שתף קטע נבחר

האם מותר ללמוד שיאצו ורפואה אלטרנטיבית?

שאלה:

 

שלום, האם מותר לפי ההלכה ללמוד שיאצו או כל רפואה אלטרנטיבית אחרת? (עופר, מרכז) 

 

תשובה:

 

עופר שלום,

 

השיאצו והרפואה האלטרנטיבית טוענות לגישה הוליסטית, כלומר, טיפול בגוף כולו ובחיבור בין הנפש והגוף. זאת, בניגוד לרפואה הקונבנציונאלית העוסקת בעיקר בפתרון סימפטומטי.

 

"שיאצו" היא שיטת טיפול במגע, בתחום הרפואה המשלימה שמקורה ביפן. משמעות המילה שיאצו, ביפנית, היא לחץ-אצבע. השיטה מתבססת על עקרונות הרפואה הסינית, ומניחה קיום של ערוצי אנרגיה בלתי נראים, המכונים מרידיאנים, בגוף האדם, אשר משפיעים ומושפעים מהאיברים הפנימיים. כל מחלה היא מצב הנובע מחוסר איזון כלשהו, היוצר "חסימה אנרגטית" בערוץ האנרגיה/מרידיאן או באיבר, וגורם להופעת סימפטומים כמו כאב, לחץ, או רפיון. לא נמצאה כל עדות לקיומם של ערוצי אנרגיה אלה, או לחסימות בהן". (מתוך ויקיפדיה)

 

התורה התירה להיזדקק לרופא, כמו שנאמר בתורה לגבי תשלום פיצויים לאדם המוכה: "אִם יָקוּם וְהִתְהַלֵּךְ בַּחוּץ עַל מִשְׁעַנְתּוֹ וְנִקָּה הַמַּכֶּה רַק שִׁבְתּוֹ יִתֵּן וְרַפֹּא יְרַפֵּא" (שמות כא, יט), ודרשו על כך חכמים: "מכאן שנתנה רשות לרופא לרפאות" (מסכת ברכות, דף ס, א).

 

הליכה לרופא מותנית בכך, שהרופא הוא רופא בקי, וכך כותב הרמב"ן: "כל זה אמור דווקא בבקי וביודע בחכמה ובמלאכה זו, ושאין שם גדול ממנו" (תורת האדם, שער הסכנה).

 

התורה אינה מכריעה בין שיטות מדעיות שונות, אך היא תובעת שהרפ ואה תחקר על פי השיטות המתקדמות ביותר אשר באותה תקופה, ולכן סומכים על הרופא הדורש לחלל שבת כדי להציל אדם, להאכיל את החולה דברים אסורים או למנוע ממנו מלצום ביום כיפור.

 

הרפואה המשלימה, אמנם טוענת להצלחות, וגם בתחומים בהם הרפואה הקונבנציונאלית כשלה, אולם, טיעון זה לא הוכח, בכלי מחקר מדעיים. אדרבה, במזרח הרחוק, שמשם מגיעות רבות מן השיטות החילופיות, המצב הרפואי קשה, ותוחלת החיים נמוכה לאין ערוך מאשר בעולם המערבי. הפוסקים כתבו, שאם הפסקת הטיפול בדרכה של הרפואה הקונבנציונאלית עלולה לסכן את החולה – הדבר אסור הלכתית. טיפול ברפואה משלימה יהיה מותר רק אם הוא מקביל לטיפול הרפואי המקובל, או כאשר הרפואה המוסכמת אינה עוזרת, ואין בזה חשש לסיבוכים או לסיכון החולה.

 

מכאן, שאתה יכול להתחיל ללמוד דרך טיפול זו, ולעזור לאנשים סובלים, בהגבלות הנזכרות. כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים