שתף קטע נבחר

התמ"ת: בקרוב, זיכוי בחנות יינתן בנייר לא מחיק

סגנית שר התמ"ת, אורית נוקד, מקדמת תקנה חדשה שתחייב בתי עסק לתת אישור לזיכוי בנייר שאינו מחיק. זאת, כדי לשים קץ למצב בו זיכוי כספי שמקבל הצרכן נמחק מהנייר

משרד התמ"ת מקדם תקנה חדשה אשר תחייב בתי עסק למתן אישור זיכוי בנייר שאינו תרמי. המטרה: לשים קץ למצב בו הכיתוב על הנייר התרמי עליו מודפס הזיכוי דוהה עד שהוא נמוג לגמרי, הרבה לפני שהצרכן עושה בו שימוש, והוא נותר כשבידו פיסת נייר ריק מתוכן. הצרכן נאלץ אז לוותר עליו או להגיע לבית העסק כדי "לחדש" את הזיכוי.

 

כבר בדצמבר2007 פנה מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, במכתב לממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי, בו דרש להורות לסוחרים להנפיק זיכויים הכתובים או מודפסים בדיו שאינו מחיק או על נייר שלא יאפשר את מחיקת הכתוב. מאז לא היתה כל התקדמות בנושא.

 

"צרכנים נאלצים לצלם את הזיכוי. זה לא תפקידם"

בתי עסק מחוייבים לעמוד בחוק "גילוי מדיניות החזרת טובין", לפיו עוסק חייב להציג במקום הנראה לעין ובאותיות ברורות מודעה המפרטת את מדיניות העסק לגבי החזרת מוצר. במידה והעוסק לא הציג שלט מפורט, הוא ידרש להחזיר כסף מזומן תמורת החזרת המוצר באופן אוטומטי. במידה והסוחר לא יחזיר את הכסף, הצרכן יוכל לתבוע את העוסק בבית המשפט. אבל מה קורה אם הזיכוי שניתן כחוק נמחק מדף האישור?

 

צרכנים שמנסים לממש זיכוי שהתנדף ונעלם, נתקלים לעיתים במכשולים שמערימים עליהם בעלי הרשתות והחנויות. ברוב המקרים, משיבים ברשתות לצרכנים כי פיסת נייר זו אינה מוכיחה שנמסר להם הזיכוי וכספם של הצרכנים נותר בידי הרשתות המוסרות זיכויים שמודפסים בדיו מחיק  בעוד הצרכן לא קיבל כל תמורה.  

  

סגנית שר התמ"ת, אורית נוקד, שהביאה לחקיקת חוק זה, ועומדת גם מאחורי קידום התקנה החדשה, אומרת כי עוד בהיותה יו"ר השדולה למען הצרכן בכנסת הקודמת, קיבלה תלונות רבות מצרכנים בנושא הנייר התרמי של הזיכויים. "מהתלונות התבררה לי התופעה של אנשים המצלמים את הזיכוי על מנת לשמור עליו בנייר 'רגיל'. אינני חושבת שזה תפקידם של הצרכנים, אלא של העסקים ולכן השינוי יחסוך כאב ראש וטרחה רבה לצרכנים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
אורית נוקד
צילום: איציק שוקל
מומלצים