שתף קטע נבחר

בנזין או חשמל - מה משתלם יותר?

דו"ח שהוכן עבור המשרד להגנת הסביבה, קובע כי שיפור מנועי בנזין ודיזל יביא לצמצום גדול יותר של פליטת גזי חממה מאשר כלי רכב חשמליים. הדו"ח גם קובע כי זהו צעד כדאי יותר מבחינה כלכלית

במה משתלם יותר להשקיע: קידום כלי רכב חשמליים או שכלול הטכנולוגיות של מכוניות בנזין ודיזל? דו"ח שהוכן עבור המשרד להגנת הסביבה, לקראת ועידת האקלים שתיערך בקופנהגן בחודש הבא, קובע כי מעבר לכלי רכב חשמליים וייעול צריכת הדלק במכוניות בנזין ודיזל, הם שניים מעשרת הצעדים המשמעותיים ביותר לצמצום פליטות גזי החממה בישראל, עד שנת 2030. אלא שלא מדובר בצעדים בעלי תועלת דומה - למעשה, מתברר כי יש פער גדול בין השניים, בכל הנוגע לפוטנציאל הצמצום של פליטת גזי חממה, וכן מבחינת העלות הכלכלית.

 

מעיקרי הדו"ח, שהוכן על-ידי חברת מקינזי, עולה כי שיפור מנועי בנזין ודיזל הוא צעד משתלם יותר למשק, וזאת בעיקר בגלל שהוא כדאי מבחינה כלכלית. מנגד, המעבר לשימוש בכלי רכב חשמליים דורש השקעות-עתק. בנוסף, הדו"ח מעריך כי פוטנציאל צמצום פליטת גזי החממה הטמון בשיפור מנועי בנזין ודיזל, גדול משמעותית מזה של כלי רכב חשמליים.


שיפור מנועי בנזין ודיזל: כדאי כלכלית וסביבתית (צילום: עופר מאיר)

 

"עלות כלכלית שלילית"

על-פי הדו"ח, ענף התחבורה בישראל אחראי לפליטת כ-18% מסך גזי החממה - והוא שני רק לסקטור ייצור החשמל, שפולט 55% מסך הפליטות. זו הסיבה לכך שטמונה חשיבות רבה בצמצום פליטת המזהמים של כלי רכב. עם זאת, כדאי לזכור כי חלק מהמזהמים הנפלטים מכלי רכב אינם "גזי חממה", ואינם קשורים להתחממות הגלובאלית: מזהמים כמו חלקיקים נשימים (PM) נחשבים למסוכנים לא פחות, מאחר שהם פוגעים בבריאות הציבור.

 

לטענת מחברי הדו"ח, ייעול מנועי בעירה פנימית - כמו אלה המותקנים במכוניות בנזין ודיזל כבר יותר מ-120 שנה - הוא צעד בעל "עלות כלכלית שלילית". או במלים פשוטות, יישומו כדאי מבחינה כלכלית. יתרה מכך, ייעול מנועי בנזין ודיזל טומן בחובו תועלת משמעותית לצמצום פליטות גזי החממה בישראל - למעשה, הדו"ח קובע כי רק מעבר לשימוש באנרגיה סולרית לייצור חשמל מציע צמצום משמעותי יותר.

 

יש לציין כי ישנן דרכים רבות לשיפור מנועי בנזין ודיזל, כמו מעבר לשימוש בדלקים "ירוקים" - למשל, גז טבעי או ביו-דיזל מדור מתקדם. צעדים נוספים, הנתונים בעיקר בידיהן של יצרניות הרכב, כוללים ייעול שיטות הזרקת הדלק למנועים, הקטנת נפחי המנועים, והקטנת משקל המכוניות. עם זאת - ולמרות השיפור והייעול הצפויים - כדאי לזכור כי מבין כל שיטות ההנעה, מנועי בעירה פנימית נחשבים לבעלי היעילות הנמוכה ביותר. זאת, מאחר שרוב האנרגיה בתהליך הבעירה של הדלק כלל אינו מנוצל.

 

מאיפה יבוא החשמל?

גם המעבר לכלי רכב חשמליים נחשב לצעד חשוב ומרכזי בצמצום גזי החממה. הדו"ח מציין כי הוא אף נמנה עם עשרת הצעדים המשמעותיים ביותר מבחינת פוטנציאל הצמצום - וזאת מתוך קרוב למאה "מנופי צמצום". אלא שבניגוד לייעול מנועי בנזין ודיזל, העלות של מעבר לשימוש בכלי רכב חשמליים גבוהה מאוד, ודורשת השקעת משאבים רבים - למשל, בהקמת תשתיות טעינה.

 

אולם, יש בעיה נוספת ומהותית יותר עם המעבר לכלי רכב חשמליים: ייצור החשמל בישראל מבוסס ברובו על תחנות פחמיות, הפולטות זיהום רב. ולכן, הדו"ח קובע כי המעבר לשימוש בכלי רכב חשמליים יהיה כדאי רק "בהנחה שתמהיל הדלקים לחשמל ישתפר". או במלים פשוטות: השימוש בכלי רכב חשמליים יוכיח את עצמו ככדאי מבחינת צמצום גזי חממה, אם ישראל תעבור לייצור חשמל "נקי", למשל על-ידי אנרגיה סולרית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הבעיה של כלי רכב חשמליים: ייצור החשמל פולט זיהום רב
צילום: AP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים