאטרקטיבית פחות עבור עסקים בינלאומיים שתחבורה אווירית היא חלק חשוב מצרכיהם, ובעקיפין פוגע בשיגשוגה של המדינה", אמר הון.

 

ראשי ענף התחבורה והתעופה הבריטיים ברכו על ההחלטה, אך ארגוני סביבה גינו אותה בתוקף. מזה תקופה ארוכה הם מנהלים קמפיין ציבורי עיקש נגד התוכנית להקמת מסלול ההמראה השלישי.

 

על פי הערכות, המסלול החדש יגרום לתוספת של כ-600 טיסות שיחלפו מעל אזור לונדון מדי יום, ולתוספת של רבבות כלי רכב שיעמיסו על התנועה העמוסה ממילא בכבישים הראשיים המובילים לנמל. עוד מעריכים כי ב-2025, שנים ספורות לאחר הפעלת המסלול החדש, מספר הנוסעים שיעברו דרך נמל התעופה יוכפל ל-116 מיליון בשנה.

 

ארגוני הסביבה טוענים כי הדבר רק יגביר את זיהום הרעש והאוויר שישפיע על תושבי האזור, ואת פליטת גזי החממה שבשריפת הדלק הסילוני.

 

לדבריהם, התוספת בפליטת גזי החממה תקשה על בריטניה לעמוד ביעדי הפחתת הפליטות להם התחייבה לאחרונה בחוק - הראשון מסוגו בעולם. על פי החוק, התחייבה בריטניה להפחית ב-80 אחוז את פליטת הגזים שלה עד 2050. ארגוני הסביבה טוענים שהרחבת הית'רו תמנע מבריטניה לעמוד ביעד שקשור לזיהום אוויר במדינות האיחוד, שייכנס לתוקף ב-2015.

 

השרים שתומכים בתוכנית ניסו לפייס את הארגוני ואמרו כי יגבילו את המסלול החדש רק לחברות תעופה החוסכות בדלק ומשתמשות בדלק מזהם פחות. אלא שתקנים לשימוש בדלק שכזה ממילא יחולו על כל חברות התעופה בשנים הקרובות, וההערכה היא שהמסלול ינוצל באופן מלא כבר עם פתיחתו ב-2019.

 

למסלול החדש תהיה השפעה מיידית יותר על חייהם של כ-2,000 תושבי הכפר סיפסון, שנמצא בתוואי המסלול החדש וצפוי להעלם מתחת לבטון. במטרה לעכב את המשך התוכנית רכשו לאחרונה פעילי ארגון "גרינפיס" חלקת קרקע בכפר, והתחייבו שלא למכור אותה לחברת הניהול של נמל התעופה. בארגון הודו כי על פי חוק ניתן יהיה לבסוף להפקיע את הקרקע שלהם, אך בכוונתם להאבק בפרויקט באפיקים חוקיים, ואם יש צורך אף לעמוד מול הדחפורים.

 

את התוכנית להקמת המסלול השלישי קידמה מפלגת הלייבור שבשלטון. המפלגה השמרנית שבאופוזיציה הודיעה לאחר ההחלטה כי אם תזכה בבחירות ב-2010 תבטל את התוכנית למסלול שלישי ותקדם במקומה תוכניות להרחבת רשת הרכבות המהירות בתוך בריטניה, ובין בריטניה ליבשת אירופה.

 

בין המתנגדים לתוכנית נמצא גם ראש עיריית לונדון בוריס ג'ונסון, שסבור שהיא תעמיס על התנועה בעיר ותייקר את מחירי הדיור בה. בכל מקרה, התוכניות המלאות להרחבת נמל התעופה יוגשו לרשויות רק בעוד כשנתיים, וההערכה כי התנגדויות של הציבור יעכבו את המהלך בבתי המשפט לתקופה ארוכה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שלט מחאה נגד המסלול החדש
צילום: AP
חלקת הקרקע שרכשו אנשי "גרינפיס"
צילום: רויטרס
מומלצים