שתף קטע נבחר

כתב מסיכה

האם יכול להיות שהכתב שלנו מתחפש? האם אנחנו יכולים לבחור איך יראה הכתב שלנו בכל פעם שאנחנו כותבים? מה קורה כשכוח הרצון גובר על תת המודע?

בסיס תורת כתב היד הוא פירוש סימנים החוזרים על עצמם ומלמדים על תכונה, יכולת, כישרון או התנהלות של הכותב. לחלק מהסימנים אנו מודעים, לשאר-לא. תת המודע משדר והיד כותבת. אך מה קורה כשכוח הרצון כל כך חזק שגם תת-המודע נכנע לו? נוצר כתב מסיכה. 

 

מהו כתב מסיכה, מה הוא מספק לכותב ולמה אנשים משתמשים בו? מי שיביט בכתב היד המצ"ב (כתב 1) יחוש שהכתב אינו טבעי, האם זהו כתב מסיכה?

 

(כתב 1)

 

אם מתעוררת השאלה, נבדוק האם הכותב מרגיש "נוח" עם השפה בה כתב. ברוב הפעמים נגלה שמדובר בעולה חדש. במקרה הזה, הכותבת היא לא רק עולה חדשה, אלא שעבודתה מחייבת מגע ער עם דוברי עברית ועם קריאה וכתיבה בעברית. על מנת לאבחן בצורה מדויקת, ביקשתי שתכתוב בשפת האם שלה (כתב 2).

 


(כתב 2)

  

סימני כתב והתנהלות על גבי הדף נשארו זהים בשני כתבי היד. המימד המלאכותי, לעומת זאת, נעלם כשכתבה ברוסית! אין ספק שלא מדובר בכתב מסיכה. בכתב מסיכה, המימד המלאכותי והמעושה יישמר. בכול שפה בה יכתוב בעל כתב המסכה, הרושם שנקבל יהיה כאילו הוא עולה חדש או מי שלא הפנים את חוקי הכתיבה.

 

מי שרואה כתב של עולה חדש יודע, לרוב, שמדובר בעולה חדש. הכתב נראה לא טבעי שהרי הכותב אינו רגיל לכתוב בעברית. בכל ההרצאות והסדנאות בהן הצגתי כתב מסיכה הבחינו המשתתפים שהכתב אינו טבעי וחשבו שהוא של עולה חדש. בכתב המצורף כאן (כתב 3) הכותב אינו עולה חדש אך הרושם שאנו מקבלים הוא אחר, הכתב מלאכותי. זו גם אחת הסיבות לכך שאנו הגרפולוגים, מבקשים כתב יד בשפה בה משתמש הכותב למעלה מעשר שנים. אם, למרות זאת, נקבל רושם לא טבעי מהכתב, נבקש כתב יד בשפת האם, בנוסף לכתב שהוגש לנו. לרוב כתב היד בשפה בה נוח לאדם לכתוב, יחשוף את תכונותיו והתנהלותו. לא כך הוא בכתב המסכה: כתב המסכה, יפה או מכוער, מעוצב או מרושל, יהיה בו תמיד מימד לא טבעי, שיישמר לאורך הכתיבה כולה. בדיוק כפי שהמסכה נשארת על פני מעמיד הפנים!

 


כתב (3)

 

כשאנו שמים על עצמנו מסכה, כולם רואים אותה. אף אחד לא רואה מה יש מתחת לה - את תווי הפנים שלנו. כך גם כתב היד. נוכל לראות שהכתב מאד מלאכותי, שהאותיות כאילו משורטטות על ידי רובוט ולא נוכל לדעת מהן תכונות האופי או הכישורים של הכותב!!

 

כתב המסכה מספק, אם כן, הסוואה. האם הסוואה מוחלטת? לאו דווקא. גרפולוג מיומן יבחין שמדובר בכתב מסיכה. בדיוק כמו שאתם מבחינים שהילד לובש מסיכה בפורים. לפיכך נדע שהכותב מסתיר, אולי גם מעלים, מיהו באמת. מדוע? לא לגרפולוג הפתרונים. החשיבות במקרה של כתב המסכה היא עצם הידיעה שמדובר באדם שמסתיר את זהותו. אין זה אומר דבר על תכונותיו של הכותב ועל קווי האופי שלו. מה שכתב המסכה מספק לנו הוא, הידיעה שהכותב מעדיף שלא להיחשף. חשיפה כל כך מפריעה לו, שגם כתב ידו "מתחפש".

 

אסתי טל, גרפולוגית, בוגרת מדעי החברה, מייעצת, מרצה ומלמדת גרפולוגיה כ-12 שנים. מנהלת את פורום גרפולוגיה באתר ynet.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
הכתב שלכם מתחבא מאחורי מסכה?
צילום: רויטרס
מומלצים