הכי מטוקבקות
    בריא זה הרזה החדש
    אחרי עשור ששלט בו מראה ההרואין־שיק, עולם האופנה מתחיל לפתח מצפון ולדאוג לבריאות הדוגמניות. האם 8 הוא ה־0 החדש? האם דוגמנית יכולה להיות רזה אבל לא מדי?

    רזון הוא כרטיס הביקור של כל דוגמנית. לא תמיד זה היה נכון, אבל ב־50 השנים האחרונות זה לגמרי ככה. זה התחיל בשנות ה־60 כש"טוויגי" יצרה אימג' חדש ומפעים של נשיות ברבורית, גבעולית ושברירית. יחד עם אודרי הפבורן ודמותה הענוגה, סימלה "טוויגי" נשיות אנדרוגנית בעלת ירכיים צרות,

    חזה קטן ועיניים גדולות. היא הייתה בת 20 אך נראתה נערית. המראה היה כה ייחודי, שהוא שינה את תפיסת הנשיות העגלגלה ששלטה עד אז. בשנות ה־80 חזר לכותרות המראה הבריא, השזוף והספורטיבי שייצגו נשים כמו סינדי קרופורד וג'יין פונדה, ואז - בשנות ה־90 - נולד ה"הרואין־שיק". ההרואין־שיק היה פרי השילוב בין קייט מוס לקלווין קליין בפרסומת הבלתי נשכחת לג'ינס. מוס בת ה־15 הייתה כה צעירה, כה יפה וכה רזה, שעולם האופנה התאהב ומיד הפסיק לאכול. מאז שלט בעולם האופנה משטר דיקטטורי שקבע, גם אם לא במילים מפורשות, שככל שהדוגמנית רזה יותר כך היא יפה יותר והיא תעבוד יותר.

     

    בשנות ה־90 שלט הגראנג', הפופ והפחד מ"באג 2000"; בזירת האופנה שלט הקוק. אמנם הצילומים היו יפים, אבל הדוגמניות הרזות היו לעתים מורעבות ומדוכאות. בסופו של דבר מישהו היה צריך לשלם את המחיר, וב־2006 שתי דוגמניות דרום אמריקאיות שילמו על כך בחייהן.

     


    המפגש שלה עם קלווין קליין הוליד את הביטוי "הרואין־שיק". קייט מוס

      

    מסלול המוות

    שתי הדוגמניות האלה היו אנה קרולינה רסטון ולואיסל ראמוס. ראמוס התמוטטה מכשל לב שנגרם מאנורקסיה מיד כשירדה ממסלול של תצוגה בשבוע האופנה באורוגוואי. אבא שלה סיפר למשטרה שבשלושת החודשים שקדמו למותה אכלה רק עלי חסה ושתתה דיאט קולה. קרולינה רסטון, לעומתה, חיה על דיאטה של תפוחים ועגבניות ושקלה 40 קילו שהתפרשו על 172 ס"מ, ומתה מסיבוכים הקשורים לאנורקסיה. ה-BMI שלה, מדד הגובה לעומת המשקל (Body Mass Index), היה 13.4. לפי משרד הבריאות העולמי, BMI 20 הוא מצב נורמלי, ו־BMI 16 נחשב כמצב של הרעבה.

     

    מותן זעזע את עולם האופנה. זו תהיה צביעות לומר שאף אחד לא ידע איך הדוגמניות חיות, כמה סמים הן עושות וכמה מעט הן אוכלות כדי שבגדי המעצבים ייראו על הירכיים המצומקות שלהן טוב; אבל פתאום נראתה האמת העצובה והקשה על הבנות שמשלמות על הפנטזיה של המעצבים בחייהן, ועל סוכנויות הדוגמנות והסטייליסטים שחושבים על המשוואה "ירכיים צרות = כסף גדול".


    אנורקטית על המסלול המהיר למותה. אנה קרולינה רסטון

     

    ב־2006 החליטו מארגני שבוע האופנה במדריד שרק דוגמניות עם BMI של 18 ומעלה יורשו לדגמן בתצוגות. מעיין קרת, דוגמנית ישראלית ובינלאומית שפתחה תצוגות לאיב סן לורן, כתבה את הספר "הנשים היפות", שבו היא ועוד 13 דוגמניות מדברות על החיים האמיתיים של הדוגמניות הכוללים אנורקסיה, דיכאונות ומדידות היקפים בלתי פוסקות. היא אמרה בריאיון: "הייתי סמל לדיכוי חברתי של נשים, לא סמל ליופי. הייתי קורבן של אופנה, של חברה, של תרבות שמקדשת את הרזון".

     

    בטן מלאה על עולם האופנה

    קייט מוס, הסמל לרזון קיצוני בשנות ה־90, התראיינה למגזין "Interview" ואמרה שהיא מעולם לא רצתה להיות רזה כל כך. "לא אכלתי הרבה זמן", סיפרה, "לא בכוונה. הייתי בצילומים עם אוכל גרוע, בתצוגות בלי אוכל בכלל או בטיסות. אני זוכרת שיום אחד עמדתי במקלחת והייתי כל כך רזה, וחשבתי שאני לא רוצה להיות כזו". 


    שינתה את תפיסת הנשיות העגלגלה. טוויגי בשנות ה־60

     

    קארן אלסון, דוגמנית צמרת במיל' ואשתו של ג'ק וייט מה"וייט סטרייפס", סיפרה בריאיון ל"ווג" ב־2007: "לא אכלתי, הייתי אנורקטית ובולמית וחייתי על כדורים משלשלים". היא דיברה גם על אשמתה של תעשיית האופנה במשוואה "דוגמנות ואנורקסיה = הצלחה", ואמרה: "תעשיית האופנה אובססיבית למצוא נערות יפות ופגיעות, להביא אותן לעולם הזה, לשבח אותן, להעריץ אותן ואז לזרוק אותן ברגע שהתחילו להתבגר ולהצמיח ציצי וירכיים. זה מסוכן, וזה יכול לפגוע בנערות האלה פיזית ומנטלית".

     

    ב־2007 העלתה חברת האופנה האיטלקית "Nolita" קמפיין שלטי חוצות שצילם אוביירו טוסקני, ובו מככבת בחורה צרפתייה בת 27 בשם איזבלה קארו ששוקלת 31 ק"ג וסובלת מאנוקרסיה. הקמפיין קיבל תמיכה משר התרבות האיטלקי, ונועד לזעזע ולמשוך תשומת לב למחלת האנורקסיה.

    לאט לאט התחילו אנשים בתעשיית האופנה לקחת אחריות. מעצבים כמוצ'יה פראדה התחילו לשלב דוגמניות מלאות יותר. ב־2007 שולבה בתצוגה של "פראדה" הדוגמנית לארה סטון, מידה 8. סטון דגמנה בחולצה שקופה שדרכה נראו שדיים מלאים ונשיים. זה היה ניגוד מוחלט לשדיים השטוחים הנעריים שהמסלול רגיל אליהם. פאולה ריד, עורכת סטייל במגזין "Grazia", אמרה: "טוב לראות שב'פראדה' משתמשים בדוגמניות בריאות למראה. מוצ'יה פראדה היא מעצבת משפיעה, ואחרים יעתיקו ממנה. היא גם אמא, כך שהיא מעבירה מסר חשוב לעולם האופנה".  


    חברת האופנה "Nolita" בקמפיין מזעזע נגד אנורקסיה

     

    בעונה העשירית של התכנית "הטופ מודל הבאה של אמריקה" זכתה ויטני תומפסון בת ה־20, שנחשבת לדוגמנית "מלאה" במידה 10. זו הייתה הפעם הראשונה שבה דוגמנית מלאה זכתה בתכנית, אף שרבות מהמתמודדות היו בעלות מראה בריא וכל־אמריקאי.

     

    ארץ חלב, דבש וירכיים

    בארץ מעולם לא התלהבו מהמראה השדוף. בר רפאלי, אחת הדוגמניות המצליחות כיום בעולם, שאין ערעור על כך שגופה הוא מהמוצדקים ועוצרי הנשימה ביקום, משדרת בריאות ו"מלאות במקומות הנכונים" ומצליחה להיות רזה אבל לא רזה מדי.


