שתף קטע נבחר

"איפה השרה לבנת חיה?"

שרת התרבות והספורט מתחה ביקורת חריפה על שידורי הטלוויזיה בישראל, בכנס שנערך באוניברסיטת חיפה. בתגובה אומר המחזאי והתסריטאי שמואל הספרי ל-ynet: "האמירות פופוליסטיות". רני בלייר: "השרה עייפה ולא צופה"

אם בקדנציה הקודמת שלה במשרד התרבות נהגה השרה לימור לבנת במשנה זהירות בכל הנוגע להצהרות חד-משמעיות בנושאים מעוררי מחלוקת, בגלגול הנוכחי נדמה שהיא לא מפחדת לומר בגלוי ובקול את מה שהיא חושבת, גם כשעמדותיה לא בהכרח פופולאריות.

 

ביום עיון שנערך אתמול (ג') באוניברסיטת חיפה, התבטאה השרה לבנת בכל הנוגע להיצע התוכן על מסך הטלוויזיה בישראל ואמרה: "אין ספק שמה שיש היום בטלוויזיה הוא לא נמוך, אלא נמוך מנמוך. פשוט אי אפשר לצפות היום בטלוויזיה, חוץ מכמה תוכניות בערוץ 1, חדשות, דוקו וערוץ ההיסטוריה". בכך, מצטרפת לבנת לביקורת החריפה על הטלוויזיה אותה מתח מגיש "מבט" לשעבר, חיים יבין, לפני מספר ימים.


השרה לבנת. "לא נמוך, אלא נמוך מנמוך" (צילום: דודי ועקנין)

 

בעקבות דיון ציבורי נרחב שהתקיים לאחרונה בכל הנוגע לתמיכת המדינה בעשייה אמנותית הנתפסת אצל קהלים מסוימים בארץ כאנטי-ישראלית, אמרה לבנת: "יש דברים שאינם לרוחי, אבל אני לא צנזור. אנחנו מעניקים חופש ביטוי ויצירה, גם כשהתוצאה אינה לרוחנו. מה שכן, במקום שמתאפשר לי אני מנסה לאזן את הרכב המועצות הציבוריות שקובעות את חלוקת הכספים כדי שיהיה בהן מגוון דעות".

 

באותה נשימה הודיעה לבנת על כוונתה לייסד תחרות לכתיבת מחזה שנושאו ציוני. במשרד התרבות לא ידעו היום לענות על השאלה מה בדיוק יהיה אופיו של "מחזה ציוני", או איך עתידה היוזמה להתנהל ברמה האופרטיבית.

 

מדברי השרה בקמפוס בחיפה עולה כי דעתה של לבנת אינה נוחה, לשון המעטה, מתקציב התרבות הקיים. "תקציב התרבות של מדינת ישראל הוא עלוב", אמרה השרה לבנת, "התקציב הזה מאפשר לנו לעשות מעט מאוד מכל מה שהייתי רוצה לעשות".

 

אחת היוזמות שלבנת היתה רוצה לאמץ כדי לאפשר את מה שהיא מגדירה כ"תרבות שווה לכל נפש" היא ימים פתוחים לקהל ללא תשלום של המוזיאונים הנתמכים ברחבי הארץ. "הייתי מתחילה עם פתיחת כל המוזיאונים לקהל אחת לכמה שבועות. פעם בשבוע, כפי שמתקיים במדינות רבות באירופה, אני אפילו לא יכולה לדמיין", אמרה השרה.

 

בלייר: "אולי השרה עייפה"

בעקבות הדברים פנינו היום ליוצרים הפעילים בתעשייה, רובם ככולם הגיבו בחריפות לאמירותיה של השרה לבנת. "צריך לחפש הרבה כדי למצוא משהו שהוא לא נמוך בערוצים המסחריים", אמר ל-ynet רני בלייר, יוצר "תיבת נח" ("רשת") ו"שבתות וחגים" (HOT).

 

"יכול להיות שהיא דילגה על 'תיבת נח' או 'מגדלים באוויר'. אולי זה בגלל השעה. 'תיבת נח' משודרת מאוחר, 'קשת' העלו את 'אלטלנה' בשעה מאוחרת ויכול להיות שהשרה עייפה ומותשת בשעה הזו".


"תיבת נח". בלייר: "צריך לעסוק בהגדרת סוגה עילית" (צילום: יוני המנחם)

 

"בעניין נמוך או לא", מוסיף בלייר, "הגיע הזמן שהכנסת תעסוק באופן יסודי בהגדרה מהי סוגה עילית. ההגדרות קיימות, צריך רק לאכוף אותן. יש סרטי תעודה ודרמות. השרה כשרת תרבות צריכה לדרוש הגדרה של סוגה עילית כדי שאנחנו נוכל להיאבק על אחוזי הסוגה. אני שמח ששרת התרבות מצטרפת למאבק על איכותה של הטלוויזיה, ואני יכול לסכים שאין מאמצים בערוצים המסחריים, גם לא בכבלים ובלוויין שיחסית עושים עבודה מצוינת. אין מאמץ רציני בטלוויזיה המסחרית לעשות טלווזיה איכותית ולא נמוכה. כל הזמן מחפשים לחסוך ולפנות למכנה המשותף הנמוך ביותר".

 

הספרי: "אמירות פופוליסטיות"

המחזאי והתסריטאי שמואל הספרי, שכתב לאחרונה את "פולישוק" עבור "קשת" (ערוץ 2), מתנגד לחלוקה ערכית של ז'אנרים טלוויזיוניים. "מי שרוצה לראות את 'מעורב ירושלמי', שיחכה עד 23:00. אם אתה לא אוהב תוכנית מסוימת - תברח משם. אנחנו בעידן רב ערוצי, שבו כל אחד יראה מה שהוא רוצה. רוב הציבור מנוי לכבלים או ללוויין, ואני חושב שחברת ממשלה צריכה להתעסק בערוץ הציבורי, הערוץ הראשון".


אזולאי-הספרי וגבאי ב"פולישוק". יש יצירה ישראלית (צילום: עודד קרני)

 

"הנתונים הם מדהימים", ממשיך הספרי. "בתקציב של ערוץ 1 אפשר להפיק 200 פיצ'רים בכל שנה. זאת אומרת שכל יום תהיה פה פרימיירה של סרט ישראלי חדש. אנחנו יכולים להפיק בסדר הגודל של הודו. שייקחו את הערוץ המשמים וייתנו ליוצרים, ולימור לבנת? שתטפל בזה ולא בערוצים המסחריים. לזרוק אמירות פופוליסטיות זה לא עניינה, אבל זו דרכם של הפוליטקאים". 

 

היימן: "לא יודע איפה היא חיה"

היוצר הדוקומנטרי תומר היימן, שעומד מאחורי "בובות של נייר", "תומר והשרוטים" וכיום "בדרך הביתה" אמר: "חבל שהשרה לבנת לא צופה ב-yes דוקו בשלוש שנים האחרונות.

זה כבוד גדול להיות חלק מהחבורה של יוצרים דוקמנטרים ישראלים שנאמנים לאומץ ולפתיחות. אני לא יודע איפה היא חיה. על סמך התגובות שאני מקבל מכל קצוות הקשת ל'בדרך הביתה' בתקופה האחרונה, כל אחד מתחבר לזה ממקום אחר של ישראליות. חבל שהשרה לא רואה את זה". 

 

"יש מקום לכל דבר בטלוויזיה", הוסיף היימן. "במקביל לערוצים המסחריים יש תרבות ישראלית מרתקת בכבלים ובלוויין ולשמחתי ערוצי הנישה ממלאים את תפקידם. אני יוצר גאה ביצירתו ובעבודתו, והקהל צמא לזה".

 

יעקובי: "נעשים מספיק דברים טובים"

אורן יעקובי, יוצר "רביעיית רן" ששודרה ב-yes וב"רשת" (ערוץ 2), לא מסכים אף הוא לדבריה של השרה. "באופן גורף", הוא מציין.

"יש גם דברים נמוכים מנמוכים, אבל יש גם לא מעט איכות, ודווקא בשנים האחרונות, בעיקר בזכות הלוויין והכבלים משובצות ומופקות בארץ סדרות איכותיות שלא מעליבות את האינטליגנציה. אז נכון שעל כל אחת כזו יש שתי תוכניות ריאליטי. זה מביך, אבל עדיין נעשים מספיק דברים טובים ששווה לראותם".

 

"אנחנו מדינה שיכולה להיות מרובת ערוצים", מוסיף יעקובי. "שיקימו ערוץ ריאליטי, עד שאנשים יקיאו את הפאייטים. אני כן חושב שתכנון לוח השידורים עושה עווול לדרמות, המשודרות בשעות מאוחרות, אבל 'מרחק נגיעה' למשל, הוכיחה שכאשר יש דרמה טובה בפריים-טיים, היא זוכה לאחוזי צפייה גבוהים".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
היימן. "הקהל צמא"
צילום: נתן דביר
בלייר. "אולי היא אמרה את זה בגלל השעה"
צילום: כפיר חרבי
לאתר ההטבות
מומלצים