שתף קטע נבחר

ביקורשת: מים, מים בששון - אתר רשות המים

בימים אלו, כאשר מדינת ישראל בעיצומה של משבר מים, ורשות המים מוציאה קמפיינים והיטלים כדי להתמודד עם המחסור, יצאנו לבדוק כיצד האתר של רשות המים תומך בהסברה. כי חייבים להציל את הכינרת

דבר ראשון שצריך לעשות כשבודקים אתר או כל ממשק אחר, הוא להבין מה מטרתו, מי יהיו המבקרים הפוטנציאלים ומה תהינה המשימות העיקריות שלהם. באתר רשות המים עשויים לבקר מספר אנשים בתפקידים שונים. נציגי רשויות, חוקרים, מדענים, אזרחים הזקוקים לעזרה מיידית (התפוצץ צינור מים והם רוצים לדעת למי לפנות), אזרחים שרוצים להגדיל ראש ולעזור ועוד. 

 

משיטוט באתר גילינו שבעיות המים של ישראל הן לא רק בכינרת - אלא גם בו. אמנם יש בו בעיות שימושיות רבות הנוגעות לכל אחד מהמבקרים הללו, אך בסקירה זו נתמקד רק באזרח המשוטט ובאזרח מגדיל הראש, וכיצד יכולה הרשות לרתום אותם למאמץ החסכון במים.

 

 

מה אני רואה? מה יש לי לעשות כאן?

לצורך הדוגמא, נניח שהאזרח המשוטט צפה בקמפיין המדובר והמתוקצב היטב, בו רואים את נינט, בר רפאלי ומפורסמים אחרים נסדקים ומסבירים תוך כדי על הצורך בחיסכון. האזרח התרשם מהוידאו, מהסלבס, או שפשוט היה משועמם, והחליט ללחוץ על הקישור שמעביר לאתר רשות המים.

 

המטרה של האתר, אם כך, היא לנצל את העובדה שהוא נכנס, להזכיר לו את מצב המים, ולהראות לו איך הוא יכול לעזור.

 

האזרח מגדיל הראש

המקרה של האזרח מגדיל הראש הוא פשוט יותר, משום שלא צריך לכוון אותו ולהפעיל אותו. הוא מלכתחילה הגיע כדי לעשות. עבורו מה שחשוב הוא שהמידע יהיה בעיקר נגיש וברור.


 

כשהם נכנסים לאתר הם רואים את הדף הראשי עם החלוקה הבאה:

 

  • באזור המסומן ככחול ומהווה חצי מהמסך - רואים כותרות ותמונה ענקית מתחלפת.
  • באזור המסומן כירוק קיימות אופציות ניווט (שכרגע חלקן נחתכות, חלקן מוחבאות והיתר מבולגנות. ככלל הניווט עצמו מסורבל מאוד ודורש שיפור מיידי).
  • באזור הימני עליון המסומן בצהוב נמצאת תיבת עדכונים (עם כותרת לא ברורה וחדשות מלפני חצי שנה).
  • באזור המרכזי המסומן בצהוב ישנו טקסט ארוך מאוד של פעילויות (מבולגן, לא ברור למי מהפרסונות הוא מיועד, ולא ברור מה ההבדל בינו לבין חדשות).
  • ובאזור הכתום שאליו אנחנו מכוונים כרגע המבקר רואה את מפלס הכינרת ומתחתיו טיפים מתחלפים לחיסכון במים שנחתכים באמצע (ברזולוציה של 768*1024). פידבקים על אזור המפלס והטיפים יפורטו בהמשך.

 

באופן כללי חלוקת האיזורים וניצול השטח לא טובה וכדאי לארגנה מחדש.

 

לשם סקירה זו אנחנו רוצים שהאזרח המשוטט והאזרח מגדיל הראש יגיעו לאזור המידע הייעודי למען החיסכון (האיזור הכתום), יתרשמו מתמונת המצב, ירצו לפעול, ולאחר מכן יראו מה הם יכולים לעשות.

 

רגשו אותנו - הנעה לפעולה

בכל אתר חשוב מאוד לתת דגש בנוסף לפשטות השימוש גם לחווית המשתמש (User experience).  רשות המים הציגה בחוכמה אזור קבוע בו יש תצוגה ויזואלית ומספרית של מפלס הכינרת בכל רגע. אזור זה יכול להיות טריגר מצויין לפעולה, אבל מבחינת חווית המשתמש יש כאן פוטנציאל מפוספס, אין כאן בכלל את ההנעה לפעולה וחבל.


 

זה נכון, כולנו בארץ יודעים שיש בעיית מים, אבל עם כל החדשות הקשות וסביבת החיים השוחקת הפכנו למחוספסים יותר וקשה לשכנע אותנו שזה באמת חשוב. כאן התצוגה צריכה להיות הרבה יותר דרמטית וסוחפת, היא צריכה לגרום לנו להרגיש את דחיפות הבעיה וליצור הזדהות.

 

מה במציאות? המבקר רואה ברווז חמוד (הוא מחייך וקורץ או שרק לי זה נדמה?), הוא רואה גלים שהברווז שט עליהם בסבבה, הוא רואה מספרים לא ברורים, ופונט פצפון שכתוב בו שהייתה ירידה של 1 ס"מ מאתמול (זה נורא? אולי בגלל שקיץ זה הגיוני?).

 

מה עוד? שני פסים אדומים שלא ברור אם המים הסוערים עולים מעל התחתון או לא, וגם לא ברורה מה המשמעות שלהן (מה אומר הפס אדום עליון? מה אומר הפס אדום תחתון? מתי אנחנו במצב קריטי?) העובדות מוצגות באופן לא ברור וקר.

 

יש כאן אתגר תכנוני ועיצובי איך להניע ולרגש את המבקר באתר, זה בהחלט אפשרי וכדאי להשקיע כאן (זה הרבה יותר זול מהקמפיינים שהרשות השקיעה בהם לא מעט).

  

אוקיי, התרגשתי, מה אני צריך לעשות?

עכשיו, כשהמבקר חדור אמונה בצדקת הדרך ובתחושת שליחות אישית, או לפחות רוצה לראות אם יש משהו פשוט שהוא יכול לעשות תוך כדי מרמור על כך שהממשלה לא פותרת את הבעיה בעצמה, אפשר לעבור לאזור הטיפים.

 


 

הטיפים צריכים להיות זמינים ולהופיע בדף הראשי כפי שהרשות השכילה לעשות, אך כרגע הם כמעט לא מועילים. הם צריכים להיות הרבה יותר מועילים קריאים ואטרקטיבים כדי להיות שימושיים לקריאה ויישום.

 

להלן מספר המלצות לשיפור באזור הטיפים:

  • למקם ולתכנן את אזור הטיפים כך שהוא לא ייחתך אלא יוצג במלואו.
  • להגדיל את הפונטים ולהשתמש בפונטים קריאים יותר, כרגע הטקסט מפוקסל ולא נעים לקריאה.
  • מומלץ להוסיף תמונה רלוונטית לפי נושא הטיפ כך שהוא גם ימשוך לקריאה וגם יהיה ברור יותר.
  • לנסח את הטיפים כך שישמעו פחות כמו סיסמא ויותר כמו עצה פרקטית.
  • אפשרות הרחבה לקבלת מידע נוסף. יש למשל טיפ שאומר לחלק את הגינה לקבוצות על פי סוגי הצמחים והתנאים הדרושים להתפתחותם, היה מצויין אילו היה ניתן לקבל פירוט לגבי כמה מים צורכים אילו צמחים ואילו תנאים הם צריכים (נושא הגינון החסכוני רלוונטי מאוד עכשיו לאור ההגבלות החדשות, ותמיכה באזרח הייתה יכולה להיות מועילה ונעימה).
  • הדף הקיים היום המכיל את כל הטיפים דורש השקעה רבה. יש לשפר קריאות, לאפשר דפדוף ברור ונעים בין הטיפים השונים ואפשרות לבחור לפי נושא.
  • אם רוצים להגדיל ראש אפשר לתת למבקר לתת ציון לטיפ, להכניס הערות וטוקבקים, להכניס עצות וטיפים משלו, ועוד.

 

אם משוטטים בתוך האתר, במרחק של ארבע הקלקות (שזה המון) מוצאים מידע מצויין על אפשרויות לחיסכון, כמו למשל התפלגות ממוצעת של צריכת המים בבית (מסתבר למשל ש 35 אחוזים משומשים להדחות אסלות), ובנוסף, יש במקום קצת נסתר תחת קישור ה"ילדים" סרטוני הסבר מקסימים שכדאי לשקול להציף מעלה. הם נחמדים לצפיה אפילו לגדולים (כשאף אחד לא מסתכל).


 

כרטיס ניקוד

כוונות טובות: כנראה שיש.

התמצאות וניווט: לא טובים.

עיצוב ומראה כללי: כמעט בסדר מינוס.

שימושיות: לא טובה.

תאימות דפדפנים: לא תומך ב-Firefox.

ציון כללי: קדימה לשפר ומהר, שיהיה בהצלחה.

 

הכותבת רויטל וינרמן היא ראש מחלקת UI‏ ב-Puzzlehead עיצוב ממשק וחווית משתמש, וחברת ארגון מומחי השימושיות UPA‏ .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מים, מים בששון
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים