שתף קטע נבחר

צבעים, דתות ומה שביניהם

לירושלים פנים רבות, טעמים צלילים וריחות. סיור אל מרחבי הצבעים המרתקים והלא מוכרים של העיר הקדושה לשלוש הדתות, דרך הכנסיות, הרובע היהודי וכיפת הסלע המוזהבת

הבאים לירושלים מבחוץ מרבים לזהותה כעיר ריחנית. במקום אחד עולים ניחוחות הדגים, הבשר והתבלינים של מחנה יהודה, וניחוחות הזיעה של צפיפות ודוחק משתלבים עם ריח האבן הירושלמית. ולעומת זאת בעברה האחר, ניחוחות אוויר צלול וריח אורנים.

 

גם צלילים וטעמים יש לה לירושלים מכל הגוונים: טעם החמין העז של שבת, הממתקים של השוק בעיר העתיקה, וטעם הזעתר המלוח על הבייגלה ואיתו ניחוח העיתון העוטף אותו. ברקע, רעשי האוטובוסים והתחבורה, בשילוב עם קולות המואזין וזמירות שבת.

 

למרות מגוון החושים המעורר, ירושלים היא קודם כל עיר של חוש הראייה. צבעים וגוונים מעורבבים בה ומאפשרים לכל מכחול לבצע אימפרוביזציה כאוות נפשו. אם בתל אביב צהוב של שמש וכחול של ים הם הצבעים המובילים, הרי שבירושלים הספקטרום כולו מנצנץ, בכל שעה, מקום ובכל דרך. בכל אתר משמעותו אחרת. לפעמים הכחול אומר רוגע, לפעמים הוא אומר עליצות ולעיתים עוצמה.


צבעים וריחות רבים לירושלים (צילום: רון פלד)

 

הפעם ננסה ללכת בירושלים בעקבות הצבע, עם משמעויותיו הרבות. כדי להבין איזה צבע מתחבר לאן, ואיזה צבע מסמל את מה. המיוחד בסיור בעקבות צבעים בירושלים הוא המגוון הרחב של המסלולים שניתן לקיים. על כן, על מנת לעשות מעט סדר בבלגן, נתמקד במוטיב מוביל ונעקוב אחרי הקשת הצבעונית באמצעות חוט מחבר אחד ורגיש – דתות בירושלים. כל דת וכל כת עם הצבעים שלה ועם המשמעויות הצבעוניות שלה.

 

על מנת להתחיל את הסיור, כדאי להגיע לאזור העיר העתיקה ולחנות מחוצה לה. כל ניסיון להתקרב עוד יותר, יעלה בבזבוז של שעות זמן ועצבים. תל אביב ידועה בבעיית החניה הנוראית שלה, אולם גם המוכשרים שבין מוצאי החניות בתל אביב לא תמיד יצליחו להבין את ההיגיון הירושלמי. על כן, תחסכו מראש בעיות בכך שתכוונו לכיוון רחוב אגרון תמשיכו בו ישר עד צומת מוזיאון המס ומלון מצודת דויד, תרדו ברחוב יצחק קריב ותחנו במתחם ממילא. יש שילוט ברור לחניון.

 

ביציאה מהחניון חומת ירושלים נמצאת מולכם ועמה מיד נקלט מגדל דויד, שימו כיוונכם אליו. מתחתיו נמצא שער יפו והכניסה לעיר העתיקה. הסיור הרגלי מתחיל כאן.


מתחילים בשער יפו (צילום: לע"מ)

 

נכנס כאמור דרך שער יפו ונמצא עצמנו מיד ברובע הנוצרי. מיד אחרי הכניסה נפנה שמאלה לרחוב הלטינים, במרחק הליכה של כמאה מטר, ברחוב המפואר של הרובע הנוצרי, נמצא בניין מרשים. אי אפשר לפספס. למעשה הרחוב ממש מסתיים בו. המבנה הוא לא אחר מאשר הפטריארכיה הקתולית של ירושלים. נציג הוותיקן בכבודו ובעצמו יושב במקום. אפשר להציג את עצמכם, להיכנס פנימה ולצפות להפתעה עצומה. מבנה לא מוכר לקהל הרחב בן 150 שנה, מאמצע המאה ה-19 שנבנה בהשראת הקתדראלות האירופאיות. הצבעים שולטים בו הם האדום והלבן שהם צבעי המיסה. אדום – דמו של ישו ולבן הוא בשרו. למעלה ישנם חלונות צבעוניים בצבע כחול אשר מעיד על החיבור השמימי. גם סגול ניתן לראות על המזבח המעיד על חרטה צום והכנה לבאות. אנו נתכונן בעצמנו לחרטה קלה ונצעד החוצה לאתר הבא.

 

מהיציאה ממשיכים עוד 20 מטר ופונים שמאלה ברחוב הבא, לאחר 80 מטר מצד ימין נמצאת הפטריארכיה היוונית קתולית. הכניסה הצנועה לא מעידה על הגודש והגודל הצפוי למבקרים. הכנסייה עצומה ומרהיבה, עם איקונות מפוארים צבעוניים וייחודיים, בין המפוארים בארץ. למעשה זהו המרכז הארצי של הכנסייה היוונית קתולית. הציורים נצבעו בטכניקה מיוחדת -מתחת לשכבת הצבע יש שכבת שיש זוהרת אשר מסמלת את הרוח שחדורה בחומר. בכל אחד מהציורים סמליות הצבעים היא משמעותית, כמו הילות הזהב מעל לראשי הקודשים המצוירים המציינות את השכינה.

 

אם תגיעו ביום ראשון תוכלו להצטרף למיסה שעורכים שם כאורחים (לא לשכוח להוריד את הכובע). תקפידו לא לבקר שם בין 15:00-13:00 כי אחרת תמצאו דלתות נעולות.


מריה והשליחים בדורציון (צילום: זאב בן אריה)

  

עוברים לאסלאם

חוזרים לרחוב המרכזי, נכנסים לשוק ויורדים כמאה מטר ופונים ברחוב הנוצרים עד הסוף. שם נכנסים לרחוב החנקה, מיד לאחר הפנייה נראה פתח גדול מעוטר בסגנון ממלוכי של מה שהיה בעבר מרכז סופי מסטיקני מוסלמי. הפתח מעוטר באבנים בצבעים שחור אדום ולבן אשר להם משמעות אסלאמית מרתקת. הרעיון סביב המיסטיקה בכך הוא שהשחור מייצג את הנשמה, האדום מייצג את האש ששורפת את השחור ומתוכה צומחים לגאולה של לבן. ערבוביה של אגדות ואמונות. העלייה לרגל ושאר המצוות הן למעשה החזרה בתשובה שהופכות את הנפש ללבנה. מקור מקומות אלו בכיבוש ירושלים על ידי סאלח א-דין אשר בנה 70 מרכזים לסופים שנקראו חנקות. המקום היה שייך לפני הכיבוש לפטריארך הקתולי אולם הוא הפך כמו במקרים רבים אחרים בהיסטוריה לחנקה מוסלמית -סופית.

 

משם נעבור דרך סדנת אומנות הקרמיקה הארמנית הנמצאת לאורך נתיב בוויה-דולורוזה, שם אפשר לראות את העושר העצום של הצבעים בתרבות הארמנית, עם שלל אמונות ופולחנים. נעמוד על משמעות הצבעים באמנות הארמנית שכידוע היא שם נרדף לצבעוניות וססגוניות.


העושר העצום של הצבעים בתרבות הארמנית (צילום: זאב בן אריה)

 

נמשיך לתצפית בהוספיס האוסטרי ונעלה במדרגות חיש קל אל הגג (לעצלנים, אפשר גם במעלית, למרות שהיא אטית ומעצבנת). התצפית מגג ההוספיס היא מרתקת. צריחי מסגדים וקודקודי כנסיות נלחמים בחירוק שיניים בינם לבין עצמם על קו האופק של העיר העתיקה. איזה הוא הגבוה יותר ואיזה הוא המרשים ביותר, או הצבעוני יותר.

 

אבל למרות כל הניסיונות כולם. ללא ספק המרשימה ביותר כמעט מכל זווית אפשרית היא כיפת הסלע. צבע הזהב הבולט שאינו ניתן להחמצה. כך בנוק אאוט מרשים, מכניעה צבעוניות הזהב את כל השאר במשיכת המכחול העזה שלה על רקיע העיר.


צבעוניות מנצחת. כיפת הסלע (צילום:  זאב בן אריה)

 

נרד אל המרכז האוזבקי - בוויה-דולורוזה ונמשיך מזרחה. לאחר מאה מטר מתחת לגשר אבן מעל הדרך – גשר אקה הומו, יש דלת עליה כתוב באותיות באנגלית ביתו של שייח בוכרי מרכז הקהילה האוזבקי. שם קיים המוזיאון ובו חדר שנראה כאילו נלקח מבוכרה. ישנה גם מרפסת תצפית יפה במקום (הכניסה בתיאום מראש בלבד). הבית עצמו עומד כמו שהוא כבר 400 שנה. אפשר לבחון את משמעות הירוק באולם המוסלמי. אם יתמזל מזלכם, השייח חבוש התרבוש הירוק יסביר. במקום נמצאת ספריה עתיקה של ספרים בין מאות שנים, יצירות אומנות עתיקות לא פחות ואפילו תמונות של ירושלים מהמאה ה-19 עם הנוף כפי שהיה אז.

 

לאורך כל הביקור, ניתן לעצור בכל רגע ולשמש את החושים האחרים. חוש הטעם בעיקר.

 

הרובע היהודי

הרובע היהודי על בטן מלאה הוא סגירת מעגל יפה. מדוע כחול נחשב צבע המקשר לקדושה. החיבור מתחיל מהכחול של הים לכחול של השמים לאבן ספיר אשר בכסא כבוד שבשמיים, ועד לטלית שלנו ועד דגל ישראל. כחול הוא צבע המחבר בין הרוחניות, הרגש, החומריות והקדושה.

 

מהרובע היהודי נמשיך להר ציון: נבקר בקבר דוד לסכם את נושא משמעות הצבעים ביהדות, ולאחר מכן בשתי כנסיות עם שימוש צבעוני מרשים: הדורמציון בהר ציון, ולבסוף, בכנסייה המעניינת ביותר והיפה ביותר מבחינת השימוש בצבע: פטרוס גליקנטוס, ממנה יש גם תצפית מרהיבה על ירושלים ועיר דוד.

 

  • סיור בירושלים יתקיים ב-21 במרץ, עם המדריך זאב בן אריה. פרטים ניתן להשיג בטלפון: 03-6423434 או באתר עמותת "תגליות- ארכיאולוגיה לכל ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כחול מעיד על החיבור השמימי
צילום: זאב בן אריה
צבעוניות ייחודית
צילום: זאב בן אריה
מומלצים