רוצים פחות גזי חממה? תנו לפרות שמן דגים
עובדה ידועה היא שהפרות תורמות תרומה משמעותית לפליטת גזי החממה בעולם. הגיהוקים ושאר תפקודי מערכת העיכול שלהן, פולטים לאטמוספירה גז מתאן - גז חממה עוצמתי שמגביר את אפקט החממה.
סוכנות הגנת הסביבה האמריקנית מעריכה כי 28 אחוז מפליטת גז המתאן הקשורה בפעילות אנושית מקורה במערכות העיכול של בני הבקר, הצאן וחיות משק אחרות המעלות גירה. המאבק בשינוי האקלים מתמקד אמנם בפליטת הפחמן הדו-חמצני אך באופן יחסי, גז המתאן חזק ממנו פי כמה, והוא יעיל יותר באטימת האטמוספירה ולכידת החום השמש, שגורמת להתחממות כדור הארץ.
אז מה עושים כדי להפחית את פליטת המתאן של הפרות? מחקר חדש מציע לתת להן שמן דגים. המחקר, שבוצע באוניברסיטת דבלין, גילה כי אם מזונן של הפרות יכלול 2 אחוזים של שמן דגים, תופחת כמות הגזים שהן פולטות. ניסוי, קטן אמנם, שביצעו החוקרים הוכיח שפרות שקיבלו שמן דגים פלטו 21 אחוז פחות גז מתאן.
החוקרים מצאו שמרכיבים כימיים בשמן הדגים, ובמיוחד אומגה 3, תורמת להפחתת הגזים שנוצרים כתוצאה מבקטריה שפועלת על הצמחים הבלתי מעוכלים בבטנן של הפרות. "שמן הדגים משפיע על הבקטריה ומפחית את יצירת הגז במערכת העיכול של הפרות", הסבירה החוקרת לוריין לילס. "הבנה של המנגנון המיקרוביאלי, וזיהוי של המינים שרגישים לשינויים בהרכב המזון שלהם בהקשר של הפחתת פליטות, תוכל להפוך את המחקר לישים בהפחתת הפליטות מחיות המשק".
החיסרון בו מודים החוקרים טמון בעובדה ששמן דגים הוא יקר ומורכב יחסית להפקה, ותוספת שלו למזון חיות המשק עלול להכביד על אוכלוסיות הדגים בים, שממילא סובלות מדיג בכמויות הולכות וגדלות.