שתף קטע נבחר

ביקורשת: יש רופא באתר הכללית?

אתר קופת החולים שירותי בריאות כללית, מכיל מידע רב, אך השימושיות שלו לוקה בחסר, ולפעמים המידע הולך לאיבוד. בדקנו

מתי פונים לאתר קופת חולים? כשצריכים רופא, כשרוצים לברר תוצאות של בדיקה או סתם - כשמחפשים מידע רפואי. אתר שירותי בריאות כללית אמור להוות מוקד מידע רציני ומדויק, לצרכים הללו. לעיתים קרובות אנשים יפנו אליו כשהם מחפשים מידע דחוף ונלאו מלהמתין בטלפון. בנוסף לשירותים הדחופים, האתר מציע גם מגוון פורומים , מדריכים ומחשבונים שונים. כן מפורסמים באתר שירותים בתשלום.

 

כדי לבחון את שימושיות האתר יש לבדוק עד כמה ניתן לקבל בזריזות ובבהירות את השירותים הדחופים, ועד כמה רלוונטיים השירותים האחרים.

 

מי צריך רופא?

בכדי לאתר רופא , יש תיבת חיפוש מהירה בראש העמוד. לחיצה עלינו תוביל אותנו לרשימת רופאים:

 


 

אם אנחנו מחפשים רופא מסויים, בשעות מסויימות, עומד לרשותנו החיפוש המורחב. באופן מוזר, מקבלים דפי תוצאות שונים לגמרי על אותה שאילתה: חיפוש רופא אאג בתל אביב. אם חיפשתם בדרך קצרה עוד יותר, והקשתם בחלונית החיפוש "רופא אאג תל אביב" - הרי שקיבלתם רשימת תוצאות, שאין הרבה מה לעשות איתה, כיוון שתוכנה לא ברור והדבר הבולט בתוצאות הוא דווקא שם הדף.

 


 

לכללית יש גם חיפוש בשפת דיבור, תכונה חביבה וראויה - אך זו לא פעלה בשעת הבדיקה.

 


 

המדריך למשתמש האובד

ישנו לינק "מדריך להתמצאות באתר" שמשום מה מוביל שוב לעמוד הראשי, העמוס לעייפה בלינקים שונים ותמונות ואינו אינפורמטיבי דיו. משתמש אובד, יוכל ללחוץ על "מפת האתר" ולהגיע למפת אתר לא מאוזנת במיוחד. מידע רב מצוי על שירותי התוכן או פרסומים כגון "משפחה" ו"כללית מושלם" אבל השירותים החשובים והדחופים כגון "קבלת סיסמא" ו"שירותים רפואיים" ריקים לגמרי.


 

שירותים המקוונים 

עוד פונקציונליות חשובה היא שירותים מקוונים, שנמצאים במקום בולט ואף מובהר כי מדובר בשירותים מוגני סיסמה, ומה הדרך לקבלת אחת כזו. מצד שני, אם רצית לדעת כיצד מקבלים סיסמה, המידע לא ניתן בחלונית נפתחת, אלא יש ניווט לדף חדש ומשם אין שיעזור למצוא את הדרך חזרה לאתר, כמו רוצים לומר רוצה סיסמה? קום עכשיו מהכיסא וגש למרפאה, חמודי.

 

אם ברשותנו סיסמה, נפתח חלון חדש שמסביר באופן ברור מהם השירותים הניתנים, ומדוע לא ניתן לקבל סיסמה בטלפון או בדואר אלקטרוני חוזר. כדי להבין מהו כל אחד מהשדות שיש למלא, יש עזרה בצורת סימן שאלה, שהיא מקובלת בטפסים דומים. פחות נפוץ הוא כפתור ה"ניקוי". מה צריך לנקות?? ברור יותר היה נוסח כמו "ניקוי טופס" או לוותר על הכפתור, שכן לא מדובר בטופס ארוך במיוחד.


 

שירותי הצגת התשובות הוא נוח לשימוש. בין היתר כיוון שהורה יכול לראות את תוצאות הבדיקות של ילדיו הקטינים מבלי לפתוח חשבון נפרד עבורם. מצד שני, קשה לקבל את תוצאות הבדיקות לפי תאריך ולא לפי שם הבדיקה. באגף זה ישנן גם אפשרויות שונות כמו הזמנת תורים ועדכון פרטים אישיים. משום מה, שם המשתמש מופיע בשני נוסחים שונים.

 

מרפאה בלתי לחיצה 

האתר גדול מאד עם פרסומות מרצדות, מה שמקשה על הניווט. עדיף היה לאפשר למשתמש לסנן ולהתמקד במידע לו הוא זקוק. כך למשל אם בחרתי לקבל פרטים על "רפואה משלימה" אקבל מידע שישנן מעל 40 מרפאות וקיימת רשימת מרפאות נגללת, שרק חמש מהן מוצגות על המסך. הדבר מקשה על החיפוש.

 

בנוסף, אם כבר איתרת מרפאה במקום מגוריך השורה אינה לחיצה, כך שלא ניתן לקבל פרטים נוספים על המרפאה ונותר להתקשר אליה, או למלא טופס שנמצא בעמוד. עדיף היה לתת את כל המידע על המרפאה בלחיצת כפתור.


 

באתר ישנם גם מחשבונים שונים ופורומים. עושה רושם שהמחשבונים אכן עובדים ושישנם מגוון פורומים, אבל הם בחזקת תוספת חביבה ולא יותר - ולכן מקומם צדדי יותר או שיופיעו לפי דרישה.

 

כרטיס ניקוד

מראה כללי: העיצוב עקבי באתר, עמוס מדי אבל עם זאת אסתטי וצבעוני.

 

תוכן: תוכן רב מאד, עשיר ומגוון. מידע נדרש בצד רפואה מניעתית , רפואה אלטרנטיבית, ערוצי תוכן לגילאים שונים, פורומים בהם ניתן לשאול ועוד.

 

שימושיות: שימושיות בינונית. חלקים מסויימים מאפשרים להגיע למידע רב, אך הצרכים הדחופים יותר נענים פחות. יש מקום להשקיע בחיפוש ברור ועקבי של רפואה דחופה ולהדגיש אותם מבעד לערוצי התוכן. כמו כן, מדוע לא לאפשר למשתמש לציין מראש את הנושאים בהם הוא מעוניין? כך למשל, שבן עשרים שמגיע לאתר לא יוצף בחומר על כללית משפחה וכללית לגיל הזהב - כי יעברו עוד כמה שנים לפחות לפני שמידע כזה יעניין אותו. 

  

טלי גלור היא חברת ארגון השימושיות הישראלי, UPA Israel , ומהנדסת תוכנה ומערכות מידע המתמחה בממשק משתמש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים