שתף קטע נבחר

בחדרה רק האתיופים יוצאים מהכיתה ל"תגבור"

בכיתה א' בבי"ס "אחד העם" לומדים ילדים ממוצא אתיופי בנפרד שיעורי עברית מיוחדים במסגרת תוכנית המופעלת בכל הארץ - למרות שהם ילידי הארץ ושולטים בעברית. "זה פוגע ומנציח גזענות", מוחים ההורים. משרד החינוך: "התוכנית נועדה לצמצם פערים, אין אפליה. הופעל שיקול דעת מוטעה"

שלוש פעמים בשבוע זה קורה. שלושה-ארבעה תלמידים מכיתה א' בבית הספר היסודי "אחד העם" בחדרה, נאלצים להיפרד מחבריהם לשעה של לימודי עברית במסגרת תוכנית מיוחדת. ההפרדה אינה קשורה לקושי מסוים בלימודים - כולם ילידי הארץ, ושליטתם בעברית אינה נופלת מזו של עמיתיהם לספסל הלימודים. הסיבה היא אחת ויחידה - מוצאם האתיופי. ל-ynet נודע על הנוהג שמריח כמו אפליה, ובמשרד החינוך האשימו את בית הספר ב"שיקול דעת מוטעה".

 

אותם שיעורים מועברים - במקביל לשיעור עברית ליתר הכיתה - במסגרת תוכנית פק"ט (PCT - Parents and Children Together, הורים וילדים יחד) שמפעיל משרד החינוך בשיתוף הג'וינט, זה שבע שנים. כשהבינו ההורים את שמתרחש השנה, אחרי כמה נסיונות שלא נענו להידבר עם בית הספר, הם פנו לארגון הג'וינט.

 

ההורים שלחו מכתב זועם באמצעות עו"ד איציק דסה, המשמש גם כמנכ"ל עמותת "טבקה - משפט וצדק לעולי אתיופיה", שבתו לומדת בכיתה א'

 ב"אחד העם". "יודגש כי בתי 'נבחרה' לתוכנית בשל מוצאה וצבע עורה בלבד", כתב דסה.

 

לדבריו, "יישום תכנית פק"ט במסגרתה מופרדים תלמידים ממוצא אתיופי מיתר בני כיתתם לצורך תגבור לימודי באופן גורף וללא כל אבחנה או בחינה של רמת הישגיהם ויכולותיהם, אך ורק על בסיס מוצאם העדתי - אינו ראוי ורב הנזק על התועלת הטמון בתוכנית".

 

האב טוען כי בדצמבר הועבר לו טופס הסכמה להצטרפות בתו לתוכנית ההעשרה - אך ללא כל פרטים. לאחר שסיפרה לו שרק היא ועוד שלושה יוצאי אתיופיה "זכו" לכבוד, ביקש מיידית לבטל את השתתפותה. "העברת שיעורים באופן נפרד, לקבוצה ממוצא עדתי מסוים, שלא על בסיס קריטריונים לימודיים, פוגעת בזכותם לחינוך שוויוני", טען דסה במכתבו, בשם כל ההורים.

 

האב הזועם כתב עוד ש"מרבית הילדים אינם זקוקים כלל וכלל את עזרת התוכנית. יוצא כי למרבית הילדים לא רק שהתוכנית אינה עוזרת, אך פוגעת בהם. כל זאת יוצר ומנציח תפיסה סטריאוטיפית וגזענית כלפי תלמידים יוצאי אתיופיה בפרט וקהילת יוצאי אתיופיה בכלל". דסה דורש כעת גם מעיריית חדרה - שמקבלת את התקציב למימון הפרויקט - להפסיקו מיידית.

 

גם בג'וינט מאשימים את בית הספר

התוכנית שמפעיל משרד החינוך מטעם הג'וינט מיועדת לילדים יוצאי אתיופיה מלידה ועד גיל 6, ונערכת בשיתוף אנשי מקצוע - חינוך ורווחה. היא פועלת ב-13 ערים בארץ: חדרה, באר שבע, קרית גת, קרית מלאכי, גדרה, רחובות, רמלה, לוד, בית שמש, פרדס חנה-כרכור, עפולה, נתניה וקרית ים. לאחרונה הורחבה התוכנית כך שהיא כוללת גם תלמידי כיתות א' ו-ב'.  

 

מנהלת בית הספר סירבה להגיב בלי אישור, והפנתה אותנו למשרד החינוך, שמסר בתגובה: "מבדיקה שערך המשרד עולה, כי בית הספר הפעיל שיקול דעת מוטעה עוד טרם שילובה של התלמידה בשיעורי התגבור. המפקחת על בית הספר תעיר להנהלה ותרענן בפניהם את מדיניות המשרד והקריטריונים הקבועים בתוכנית.

 

"המשרד עושה כל מאמץ כדי לקלוט באופן המיטבי את התלמידים ממוצא אתיופי. תוכנית פק"ט, היא אחת מתוך כמה אשר נועדו לתת תגבור לימודי באמצעות למידה פרטנית ואישית, בנפרד מכלל תלמידי הכיתה, ונועדה לצמצם פערים... טענות בדבר אפליה משוללות כל יסוד”.

 

מג'וינט ישראל נמסר בתגובה: "התוכנית נבנתה במשך השנים בשיתוף מנהל אגף חינוך בעירייה, מפקחת בית הספר ופעילי קהילה והיא מופעלת באמצעות מנהלת בית הספר ועל דעת הממונים עליה. אם נעשו פעולות שלא על פי הנהלים שלנו זו חריגה.

 מבחינתנו, אי אפשר לקחת תלמידים ולהוציאם מהכיתה ללא שהוריהם ידעו מראש. כמו כן על פי הנהלים חייב להיערך אבחון לפני. 

 

"מבירור שנערך עולה, כי מחנכת הכיתה של בתו של עו"ד דסה ביקשה את אישורו בכתב לשם השתתפותה בפרויקט, ומאחר שהאב לא אישר - לא משתתפת בתו בתוכניות העשרה. תוכנית פק"ט של עמותת אשלים מיסודו של ג'וינט ישראל מטפחת את הפוטנציאל של ילדים יוצאי אתיופיה בהקשרים התפתחותיים, קהילתיים וחינוכיים, ואנו רואים את ההשתתפות בתוכנית כזכות ולא כחובה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים