שתף קטע נבחר

זירת הקניות

תחקיר הזיהום הביך - החברה פירסמה סרטון נגדי

תושבים ביערות הגשם באקוודור תבעו את חברת הנפט שברון ב-27 מיליארד דולר בגלל זיהום. כאשר נודע לחברה שתחקיר של "60 דקות" עומד להציג אותה באור שלילי, היא מיהרה להפיק סרטון נגדי ולהפיץ אותו באינטרנט. מי ניצח?

מה עושה חברה שחשה שתחקיר טלוויזיוני מכפיש את שמה? היא מפיקה סרט משלה.

 

זה בדיוק מה שעשתה חברת הנפט "שברון", כאשר נודע לה לפני כשנה שתוכנית התחקירים האמריקנית "60 דקות" מכינה תחקיר על זיהום שהיא אחראית לו ביערות הגשם באקוודור. בעקבות הזיהום הגישו 30 אלף תושבים באזור תביעה ייצוגית בסך 27 מיליארד דולר - "התביעה הייצוגית הסביבתית הגדולה ביותר בהיסטוריה" לדברי מגיש "60 דקות" סקוט פיילי.

 

התחקיר של "60 דקות" עסק בתביעה הייצוגית של התושבים, שלדבריהם סבלו מזיהום שגרמה חברת הנפט טקסקו - חברת ששברון רכשה ב-2001. שופט במדינה צפוי להכריע בקרוב האם תידרש החברה לשלם את סכום הפיצוי הגבוה.

 

כדי לסתור את טענות התחקיר ולהציג את גרסתה, שכרה שברון את העיתונאי לשעבר ג'ין רנדל. רנדל, כתב לשעבר ברשת CNN, השקיע חמישה חודשים בהכנת הסרט, והוא פורסם לבסוף באתר "יוטיוב" באינטרנט באפריל - שלושה שבועות לפני השידור של תחקיר "60 דקות" בתחילת מאי.

 

"שברון שכרה אותי כדי שאציג את הצד שלה בסיפור וזה מה שעשיתי", הסביר רנדל לעיתון "ניו יורק טיימס". הוא הוסיף ואמר כי כאשר שברון פנתה אליו בבקשה להכין את הסרט, הוא חקר את התביעה הייצוגית והשתכנע כי גרסתה של החברה לא הוצגה באופן בולט לציבור.

 

שני הסרטים - של "60 דקות" ושל שברון אורכם 14 דקות. שניהם מתחילים בהופעה של העיתונאי מול המצלמה, והסבר על מה שמכונה "מחלוקת חריפה". מאותה נקודה, שני הסרטים שונים בתכלית. התחקיר מציג את תושבי הכפרים שסביבתם זוהמה בנפט, שופטים באקוודור וגם את אנשי החברה. הסרט של שברון נותן את הבמה לאנשי החברה, ולחמישה יועצים שלה - אך מבלי להציג את סיפורם של הכפריים התובעים.

 

שברון אינה טוענת שהסרט שהזמינה הוא תחקיר עיתונאי, אך ברור למדי מצפיה בו כי הוא עושה שימוש בכלים עיתונאיים: ראיונות בשטח, קטעי ארכיון ועריכה חדשותית. בסוף הסרט אומר רנדל: "עד כאן דיווחו של ג'ין רנדל.

 

החברה סרבה להשיב לשאלות בנושא, ומסרה הודעה בזו הלשון: הפקנו את הסרטון בתגובה לקמפיין שנוהל בידי עורכי דין. הם פנו להוליווד כדי לספר סיפור בידיוני; אנו פנינו לעיתונאי לשעבר עטור פרסים כדי שיספר את הסיפור האמיתי.

 

על פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", התוצאה הראשונה שהתקבלה מחיפוש המלים "שברון באקוודור" בגוגל, הייתה של אתר שהקים ארגון פעילי סביבה שמאשימים את שברון בזיהום ובפגיעה בתושבי האזור, מוות ומחלות. מאז רכשה שברון פרסומות בגוגל, וגרמה לכך שאתר שהקימה אודות התביעה - שגם בו מוצג הסרט של רנדל - מופיע כתוצאת החיפוש הראשונה, תוך ציון שמדובר ב"קישור ממומן".

 

האם זה השתלם? בסרטון של שברון ביוטיוב צפו עד כה כ-2,000 פעמים. בכתבת התחקיר של "60 דקות" צפו כ-12 מיליון בני אדם בטלוויזיה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים