שתף קטע נבחר

תוכנית העירייה: גורדי שחקים בכניסה לירושלים

מגדלים, שדרה וכיכר פתוחה יקדמו את פני הבאים לבירה, ומתחם מודרני ישלב בין הרכבת הקלה, האוטובוסים והרכבת הבינעירונית. "הפרויקט הזה, שיסתיים בתוך 10 שנים, יביא לכאן הרבה עסקים מתל אביב", אומרים בעירייה

שנה אחרי שמיהר להכריז על רצונו לפרק את גשר המיתרים בכניסה לבירה, החליט ראש עיריית ירושלים ניר ברקת לפרק את כל מה שסביב הגשר. ברקת מקדם בימים אלה את תוכנית "מבוא העיר", שתהפוך את הכניסה לבירה לרובע עסקים ותרבות עם מראה מודרני והיי-טקי, בהשקעה של 300 מיליון שקל.

 

בימים אלה פועלת עיריית ירושלים בקדחתנות במרתון של דיונים ואישורי תוכניות כדי לשנות את נופה של הכניסה לבירה: 350 אלף מ"ר בנוי של נוף סופר-מודרני שמזכיר, לדברי המתכננים, את רובע לה דפאנס בפריז. כל התחבורה המודרנית בירושלים תתחבר כאן: במתחם הכניסה לעיר יהיו האוטובוסים, הרכבת הקלה, הרכבת הבין-עירונית, מוניות ואופניים.

 

כיום ניצב בכניסה לעיר גשר המיתרים של הרכבת הקלה, שעוצב על ידי האדריכל סנטיאגו קלאטרווה. הגשר המודרני עורר ויכוח, והיו שטענו כי אינו משתלב בנוף הבתים הישנים שסביבו.

 

כעת מתברר שהגשר הוא הסנונית הראשונה בעיצוב המודרני של הכניסה לעיר. עתה, עם קידום התוכנית החדשה, נראה שגשר המיתרים עוד יתגמד מול גורדי השחקים שיקבלו את פני הבאים לבירה.

 

פיתוח עצום

בימים אלה מתקיימים מגעים שקטים לפינוי בנייני השיכונים בכניסה לעיר ובניית מגדלים מודרניים במקומם. העבודות בעיצומן: עוד קודם לבניית הפרויקט השאפתני של "מבוא העיר" בעיצובם של האדריכלים פרחי-צפריר, מיישם צוות תוכנית האב לתחבורה בעיר את מרכז התחבורה החדש שישלב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית שיפעלו בירושלים.

 

ליד התחנה המרכזית לאוטובוסים הקיימת כיום תיבנה גם תחנה לרכבת הקלה. בסמוך לה, בשטח שבין בנייני האומה לתחנה המרכזית, נבנית תחנת הרכבת הבין-עירונית לקו המהיר תל אביב - ירושלים, שעתיד לפעול בשנת 2015. כך יעמדו לרשות הנוסעים כל אמצעי התחבורה הציבורית הנדרשים להם בדרך לירושלים או ממנה: הרכבת הבין-עירונית, הרכבת הקלה וקווי האוטובוס המהירים והעירוניים, כמו בתחנות המרכזיות המובילות בעולם.

 

תוכנית רובע "מבוא העיר", שעוצבה על ידי האדריכלים יוסי פרחי ודורון צפריר, זכתה לאחרונה בתחרות מיוחדת שערך מהנדס עיריית ירושלים שלמה אשכול. על פי התוכנית, תוקם "כיכר הרובע", שתהיה מרחב פתוח בשטח של כשמונה דונם, מוקף בבניינים רבי-קומות לשימושי תעסוקה ומלונאות.

 

מהכיכר תצא "שדרת הגשר" – שדרת הולכי רגל רחבה, ירוקה, מלווה בקשתות ופינות מנוחה. במתחם יוקמו גם בתי מלון בהיקף של 20 אלף מ"ר, משרדים ברבי-קומות בהיקף של 40-35 אלף מ"ר ושטחי מסחר בהיקף 30-25 אלף מ"ר.

 

כל הפיתוח העצום הזה יהיה כמובן במבנים רבי קומות מודרניים שיחוברו באמצעות מעברים, מנהרות רכב ומערכת תחבורה משולבת.

 

"אין ספק שיישום הפרויקט הזה יהפוך למרכז המודרני של ירושלים ויביא לעיר הבירה הרבה מאוד עסקים מתל אביב ומהעולם ואלפי מקומות עבודה חדשים", אומר אדריכל העיר עופר מנור. "מדובר בפרוייקט רב שנתי שייבנה בשלבים במהלך העשור הקרוב".

 

הכתבה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גשר המיתרים
צילום: ששון תירם
מומלצים