שתף קטע נבחר

האם בגלל המשיחיסטים חב"ד היא עבודה זרה?

שאלה:

 

האם חב"ד היא עבודה זרה? הערות: כיתות רבות קמו מתוך היהדות והכריזו על בוא המשיח - כיתות אלה הוקצו מחמת מיאוס - הנצרות, ההולכים אחרי שבתאי צבי ועוד. בימינו אלה קמה מעין כת נוספת (חב"ד) אשר מכריזה כי המשיח הגיע. האם אין להקצותם באותה הדרך? מדוע אנו רואים בהם יהודים? (מתחזק)

 

תשובה:

 

למתחזק שלום.

 

אחד מיסודות היהדות הוא האמונה בבוא המשיח, וכניסוחו של הרמב"ם: "כל מי שאינו מאמין בו, או מי שאינו מחכה לביאתו, לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבינו, שהרי התורה העידה עליו שנאמר ושב ה' אלהיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך וגו' אם יהיה נדחך בקצה השמים וגו' " (רמב"ם הלכות מלכים פרק יא, א)

 

בכל הדורות ציפו לקיום הבטחת התורה, ופעמים רבות חשבו שהנה, המשיח הגיע.

 

באחד הדיונים על זהותו ושמו של המשיח, יש מחלוקת מעניינת: "דבי (בישיבת) ר' שילא אמרי, שילה שמו של משיח, שנאמר (בראשית מ"ט) עד כי יבא שילה; דבי (בישיבת) ר' חנינא אמר: חנינה שמו, שנאמר (ירמיה ט"ז) אשר לא אתן לכם חנינה, דבי (בישיבת) ר' ינאי אמרי: ינון שמו, דכתיב (תהלים ע"ב) לפני שמש ינון שמו..." (תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צח, ב), כלומר בכל ישיבה טענו כי ראש הישיבה שלהם הוא המשיח.

 

המהר"ל מפראג מסביר, כי באמת אין מחלוקת בין החכמים אלא, "כל אחד אמר שהמשיח, שיהיה במהרה בימינו, יהיה כולל כל המעלות, ולכך אמר כל אחד שנקרא בשמו". (נצח ישראל פרק מא), מכיוון שהמשיח הוא כללי וכולל הכל, כל אחד רואה בו את הצד המיוחד שלו. לכן, אין שום חיסרון במה שחסידים מאמינים כי ברבם יש את הפוטנציאל להיות המשיח.

 

אחרי חורבן בית שני, כאשר פרץ המרד הגדול, סברו חכמים כי מנהיג המרד – בר כוכבא - הוא מלך המשיח. כך מתאר זאת הרמב"ם: "רבי עקיבא חכם גדול מחכמי משנה היה, והוא היה נושא כליו של בן כוזיבא המלך, והוא היה אומר עליו שהוא המלך המשיח, ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח, עד שנהרג בעונות, כיון שנהרג נודע להם שאינו, ולא שאלו ממנו חכמים לא אות ולא מופת" (הלכות מלכים פרק יא , ג), כלומר, באותו הדור חשבו שבר כוכבא הוא המשיח, מכיוון שהצליח לארגן את עם ישראל ולנצֵחַ (בתחילת דרכו) את הרומאים.

 

רק אחרי שמת, התברר להם למפרע שהוא אינו המשיח.

 

לכן, אין בעיה הלכתית ואמונית לחשוב על אדם גדול שהוא בפוטנציאל המשיח. אולם דבר זה מותנה בכמה תנאים עקרוניים.

 

התנאי הראשון, שה"מועמד" למשיח, לא ישנה דבר מדיני התורה. זו אחת הסיבות שעם ישראל דחה את "בשורתו" של הנוצרי שהכריז על עצמו שהוא המשיח. "אף ישוע הנצרי שדִמָה שיהיה משיח ונהרג בבית דין, כבר נתנבא בו דניאל שנאמר 'ובני פריצי עמך ינשאו להעמיד חזון ונכשלו'. וכי יש מכשול גדול מזה. שכל הנביאים דברו שהמשיח גואל ישראל ומושיעם ומקבץ נדחיהם ומחזק מצותן. וזה גרם לאבד ישראל בחרב ולפזר שאריתם ולהשפילם ולהחליף התורה ולהטעות רוב העולם לעבוד אלוה מבלעדי ה'". (רמב"ם שם, ד)

 

כך גם קרה לשבתי צבי שר"י, שהיה בעל כשרון וכריזמטי ומשך אחריו רבים מישראל. אולם כיוון שהתאסלם בסוף ימיו, התברר שאינו אלא שקרן ובדאי.

 

חסידי חב"ד קיוו וסברו שרבם האחרון ז"ל, יהיה המשיח. מכיוון שאמונה זו לא פגמה בשום הלכה מהתורה, אין בכך שום איסור. אדרבה, חסידות זו ידועה במפעליהם הגדולים להגדלת התורה, ובדאגתם ליהודים במקומות נידחים שיוכלו לקיים תורה ומצוות. עצם התקווה והרצון לבוא המשיח בימינו, היא כאמור לגיטימית ורצויה, ואין בה שום פגם.

 

התנאי השני לאימות אישיות מסוימת שהוא המשיח, שיקבץ גלויות ויבנה בית המקדש. אולם, כאשר הרבי נפטר מן העולם התברר שאין הוא המשיח, כדברי הרמב"ם, שגם אם יעמוד מלך מבית דוד, וייראה כבעל פוטנציאל להיותו משיח, ו"אם לא הצליח עד כה או נהרג - בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה" . (רמב"ם שם)

 

לצערם של חסידי חב"ד הרבי נפטר מן העולם, וממילא התברר שהוא אינו המשיח. (אמנם, קיימת קבוצה, "המשיחיסטים", שאינם מקבלים עובדה זאת, אולם אלו קבוצה קטנה ושולית, שנדמה לי שרוב חסידי חב"ד מסתייגים מהם).

 

לכן, בוודאי שחסידי חב"ד הם יהודים טובים וכשרים, וחס ושלום להקצותם או לפוסלם מכלל ישראל. כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים