שתף קטע נבחר

וולוו V70 - הלו, זה וולוו?

מחפשים בטיחות, שימושיות ומכורים למהירות? לוולוו יש תשובה, תביאו רק צ'ק…

תדמית היא עניין חשוב, בכל תחומי החיים. תדמית מוצלחת עוזרת להצליח, להרוויח, להתקדם ולשכנע. חברת וולוו מעולם היתה מחוברת לתדמית. מאז ומעולם נחשבה המכונית השוודית לאחת הבטוחות שעל הכביש, אם לא הבטוחה מכולם. 'חזקה כמו טנק', 'יציבה על הכביש', 'לעולם לא מתקלקלת' היו רק חלק מתוויות התדמית שהוצמדו למכונית הזו בכל דגמיה.
לכך עזרה ללא ספק עבודה מקורית ומאומצת של צוות מתכננים מבריק שהביא לעולם המוטורי רשימה ארוכה מאד של חידושים בטיחותיים. החברה השתמשה בהם, ועדיין עושה זאת בהצלחה ניכרת. לא סתם הפכה וולוו, בעיקר בגרסת הסטיישן, לחביבת משפחות בעלות נפח.
לא ניכנס כרגע לוויכוח האם וולוו באמת יצרה רק מכוניות חסינות קלקול (בוודאי שלא), האם מכוניות החברה באמת נצמדו כעלוקות לכביש (לחלוטין לא) והאם היו בטוחות לנוסעים כצנטוריון רב-מעללים (לאו דווקא). מה שבטוח הוא שהחברה דאגה, בהצלחה מרובה, למצב את תוצרתה כאות ומופת לבטיחות. ומה משכנע יותר?
אבל התדמית לא היתה רק חיובית. המקטרגים הביאו דווקא את אותו חוסן פיזי, משקל גבוה וטכנולוגיה מיושנת יחסית - בדיוק אותם תבלינים בהם נעזרו חובבי היצרן כאות ומופת לשעמום אחד ארוך, יכולת דינמית בינונית למדי ומראה שהמילה 'שמרן' עושה לו חסד לא ממש מוצדק. וולוו היתה בעיניהם דוגמה מאלפת לארכאיות מוטורית אולטימטיבית, ושום דבר מעבר לכך.

ליטוש והתעגלות

אבל לשמחתנו, מאז אותם ימים השתנו דבר או שניים. אנשי וולוו הבחינו כיצד קהל היעד של מכוניות החברה הולך ומתבגר, וקהל יעד שלם פשוט הפסיק לגלות עניין בתוצרת ובחר במתחרים מודרניים.
לא נותרה אם כן ברירה - הוחלט על שינוי כיוון. העיצוב החיצוני קופסתי-שמרני לא נזנח אמנם, אך עבר ליטוש והתעגלות הכרחיים. תא הנוסעים עבר עדכון מקיף ומכללים מוטוריים זכו להתייחסות שונה, מאד שונה. זה התחיל בהנעה קדמית במקום אחורית, מה שאפשר באמת להעניק אחיזת כביש סבירה ולא דרש יכולת וירטואוזית של נהג מירוץ. זה המשיך בשילוב מנועים חזקים מאד במרכב הקלאסי ותגבור מערכות בהתאם, והסתיים באותם שינויי עיצוב נדרשים. אבני דרך דוגמת ה- 850, ה- 40 הקטנה במשפחה וה- 70 הגדולה הן אלה המסמלות את הטרנספורמציה שעבר (ועובר) היצרן.
היצירה האחרונה (בינתיים) באבולוציה, ה- 80 הסלונית, מראה כבר את הקו החדש לחלוטין של החברה והדגמים העתידים להופיע בקרוב. אך הפעם אנחנו נוהגים דווקא ב- 70, גרסת סטיישן אמנם, אך על בסיס ה- 80 החדשה דווקא. מתחיל להיות מסובך, נכון?

לא יותר מדי אישיות

מבחוץ נראית הוולוו מכונית מודרנית לכל דבר ועניין, גם אם מעט מגושמת. קצה אחורי עם עיצוב ייחודי ומסיט רוח דיסקרטי, כמו אצל כל המתחרים כמעט, הוא דווקא הצד הנאה יותר. החזית משתפלת ובעלת יחידות תאורה מקוריות - שוב כמו שמקובל. הצללית ארוכה מאד, ואינה גבוהה במיוחד, כך זה לפחות נראה. בקיצור, לא יותר מדי אישיות, לא פחות מדי עדכניות, הרבה דמיון ל- 80S הגדולה. בכל זאת מפתיע יחסית למי שלא ידע מה עבר על וולוו בשנים האחרונות – כמו למשל שנרכשה על-ידי קונצרן פורד האמריקני. קוראים לזה בעברית ללכת על בטוח.
אבל, אם העיצוב של המכונית הגדולה ובעלת התדמית השמרנית מפתיע אתכם, הכינו עצמכם לשוק של ממש לאחר פתיחת הדלת. נכון להיום, סביבת הנהג של דגם ה- 70, בדיוק כמו זו של ה- 80, היא מהמתקדמות והמוצלחות בעולם הרכב בכלל. בניגוד לכבדות הרעיונית והשמרנות הוויזואלית של דגמי וולוו בעבר, במכוניות החברה של היום לא תמצאו לכך כל זכר.
זה מתחיל בקונסולה קדמית רחבה ומזמינה, בגוונים בהירים ואיכות חומר מרשימה. לוח המחוונים אינו מפגר בהרבה ונראה כתוצאה של חשיבה ממוקדת ומקורית, אם כי היינו מוותרים על ההתעקשות להאיר אותו בכל מצב - מה שעלול להשכיח את נחיצות האורות בשעות הערב. המתגים גדולים וברורים, ממוקמים היטב ונעימים מאד לתפעול. מערכת השמע מצוינת, כולל תפעול נוח מגלגל ההגה, בדיוק כמו בקרת השיוט. רק על תכנון ועיצוב בקרת האקלים אפשר לכתוב ספר, אבל את זה באמת נשאיר למחלקת יחסי הציבור של היצרן השוודי.
תא הנוסעים יוצא נשכר גם ממושבים קדמיים נוחים וכיוון חשמלי רחב-היקף, אך בכל זאת לא קל היה למצוא תנוחת נהיגה מושלמת. ליושבים מאחור באמת שלא חסר דבר, כולל מרחב מחייה מכובד ופתחי אוורור/מיזוג מיוחדים עבורם בקורות הרכב. וחוץ מזה, רשת אינטגרלית (לא ממש איכותית) נשלפת תפריד בין אנשי הספסל האחורי לזוג הגולדן רטריוורים המכשכש מאחור.
ומכיוון שהמשפחה כבר ארוזה היטב, ציוד הגלישה ממצוק-טיפוס הרים-ג'ט סקי או סתם סקי דחוסים היטב מאחור (יחד עם הגולדנים כמובן), אפשר לעבור לחלק האקטיבי יותר של הנסיעה. זאת אומרת, להניע ולהתקדם לפנים. זו בדיוק נקודת הזמן השלישית בה ימצא עצמו נהג הוולוו מופתע.

הגודל לא ממש קובע

בקצהו הקדמי של המרכב הארוך ממוקם מנוע לא ממש גדול אמנם, עם 2.3 ליטרים של נפח בסך הכל. אבל כמו שמוכיחה לנו הפוליטיקה המקומית, הגודל במקרה זה ממש לא קובע. עם מגדש טורבו חביב וצנוע, משחרר ה-T5 הזה לא פחות מ- 250 כוחות סוס. שזה פחות או יותר 80 מעבר למה שהייתם מצפים, ובדרך כלל 100 יותר ממה שאתם צריכים, אם מדובר לפחות בנסיעה משפחתית רגועה ונינוחה. אותה יחידה מוכרת מדגמי הסדאן השריריים של וולוו, מזניקה את המכונית הגמלונית למראה ל- 100 קמ"ש ב- 7.5 שניות. כדי לחזור ולהתמקד בעובדות - מדובר במהירות החוקית במדינת ישראל וב- 1500 ק"ג של מתכת, פלוס עור, עצמות ושרירים אנושיים לרוב. אה, כן, והמהירות המרבית עומדת על 240 קמ"ש, נתון מאד לא תיאורטי כשמתייחסים ל-V70. אז נכון שהמנוע הזה אינו השקט ביותר שנמצא בשוק, וצריכת הדלק בנסיעה נמרצת, כחמישה קילומטרים לכל ליטר, תגרום לכם לשקול שוב השקעה במניות חברות זיקוק נפט.
כדי להשלים את תמונת הנוחות שבמהירות, מצורפת לוולוו הזו תיבת הילוכים מתוחכמת יחסית. נכון, במכונית בה נהגנו אין אפשרות לתפעול חצי-אוטומטי (ניתן להזמין תמורת 6500 שקלים), והנהג מנותק יחסית משינויים ביחסי ההעברה, אבל היא מתהדרת לפחות בחמישה (במקום ארבעה) יחסי העברה, מה שמבטיח נסיעה שקטה עם מנוע כמעט-רדום בכביש מספר 1 - אם אתם שומרים על החוק כמובן. בנסיעה עירונית תיבת ההילוכים הזו אינה עוזרת אמנם להאצה חלקה ולעיתים מגיבה בברוטליות מיותרת, אך על הכביש המהיר ועם מצערת לחוצה בחזקה, היא מתפקדת טוב מאד.
אופיו של המנוע הזה מאפשר לו לייצר נתון מומנט מרשים ואחיד של 33.7 קג"מ החל מסל"ד נמוך מאד (2400) וכלה בגבוה יחסית (5200). בפועל מתבטאים נתונים אלה בהתקדמות חלקה ונטולת מאמץ מנוע בכל הילוך כמעט, בכל מצב בערך. כדי לטפל ביכולת האדירה הזו, מצוידת ה- 70 בארבעה בלמי דיסק גדולי קוטר ומערכת מתלים נוקשה יחסית למקובל אצל היצרן. פרטים נוספים ABS אין צורך כמובן להזכיר, וכך גם לגבי כריות אוויר בטיחותיות. אבל וולוו מגדילים לעשות ומספקים הגנה צידית מתנפחת גם ליושבים מאחור. מה שנקרא ביטחון לכל. באותו סעיף בטיחותי אפשר לציין את ההגה שמתקשה לספק מידע עדכני לידי הנהג, ודוושת בלם המאפשרת אמנם כוח עצירה מכובד, אך סובלת לא מעט ממהלך ארוך מדי ורכות מוגזמת.
מעבר לכך, נוחות הנסיעה טובה לפי כל קנה מידה, ובוודאי ביחס לוולוו. מערכת המתלים מרגישה כבת זמננו, ואינה מייצרת את אותה תחושה גלית מוכרת של מכוניות העבר מתוצרת שוודיה, ונמנעת מהנוקשות המיותרת של דגמי המעבר החזקים כמו ה- 850 טורבו. כמו לזו האחרונה, גם ה-V70 מצוידת בצמיגים בחתך נמוך, אך בכל זאת היא סופגת ומשככת היטב. נהיגה נמרצת במיוחד והתנהגות שתגרום לאוהדי וולוו לפעור פה בתימהון נענית בהבנה וסלחנות מצד המרכב הארוך. למרות פוטנציאל לבעיית יציבות בשינויי כיוון והעברות משקל תכופות, ה- 70 הזו עוזרת גם למחפשי צרות מקצועיים לוותר על שירותיהם הטובים של חברת החילוץ, הביטוח, השמאי או רחמנא לצלן, המערכת הרפואית הקורסת תחת עומס.

לסיכום: בחירה מצויינת, תדמית מצויינת

אפשר להיות כאן קצר וחד-משמעי. אם במקרה אתם מעונינים לתת למנהל סניף הבנק 234,394 סיבות נוספות לסגור את חשבון הבנק שלכם, הוולוו V70 היא בחירה מצויינת. חד וחלק. יש לסטיישן הזו את כל השימושיות שתחפשו במכונית משפחתית, בטיחות אקטיבית ופסיבית שתשמור עליכם והיקרים לכם, תדמית מצוינת, איכות גבוהה וכבונוס חשוב עד מאד, הנאה צרופה מנהיגה באחת המכוניות המהירות על הכביש הישראלי.
אין כל ספק כי זו אחת החבילות המושלמות ביותר לכל חובב הגה בעל משפחה. אפילו כזה שרק נמצא בשלבי תכנון ראשוניים של חדר ילדים, אך מעדיף בכל זאת במכונית גדולת נפח על-פני אחת ממפלצות הכביש/שטח הכבדות, יקרות ואיטיות בהרבה. כן, נשאר עדיין העניין הפעוט הזה של קרוב לרבע מיליון שקלים, אבל מה זה בין חברים.

טבלת נתונים

מנוע - 5 צילינדרים, 20 שסתומים, מגדש טורבו
נפח - 2319 סמ"ק
הספק - 250 כ"ס
מהירות מרבית - 240 קמ"ש
0 ל-100 קמ"ש - 7.5 שניות
מחיר - 234,400 שקל


לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חיה על הכביש
ארכיון
סלון על המושב
ארכיון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים