שתף קטע נבחר

ביקורת אתר: שלמה sixt - לשכור בקלות

לא היו לנו ציפיות מאתר השכרת הרכב של שלמה sixt, והופתענו בגדול: מצאנו אתר ברור ואינטואטיבי, לפחות עד שהגענו לשלב התשלום

בדרך כלל כשאני עובד עם אתרי אינטרנט, ישראלים בעיקר, הסטנדרט שאני מוצא הוא עיצוב מרשים, סרטוני Flash חדישים, והצעקה האחרונה בעולם ה-web 2.0 . הבעיה היא שמתוך רצון להיות כל הזמן בחזית הטכנולוגית, קלות השימוש באתר הולכת לאיבוד. מרוב אפשרויות ניווט, סרטונים קופצים ועיצובים מתוחכמים, קשה להבין מה בדיוק קורה באתר ואיך אני, כגולש המחפש מידע ספיציפי, משיג את מה שאני רוצה.

 

נתבקשתי על ידי עמיתיי ב-UPA, לבדוק את אתר שלמה sixt, מבחינת שימושיות לגולש ישראלי שרוצה לשכור רכב בארץ. אני חייב להודות שעבדתי עם הרבה אתרים בעבר, וציפיתי לאתר קשה לניווט, עם הרבה נקודות לשיפור. במקרה הזה קיבלתי אתר מצויין, שהיה קשה למצוא בו נקודות לשיפור וכשמצאתי כאלה הן היו שוליות. אם רוצים ללמוד מהי שימושיות אתר אין ספק כי אתר שלמה sixt, הוא ביה"ס טוב לאתרים ישראלים אחרים.

 

האתר של שלמה sixt מורכב כביכול מעיצוב פשוט, ונראה במבט ראשון כאילו הוא אתר פשוט ולא מתוחכם. אך מהר מאד אתה מבין כמה עבודת מחשבה הושקעה באתר מנקודת מבטו של הגולש, על מנת ליצור אתר ידידותי ולא מאיים, שרק נראה פשוט. הרבה פעמים ליצור אתר קל לשימוש במיוחד כשיש לך המון מידע, היא משימה קשה מאד. הרבה יותר קל לדחוס את כל המידע שיש לך לדף אחד עם המון לינקים, בד"כ זהו דף הבית, ולתת לגולש לשבור את הראש בניווט ומציאת המידע שרלוונטי עבורו.

 

דף הבית

כבר מן הכניסה לאתר, דף הבית עם הרקע השחור והכתב הלבן יוצר אפקט של עניין. הכתב הבולט (פונטים גדולים) ומעט אפשרויות ניווט, מובילים אותך במהירות לנושא בו אתה מעוניין. בדרך כלל אינני ממליץ על רקע כהה, וכתב בהיר כיוון שהדבר מקשה על הקריאה ומעייף את העיניים. אך כיוון שרק דף הבית הוא כזה, ומטרתו היחידה היא לכוון אותך בצורה נוחה פנימה לתוך האתר אני סבור כי נעשתה פה עבודה טובה.

 

בנוסף האפשרות לעבור לאתר בשפה האנגלית ברורה ונוחה.

 

נקדות לשיפור:
  • חסרה אפשרות של יצירת קשר עם החברה כבר מהדף הראשי. נקודה שהיא קריטית לגולש שמעוניין ליצור קשר עם החברה, ולא להתחיל לטייל באתר ולחפש את פרטי יצירת הקשר.
  • אם כבר מדברים על יצירת קשר חשוב גם לכלול את מספר הטלפון ליצירת קשר כחלק מלוגו החברה בצד ימין למעלה.
  • על מנת לשפר עוד יותר את הידודיתיות למשתמש, הייתי מוסיף כיתוב של כותרת (Title) לכל לינק (התיבה הצהובה שעולה ברגע שמצביעים על לינק בלי ללחוץ), על מנת שהמשתמש המצביע על אחת האפשרויות יקבל עוד מידע רלוונטי על הדף שהוא יועבר אליו, מבלי ללחוץ על הלינק.


 

דף השכרת רכב בישראל

בחרתי בדף הבית באפשרות הראשונה - השכרת רכב בישראל, ושוב התרשמתי לטובה. העיצוב נקי ומנימליסטי ואתה נוחת ישר לתוך מילוי טופס השכרת הרכב. אפשרויות הניווט העומדות בפנייך הן מעטות ולא מבלבלות. עדיין היתה חסרה לי אפשרות יצירת הקשר, או הזמנה טלפונית, אבל אני חושב שכבר מיצינו את הנקודה.

 

נקודות לשיפור

  • פרסומות הפלאש הפריעו לי מעט, מכיוון שריצדו מעל הטופס. כפי שציינתי קודם לכן בחרתי להיות ישראלי, דובר עברית המחפש לשכור רכב בארץ. לעומת זאת הפרסומות ששלמה sixt, בחר להציג בפניי היו בשפה האנגלית, לגבי מבצעי השכרת רכב בחו"ל. לעומת זאת, מתחת לטופס הייתה פרסומת בעברית למחירי השכרת רכב בארץ. זהו דבר נכון מאד, כי הרבה אנשים לא רוצים למלא טופס ולהזמין, אלא רק לבצע מעין סקר שוק ולברר את המחיר. פרטים קטנים כביכול, אך הם שעושים הבדל גדול. לכן הייתי ממליץ לשלמה להוריד את הפרסומות באנגלית ולהשאיר רק את הפרסומות בעברית, הממוקדות בהשכרת רכב בארץ.

 

  • באותו נושא מצד ימין למעלה, ראיתי כפתור פרסומת למבצעי החודש. ישר הסתערתי עליו על מנת לדעת מה המבצע. לאכזבתי שוב התברר לי שהמבצעים הם עבור שכירת רכב בחו"ל, ואני הרי רוצה לשכור רכב בארץ, זה מה שבחרתי בתפריט הראשי.

 

התחלתי למלא את טופס ההשכרה, הטופס היה פשוט וקל למילוי. אך, כשהגעתי למילוי תאריך האיסוף והחזרת הרכב ציפתה לי הפתעה. מעט התרגזתי, כיוון שכל פעם שניסיתי להקליד תאריך איסוף או ההחזרה, הטופס לא אפשר זאת. התחלתי לאבד מעט את העשתונות, אך מסתבר שכאן מרוב רצון לשפר את השימושיות בפני הגולשים, הפכו את מילוי תאריך ההשכרה לבלתי אינטואטיבי לחלוטין.

 

כל פעם שניסיתי להקליד את התאריך, שום דבר לא קרה, ניסיתי שוב ושוב, עד שהבנתי שמצד שמאל (בכלל לא שמתי לב לזה בהתחלה), ישנו לוח שנה. התחלתי ללחוץ עליו, לראות מה יקרה. הבנתי שלחיצה עליו משנה את תאריך האיסוף וההחזרה. לוח השנה קל מאד ונוח, אבל לא ברור לשימוש. הייתי שומר את האפשרות הזאת ובנוסף מוסיף גם אפשרות רגילה של הכנסת תאריך ידנית.

 

בנוסף קיימת גם אפשרות למלא את גיל הנהג. הצחיק אותי מעט שישנה רק אפשרות אחת, של גילאי 24-75, אני מניח שבשלמה רצו לומר, שזה טווח הגילאים להם הם מוכנים להשכיר רכב בארץ. אני חושב שהיה אפשר להוסיף משפט שמציין זאת ואין צורך להוסיף תיבת בחירה. אם אין בחירה, חבל שרשמו אותה כבחירה בטופס.

 

עוד נקודה טובה לציון היא שניסיתי להשכיר רכב בירושלים ביום שבת, ומיד קפצה לי הודעה שאמרה שהסניף סגור בשבת. כך יכולתי בקלות להבין למה הטופס לא נשלח, וידעתי לתקן את המקום השגוי בטופס שלי. בנוסף חברת שלמה Sixt, הוסיפה כיתוב על לחצן השליחה "לקבלת מחיר", ולא "שלח" רגיל וחסר כל משמעות. הסרתי את הכובע בשלב זה - רואים שנעשתה כאן עבודה מקצועית והושקעה לא מעט מחשבה על מנת להקל על הלקוח. סה"כ הטופס היה קל למילוי.


 

דף קבלת המחיר

דף קבלת המחיר גם כן היה מעוצב ומחולק טוב. בחלק העליון הופיעו פרטי ההזמנה שזה עתה מילאתי, תחתיה קיבלתי רשימה של מכוניות אפשריות להשכרה, כשהעמודות מחולקות לפי קבוצת רכב, סוג הרכב, מחיר, מפרט מלא (המציג תמונה של הרכב + מספר נוסעים ומזוודות הנכנסים לרכב), ולחצן "הזמן עכשיו".

 

נקודות לשיפור:

  • חבל שאין אפשרות לשנות את פרטי ההשכרה מדף זה. אם רוצים לעדכן את הפרטים צריך לחזור לעמוד הקודם. אני חסיד של מינימליזם. אם לגולש הפוטנציאלי יש סבלנות של זבוב, למה להעמיס עליו בצעדים מיותרים. אני הייתי מאחד את שני הדפים לדף אחד (ומוציא את הפרסומות והבאנרים המיותרים, במילא). גם ככה הגולש כבר הגיע לטופס ההזמנה, אז תנו לו להזמין בשקט, בלי פרסומות מרצדות שיסיחו את דעתו או ייקחו אותו לדפים או מקומות אחרים באתר.

 

  • על מנת לחזור לדף הקודם, נאלצתי להשתמש ב-Back, רק אח"כ שמתי לב שבצד השמאלי העליון יש לחצן עם הכיתוב "חזור". אבל גם המיקום שלו וגם כיוון החץ שלו, נותנים לך תחושה של Forward - הטעו אותי לחלוטין.


 

ואז משום מקום צפוי, נוסף עוד צעד במילוי הטופס. מילוי פרטי המשלם. התבאסתי כי הכל היה טוב כל כך עד עכשיו. ודווקא כאן בדף הכי חשוב בטופס, מילוי פרטי ההזמנה, אין הקפדה על הפרטים. ומילוי הטופס לא ידידותי ומעצבן.

 

התחלתי למלא את פרטי האישיים רק בשביל לגלות בסופו של דבר שחייבים למלא את הפרטים באנגלית (כאמור אני ישראלי דובר עברית, שרוצה לשכור רכב בארץ). להוסיף חטא על פשע, התברר לי שבצד ימין למטה בקטן, קטן, צריך לסמן את התיבה של "I have read the Terms & Conditions". לא ממש רואים שצריך לסמן והכיתוב הוא באנגלית. מי שלא מבין אנגלית המשמעות של אישור התיבה היא "קראתי ואני מאשר את תנאי השימוש". כל כך פשוט והגיוני שיהיה בעברית.


 

כרטיס ניקוד

מראה כללי: פשוט ונקי. עיצוב טוב וקל להבנה.

התמצאות וניווט: ניווט פשוט וקל. תהליך מילוי הזמנת שכירת הרכב בארץ סה"כ אינטואיטבי. עם דגש על ידידותיות משתמש.

עזרה והסברים: דפי האתר ברורים, אך חסר דף ליצירת קשר ומספר טלפון בלוגו החברה. תמיכה בדפדפנים השונים: האתר נמצא תקין בדפדפנים השונים.

שימושיות: האתר ברמת שימושיות גבוהה מאד.

עיצוב: עניין של טעם, אני אישית אוהב אתרים פשוטים וממוקדי מטרה. במקרה זה האתר ענה על ציפיותיי.

 

סער כהן הוא חבר ארגון מומחי השימושיות הישראלי UPA ומומחה לשימושיות אתרי אינטרנט.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים