שתף קטע נבחר

איך לטוס (בנוחות!) במחלקת תיירים

לא ברור למה טיסה במחלקת תיירים חייבת להיות סבל אמיתי, אבל ברוב המקרים זאת המציאות. אילי תימור אספה 10 עצות שישפרו לכם את חוויית הטיסה (לפחות עד שתחסכו מספיק כסף כדי לקנות כרטיס לביזנס)

עובדה: רוב האנשים טסים במחלקת תיירים. עוד עובדה: רובם מתפתלים במושבים הלא-נוחים מהרגע שהם עולים למטוס ועד הרגע שהם יורדים ממנו (לא לפני שהדיילת עוצרת אותם סנטימטר לפני הדלת ומאלצת אותם לצפות קודם כל באנשי המחלקות הטובות יותר שיש להם זכות קדימה).

 

נכון, אנחנו לא יכולים לשלם לכם כמו האנשים האלה בביזנס, ובטח לא כמו אלה שבמחלקה הראשונה, אבל האם זה אומר שאנחנו חייבים לסבול?

 

התשובה היא "כן, אבל" - כי בכל זאת יש דרכים לשנות את המצב לטובה. כותבי מגזין Travel and Leisure אספו עשר עצות שכוללות לא מעט דברים שיכולים להפוך גם חוויה טראומטית כמו טיסה במחלקת תיירים לסבירה יותר, אם רק משקיעים קצת אנרגיה מראש.


אפשר להמשיך לחלום... (צילום: רויטרס) 

 

1. לבחור טוב-טוב את חברת התעופה

אם חשבתם שיש סטנדרט קבוע לגבי התנאים במחלקת תיירים, חישבו שנית. כל חברת תעופה מציעה לנוסעיה תנאים שונים - החל מהמרחק בין מושב למושב ועד הדברים שתקבלו בחינם. בחברות מסוימות תקבלו ללא תשלום נוסף כרית, שמיכה, עיתון, אוזניות ואולי אפילו כיסוי עיניים, בעוד שבחברות אחרות ידרשו מכם תשלום עבור אותם הדברים בדיוק. סוגיה חשובה נוספת היא מסך הטלוויזיה שיש במטוס (ציבורי ורחוק מהעין או אישי ומתוחכם) והתכנים שתקבלו (סרט אחד לכולם או אפשרות בחירה בין מגוון סרטים, תוכניות ומוזיקה). גם בתחום האוכל יש מגוון של רמות - מסנדביץ' רטוב וכוס מיץ מומתק ועד ארוחה חמה ומושקעת.

 

2. לבחור טוב-טוב את המושב

לכל מטוס יש עיצוב שונה, ולמרבה הפלא, אפילו בתוך המטוס עצמו, לא כל המושבים שווים - החל מרוחב המושבים והמרחק בין המושב שלכם לזה שלפניכם (המקום לרגליים, המכונה פיץ' pitch). אל תהיו שווי נפש לגבי המושב שייבחר עבורכם באופן אוטומטי על ידי חברת התעופה. עם קצת השקעה תוכלו לשלוט בנוחות שלכם. כך למשל המושב שלפני יציאת החירום חיוני עבור אנשים גבוהים או סתם מפונקים. אולי יטרידו אתכם בהוראות ההפעלה של הדלת במקרה חירום, אבל בתמורה תיהנו מטיסה שלמה בלי אף מושב לפניכם. גם מושב לפני המחיצה שמפרידה בין מחלקת התיירים למחלקת עסקים יכול להיות רעיון מוצלח, בעיקר אם מה שיעשה אתכם מאושרים זה שאף אחד לא יוכל להנמיך את הכסא שלו כך שתהיו לכודים מתחתיו. אבל, יש גם חסרונות. חלק מהמושבים בשורות אלו נוטים להיות צרים יחסית למושבים אחרים במטוס. למרות זאת, אלה מושבים מבוקשים במיוחד - ולא מפתיע שחברות התעופה שמו לב לעובדה זו וחלקן החלו לגבות כסף עבור ישיבה בהם (ראו בהמשך).

 

וכמובן, אם יש לכם העדפה כלשהי - חלון, אמצע או מעבר - כדאי לברר מראש מה דגם המטוס כדי לדעת לאילו אותיות אנגליות אתם צריכים לשאוף הפעם. אמנם A הוא תמיד חלון, אולם כל השאר תלויים בחלוקת המושבים בכל שורה.

 

המושבים שאתם ממש, אבל ממש לא רוצים: השורה האחרונה לפני מחיצה או יציאת חירום. במושבים אלה אין אפשרות להנמיך את המסעד - מה שיגרום לכם לשבת זקופים וכואבים במשך הטיסה כולה.


נסו לבחור מושבים נוחים מראש (צילום: index open)

 

3. לעשות צ'ק-אין מוקדם ככל האפשר

נסו לבחור את המושב שלכם (לפי ההוראות לעיל) כבר כשאתם מזמינים את הכרטיס. בדרך כלל אפשר לבחור את המושב הרצוי כבר שבועות לפני תאריך הטיסה - דרך אתר האינטרנט של חברת התעופה. זו אפשרות מומלצת, שכן ברוב המקרים תוכלו לראות שרטוט של דגם המטוס, וכך תוכלו לא רק להזמין חלון או מעבר, אלא ממש לבחור באיזה חלק של המטוס לשבת. לא הצלחתם להשיג את המושב המבוקש? בקשו שוב כשאתם עושים את הצ'ק-אין בשדה התעופה. אי אפשר לדעת מי ביטל ברגע האחרון.

