שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    משנה עשור, משנה מזל
    אחרי כמה שנים שחונות, נדמה שג'יי מייקל סטרזינסקי, יוצר "בבילון 5", מצליח יותר מאי פעם. הילה ריינר-אלוני נכחה במפגש מעריצים בקומיק-קון ושמעה ממנו כיצד כישלונות העבר סייעו לו בכתיבת "ההחלפה" והאם יש עוד סיכוי לקאמבק של "בבילון 5"

    ג'וזף מייקל סטרזינסקי יודע דבר או שניים על כשלון. האיש שבשנות ה-90 כיהן כאחד האלילים הבולטים של ציבור הגיקים עם סדרת טיפוחיו "בבילון 5", הפך לאחד הפספוסים הגדולים של הטלוויזיה. הוא היה אחד מראשוני ה"כותבים-כוכבים" שתיקשרו באופן ישיר עם קהל המעריצים, שנים לפני שעשה זאת ג'וס ווידון עם "באפי ציידת הערפדים".

     

    סדרת המופת של סטרזינסקי, "בבילון 5", חוללה מהפכה בטלוויזיה בכלל ובז'אנר המדע הבדיוני בפרט. לאחר סיום הסדרה הוא חווה כמה כישלונות צורמים בתחום הטלוויזיה. "קרוסייד", סדרת ההמשך של "בבילון 5", היתה למפלה צורבת, וכן סרטי הטלוויזיה המבוססים על הסדרה.


    "בבילון 5". מראשוני ה"כותבים-כוכבים"

     

    "ג'רמיה", סדרה פוסט-אפוקליפטית שהפיק בכיכובו של לוק פרי, נכשלה ובוטלה לאחר שתי עונות בלבד. סטרזינסקי נדד מהמסך הקטן לכתיבת קומיקס, ובהמשך לכתיבת תסריטים לקולנוע. אחרי השבחים להם זכה "ההחלפה", שביים קלינט איסטווד לפי תסריט שכתב, סטרזינסקי הוא שוב יקירה של הוליווד.

     

    להיכשל ולהתחשל

    אבל הכישלונות האלו, הדגיש סטרזינסקי בפני מעריציו במפגש שנערך במסגרת ה"קומיק-קון" בשבוע שעבר, הם חלק מהותי בחיים המקצועיים, ובכלל. "בכל דבר בחיים, אדם צריך לתת לעצמו את ההזדמנות להיכשל", סיפר סטרזינסקי. "אני תמיד מעודד את כולם לנצל כל הזדמנות שיש להם להיכשל - לא רק בכתיבה, אלא גם בחיים האמיתיים".

     

    לדבריו, התגברותו על הפחד מכישלון היא שהביאה אותו לכתיבת התסריט של "ההחלפה" ולתפנית הגדולה בקריירה שלו. "לא הייתי אמור לעבור מכתיבה לטלוויזיה לתסריטאות קולנועית, ובוודאי לא לעבוד עם אנשים כמו טום קרוז, טום הנקס או רון הווארד", הוא טוען. "אבל לקחתי סיכון. אחרי הפסקה של שנתיים, חשבתי: 'איך אני יכול להיכשל בגדול? אף פעם לא כתבתי סרט, אז הנה הזדמנות לכישלון טוטאלי'. אז כתבתי תסריט, חקרתי אותו, שלחתי לסוכן שלי שאהב אותו. הוא העביר איתו הלאה לרון הווארד, קלינט איסטווד הצטרף, אנג'לינה ג'ולי הצטרפה, ופתאום הסרט מופק - והעולם משתנה".

     

    מאז "ההחלפה", סטרזינסקי המשיך לכתוב תסריטים וספרי קומיקס. הוא סיפר כי הוא עובד על ספר קומיקס חדש ל- DC, אך התבקש מהחברה שלא לומר מילה על כך, משום שהם רוצים לחכות להכרזה הרשמית. למרות זאת, סטרזינסקי מצא דרך לעקוף את ההוראות שקיבל, וזימזם את נעימת הפתיחה של "סופרמן", ובכך סיפק רמז עבה ביותר לקהל המרוצה.


    "ההחלפה". בזכות הכישלונות

     

    בין הסרטים בהם הוא מעורב, סטרזינסקי סיפר על "World War Z", תסריט שעיבד לפי ספרו של מקס ברוקס. הוא מספר כי הסרט, המתוכנן להיות מופק בתקציב של יותר מ-100 מליון דולר, נמצא בשלבי הפקה ראשוניים. הוא גם סייע בשכתוב התסריט ל"Ninja Assassin", שייצא לאקרנים בארצות הברית בנובמבר, וכן כתב תסריט לגרסה מחודשת של סרט המדע הבדיוני "Forbidden Planet" מ-1956. סטרזינסקי סירב להרחיב לגבי עלילת הרימייק, וציין רק כי "ישנן כמה שאלות מהותיות שעלו בסרט הראשון, אך מעולם זכו לתשובות. אם תגלו מה לא רואים שם - תוכלו לדעת מה כן תראו בסרט החדש".

     

    אני אנווט, אתם תשלמו

    סטרזינסקי ידוע בזכות היושרה המקצועית חסרת הפשרות שלו. כשנשאל על כך, הוא סיפר על חוויותיו מהתקופה בה כתב את סדרת האנימציה "מכסחי השדים". "לאחר הצלחת העונה הראשונה, הרשת הביאה יועצים חיצוניים ופסיכולוגים שהציעו רעיונות מגוחכים ל'שיפור' העונה השנייה", הוא נזכר.

     

    הקש ששבר את גב הגמל מבחינתו היה כשהציעו שלכל דמות יהיה מאפיין עיקרי - ו-ווינסטון, השחור היחידי בצוות, אמור היה לשמש כנהג. כשבכירי הרשת התעקשו על השינויים המוצעים, הוא עזב את הסדרה. לאחר הנפילה של העונה השניה, סטרזינסקי נקרא להציל את הסדרה בעונתה השלישית.

     

    היושרה המקצועית של סטרזינסקי עמדה למבחן גם כשדובר על הפקת סרט קולנוע באורך מלא לפי "בבילון 5". "אחת הטעויות שלי היתה שעשיתי דברים שלא הוסיפו למורשת הקיימת של המוצר ולא גרעו ממנה", הוא מסביר את כישלונם של סרטי הטלוויזיה של 'בבילון'. "אחרי שהדי.ו.די האחרון הופק בתקציב של עשרה מיליון דולר, אמרתי שזה פשוט שגוי. הבהרתי ל'אחים וורנר'
    שאני לא מוכן לעשות זאת יותר - אלא אם כן מדובר בסרט קולנוע מלא, עם תקציב משמעותי, עם צוות השחקנים המקורי, משהו עם בשר. אני מדבר על משהו כמו 50-100 מליון דולר, לא פחות מזה".

     

    בזמנו, מספר סטרזינסקי, האולפן סירב להשקעה כזו. אולם כיום, לאחר ההצלחה של "ההחלפה", ההתעניינות בפרויקט התעוררה לחיים. "פתאום הם שואלים: 'כמה אתה צריך כדי לעשות את הסרט הזה כמו שצריך?'" הוא חושף. "יש שיחות, אבל אני לא ממהר. יש לי הרבה דברים אחרים כרגע. אבל אתם יכולים להיות בטוחים בדבר אחד - או שהסרט לא יופק בכלל, או שהוא יופק כמו שצריך".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "משנה עשור, משנה מזל"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    סטרזינסקי. רק סרט עם תקציב ראוי יחזיר את "בבילון"
    צילום: Getty Images image bank
    7 לילות
    מומלצים