    הלוואי על כולן. בר בריאה ויפה 

     

    גם רוני "סופרסטאר" ועדי הימלבלוי, שתיהן בעלות גוף נשי ולא שדוף, דגמנו בגדי ים, וכך גם יעל בר־זוהר. מרינה מקסימיליאן־בלומין מדגמנת ל"קום איל פו", ואסתי גינזבורג, שאינה מהרזות שבדוגמניות, מצאה את דרכה אל "ספורטס אילוסטרייטד". גם בעולם נע מרכז הכובד מדוגמניות אל עבר סמלי סקס מלאים יותר. סקרלט ג'והנסון, בריטני ספירס, מדונה, ביונסה, קייט וינסלט, טיירה בנקס, לטישיה קסטה - כולן נשים עגולות ויפות. ואצלנו: קרן פלס, נינט, שירה קצנלבוגן.

     

    עדי ברקן, סוכן דוגמניות וצלם, ניסה להעביר בעבר יחד עם חברת הכנסת ענבל גבריאלי הצעת חוק הקוראת לסוכנויות להעסיק רק בנות שהוכיחו כי הן עומדות בקו הבריאות. ההצעה לא עברה, אולם ברקן עדיין מנסה להשפיע בכל דרך אפשרית.

     

    השינוי כבר כאן

    "עצם העובדה שמדברים על זה, היא תחילתו של שינוי", אומר ברקן. "יש ניצנים של מהפכה. הבעיה היא לא משרדי הפרסום והסוכנויות, אלא המעצבים - משם צריך להגיע השינוי".

     

    בשנים האחרונות ברקן מלווה נערות אנורקטיות ומבקר אותן בבתי החולים פעם או פעמיים בשבוע, והוא נמצא בקשר קבוע עם 82 בנות. את תחילת אופנת הרזון הוא קושר לאותו קמפיין של קלווין קליין עם מוס: "הייתי בלובר במסיבת עיתונאים שהוא עשה, והוא הכריז שהקמפיין הזה הקפיץ לו את המכירות ב־400%. תוך שבועיים היו לכל המעצבים קמפיינים עם טום בויז. בערוץ האופנה רואים 28 דוגמניות הולכות על מסלול, וכולן יחד שוקלות כמו המעצב. המעצב בונה פנטזיה ששום אישה לא תוכל להגיע לשם לעולם. המעצבים בחו"ל הם גייז והם מעצבים בגדים לנשים לפי הטעם שלהם, בעוד הם אוהבים גברים".

     

    בעיניו, הדוגמנית שמצליחה לשלב רזון עם מראה בריא בצורה הטובה ביותר היא בר רפאלי. "היא לא תעשה מסלול בחו"ל כי היא לא רזה מספיק, אבל קמפיינים ותמונות עם הרבה כסף היא תעשה. אני אומר: בואו נהיה כמו בר רפאלי, ולא כמו דוגמניות רזות מדי. נערה אנורקטית אמרה לי משהו שגרם לי לחשוב על המצב הנורא עכשיו. 'אמא שלי סיפרה לי שהן היו מעשנות יחד בשירותים', היא אמרה, 'אנחנו מקיאות שם'. זה מעוות. בעיניי, גם אם יש קפל קטן בבטן זה סקסי".

     

    תעשיית האופנה תמיד תהיה שייכת לרזות, אבל נראה שהיא החלה להכיר באחריות שיש לה על גורלן ועל בריאותן של הבנות המרכיבות אותה. לפחות מהבחינה הזאת, ישראל - עם אגן הים התיכון של בנותיה - נמצאת על המפה. 

     


     

    צילומים: גטי אימג' בנק,
    לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה בריא זה הרזה החדש
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צורה לך
    תחזרי לבלונד. סקרלט נראית נהדר
    צילום: Gettyimages Imagebank
    ynet ספיישל
    כתבו לנו