 

אגב, סיבה נוספת להעדיף צ'ק-אין מוקדם היא שחברות תעופה נוטות לערוך רישום-יתר (overbooking). אם מגיעים יותר מדי נוסעים, אלה שערכו צ'ק-אין מאוחר הם הראשונים שנציגי החברה יעדיפו להשאיר לטיסה הבאה.

   

4. לשלם יותר עבור נוחות

בימים של מיתון כלכלי מנסות חברות התעופה לחסוך כמעט בכל דרך אפשרית - ולהרוויח איפה שאפשר. לאחר שזיהו את הפופולריות של שירותים מסוימים החלו לגבות עבורם כסף. אם הנוחות חשובה לכם, אבל אתם לא יכולים להרשות לעצמם כרטיס במחלקות יקרות יותר, יכול להיות שהוספה של כמה עשרות דולרים תשתלם.

 

כמעט כל חברת תעופה גובה כעת תשלום נוסף עבור מושבים בשורה שלפני יציאת החירום. בחברות האמריקניות המחירים נעים בין חמישה דולרים ל-75 דולר, תלוי בחברה וביעד. אפשר לשלם תוספת גם עבור מושבים אחרים במטוס שמציעים מרווח גדול יותר לרגליים ממושבים אחרים (כ-35-10 דולר בחברות אמריקניות).

 

5. להשתמש בחוכמה בנקודות "נוסע מתמיד"

אל תשמרו את הנקודות שלכם לטובת כרטיס חינם אלא כדי להגיע למעמד גבוה יותר בתוכנית מועדון החברים של חברת התעופה שלכם. זה המפתח לשדרוגי מקום, לקבלת עדיפות בעלייה למטוס, לקבלת המזוודות לפני כולם ולהזמנה ללא תשלום של מושבים נוחים יותר.

 

6. להביא דברים מהבית

איכות האוכל בטיסות הולכת ומדרדרת ככל שחברות התעופה מנסות לחסוך בעלויות, כך שאחרי שעות ארוכות בנמל התעופה ואחר כך במטוס, אפילו סנדביץ' מהבית ייראה כמו פינוק אמיתי. לכו תדעו אם הארוחה תהיה ראויה או אם המנה העיקרית תכלול משהו שאתם לא אוהבים. עדיף ללכת על בטוח ולהכניס לתיק היד דברים קטנים שעושים לכם טוב - שקיקים של התה האהוב שלכם, למשל או חטיף טעים.

 

בטיסות כדאי לשתות הרבה מים, בעיקר אם מדובר בטיסה ארוכה. עצה טובה שתעזור לכם לשתות מספיק היא להביא מראש בקבוק מים (ריק, אחרת ייקחו לכם אותו בבדיקה הביטחונית). אם תמלאו אותו במים מהברזייה, זה יחסוך מכם להזמין את הדיילת שוב ושוב רק כדי לקבל כוסית מים קטנטנה.


פתאום סנדביץ' מהבית נראה כמו רעיון טוב (צילום: mct)

 

7. להביא את הבידור בעצמכם

הזמן עובר מהר יותר כשנהנים, וזה נכון גם באוויר. אל תסמכו על זה שיהיה סרט טוב בטיסה - הביאו איתכם מגוון של עיסוקים שלא דורשים יותר מדי מאמץ: mp3 עם הרבה מאוד שעות של מוזיקה שאתם אוהבים, המגזין האהוב עליכם, חוברת סודוקו או תשבצים או את הספר עב הכרס שתמיד לא היה לכם זמן לקרוא. אם בחברת התעופה שלכם לוקחים כסף עבור אוזניות - הביאו את שלכם מהבית בחינם.  

 

8. לחסום רעשי רקע

זה יכול להיות הזמזום הקבוע של המנוע, או תינוק בכייני במיוחד עשרים שורות מלפניכם - אם גם אתם רגישים לרעש או סתם רוצים לישון כמו שצריך, הביאו איתכם אוזניות מנטרלות רעש (הן יקרות, אבל עושות עבודה נהדרת) או סתם אטמי אוזניים חד פעמיים שקונים בזול בכל בית מרקחת.

 

9. להיות נחמדים

אמנם חלפו הימים שבהם נוסע חביב הוזמן בזכות קסמיו לעבור למחלקה הראשונה, אבל יש לא מעט סיבות להיות נחמד במיוחד לצוות האוויר שמלווה את הטיסה שלכם. דיילים ודיילות שמים לב לנוסעים חביבים וחברותיים, ונוטים להתייחס אליהם בהתאם. זה יכול להיות משתלם במיוחד, למשל, כשנשארת לדייל כרית אחרונה בלבד ביד והוא צריך לבחור מי יקבל אותה. וחוץ מזה, להיות נחמדים עוזר להישאר רגועים גם בתנאים של טיסה לא נוחה. 

 

10. לנסות לישון טוב

נוחות פיזית תשפר את הסיכויים שלכם לישון לאורך הטיסה, ויש כמה דרכים לשפר אותה גם כשאתם לא שוכבים במיטת המחלקה הראשונה. ראשית, הזמינו מושב ליד החלון כדי שתוכלו להניח את ראשכם על קיר המטוס. שנית, ארזו בתיק שעולה אתכם למטוס את הפריטים הבאים: צעיף פשמינה (שיכסה אתכם במקרה שלא יהיו מספיק שמיכות), כרית בצורת פרסה (מחזיקה את הראש ומקלה על מציאת תנוחה נוחה) וכיסוי עיניים (רצוי כמה שיותר גדול ונעים למגע).

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: כרמית ראובן
תהיו נחמדים לדיילים. זה משתלם!
צילום: כרמית ראובן
מומלצים