שתף קטע נבחר

המע"מ יירד בעוד יומיים, והמחירים? לא ממש

ההודעה המפתיעה של האוצר על הפחתת המע"מ החל מעוד יומיים, לא צפויה להתממש בירידת מחירים לצרכן. על פי הערכות, רק כ- 20% מהמוצרים צפויים לירידת מחיר בהתאם. החיסכון החודשי הממוצע הצפוי למשפחה: 60 שקלים

האם הורדת המע"מ בחצי אחוז תוביל להוזלת מחירים? לא ממש, למרות הצהרות האוצר והרצון הטוב, המשק מתנהל קצת אחרת ובפועל רק בחלק קטן מהמוצרים נראה הנחה שתתגלגל ותגיע לצרכן.

 

מיום שישי, המע"מ יופחת בחצי אחוז

 

ראשית, חשוב לציין כי לא מדובר בהורדת מחירים בחצי אחוז, אלא בהורדת המע"מ בשיעור זה. ולכן בפועל שיעור ההוזלה יעמוד על כ- 0.43%.

 

בנוסף, רבים מהסוחרים אינם ממהרים להוריד מחירים ולשנות לוגיסטית את הצגת המחיר בחנויות. כך שברבים מהמוצרים המחירים לא צפויים להתעדכן. כך לדוגמא, חנות המציעה טלויזיה ב-5,000 שקל, סביר להניח כי תשאיר את המחיר על כנו כאשר הנחת המע"מ תישאר אצל המוכר.

 

עוד חשוב להדגיש כי מוצרים ושירותים רבים פטורים כלל מתשלום מע"מ ולכן ההפחתה לא חלה עליהם, כגון: פירות וירקות, מיסים ואגרות למיניהן, תשלום מים (הנעשה דרך עירייה) ועוד.

 

החיסכון הצפוי: 60 שקלים בחודש

בבית ההשקעות מיטב, מציינים כי במחקר שנעשה בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפני כשנה, נמצא כי לשינויים בשיעור המע"מ, על מוצרים (מזון, ניקיון והיגיינה), לא הייתה השפעה בטווח הקצר. כלומר, לא צפוי כי מחיריהם של מוצרי שונים ושירותים שמחירם כולל מע"מ (כמו מוצרים במכולת או מוצרי חשמל) יופחת בינואר ובמיוחד כאשר השינוי הוא כה נמוך ואף עלול ליצור עלות נוספת בקרב היצרנים.

 

לעומת זאת במחירי מוצרים או שירותים שמחירם נקבע לפני מע"מ. כגון מחיר עבודה במוסך, שכר עו"ד, חשמל, מחיר דקת שיחה בסלולר או התעריף החודשי לחברת הכבלים או האינטרנט. עשוי להיות שינוי במלוא המע"מ (או קרוב לו, אם לא יעלה המחיר) שהרי מבחינת נותן השירות, למע"מ אין משמעות.

 

בשורה התחתונה, מסביר רון אייכל ,הכלכלן הראשי במיטב, כי ההשפעה של הורדת המע"מ נוגעת לכ- 20% בלבד, מההוצאה המשפחתית הממוצעת. והחיסכון הצפוי מכך יעמוד על כ-60 שקלים בחודש.

 

בהתאם ,מעריך אייכל, כי לא צפויה גם השפעה מהותית על מדד המחירים לצרכן וזו צפויה להיות 0.1% בלבד בחישוב שנתי.

 

הביקוש גדל - אין סיבה להוריד מחיר

סיבה מרכזית לכך שלא צפויה הורדת מחירים, היא העליה בפעילות הכלכלית במשק ובפרט בצריכה הפרטית שמתבטאת בלא מעט אינדקציות כלכליות. "מבחינת היצרנים והמשווקים אין אינטרס להוזיל מחיר, כי יש ביקוש", מסביר רונן מנחם הכלכלן הראשי במזרחי-טפחות. "ככל שמדובר במוצרים יותר בסיסיים, לביקוש יש פחות משמעות ולכן שם יתכן ונראה הורדה של המע"מ". לדברי מנחם אם הורדת המע"מ הייתה באה בתקופה של האטה כלכלית ותחרות קשה, היא הייתה באה לידי ביטוי בהורדת מחירי המוצרים, אף מעבר להוזלה בשיעור המע"מ. 

 

 איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות אי. בי. אי. מציינת כי ראוי היה להמתין עוד חצי שנה ואז להוריד את המע"מ באחוז שלם. "אנחנו חושבים שנכון יותר היה להוריד בעוד חצי שנה אחוז שלם כי אז ההשפעה תהיה יותר גבוהה. כאשר מפחיתים באחוז קל יותר לבצע את ההפחתה גם לצרכן וגם ההשפעה על המדד תהיה יותר משמעותית". גם להערכת ניר השפעת המהלך על המדד השנתי לא תהיה יותר מ-0.1%.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוב המוצרים לא יוזלו
צילום: index open
מומלצים