יריד התיירות הבינ"ל כמשל לפספוס שיווקי
צביקה בורג לא מבין למה לא טרח משרד התיירות למנף את היריד הגדול שמתקיים בת"א, כדי להביא בהזדמנות זו אלף עיתונאי תיירות מרחבי העולם. אלה היו יכולים לייצר מאות רבות של כתבות מועילות בתקשורת העולמית, אבל זה לא קרה. עוד חוליה בשרשרת ההחמצות

וושינגטון מכוסה שלג; ברלין קפואה; לונדון ספגה השנה את אחד החורפים הקרים בתולדותיה; שמי פריז, וינה וניו יורק מכוסים זה שבועות ענני גשם אפורים; ורק אצלנו, בישראל, השמש זורחת כמעט מדי יום, ויש אפילו מי שהולכים לים. הזדמנות פז לתעשיית התיירות שלנו?

 

מה יהיה עם השיווק התיירותי שלנו?

 

לא ממש, זו שקועה בתרדמת ואינה מצליחה למנף את החורף הקר שנחת על חצי הכדור הצפוני כדי לקדם את ארץ השמש שלנו.

 

קחו לדוגמה את יריד התיירות של ישראל, IMTM, שנפתח אתמול במרכז הירידים בתל אביב ויימשך היום (ד'). אז נכון, התמקמו בו עשרות רבות של דוכנים המייצגים אתרי תיירות ואטרקציות ברחבי הארץ, יותר מ-30 נציגויות של מדינות זרות מפגינות נוכחות, ואלפי ישראלים משוטטים באולם הכינוסים הענק - וכולם מתרשמים.

 

אבל היי, איפה האורחים מחו"ל? היכן מאות ואולי אלפי העיתונאים, הקניינים, סוכני הנסיעות ומובילי דעת הקהל ממדינות אירופה, מזרח אסיה וצפון אמריקה, אלה שאמורים לראות אותנו מקרוב, להכיר את אתרי התיירות שלנו ולהביא לכאן מארצות הקור מאות אלפי ואולי אפילו מיליוני תיירים?

 

טיפה בים

משרד התיירות, כמעט כרגיל, מחמיץ כאן עוד הזדמנות. נכון, מדובר ביריד שמארגנת חברה פרטית (אבל משרד התיירות מעניק חסות); ונכון גם שבכל זאת מגיעים לכאן כ-125 סוכני נסיעות מ-17 מדינות, כאורחי ממשלת ישראל, והם אף יזכו לסיורים מאורגנים בירושלים, בתל אביב ובים המלח. אבל זו ממש טיפה בים.

 

דוגמה קטנה: בשבוע שעבר ננעל בווינה יריד התיירות הענק, actb2010, המשותף לאוסטריה, הונגריה, סלובניה, סלובקיה וצ'כיה. יותר מ-2,000 אנשי תיירות, סוכני נסיעות ועיתונאים הגיעו לעיר מכל קצווי תבל - מסינגפור, מלזיה ויפן במזרח, ומקנדה, ברזיל וארגנטינה במערב, שלא להזכיר משלחות ענק ממדינות אירופה ומהמזרח התיכון.


ביתן טורקיה ביריד התיירות בתל אביב (צילומים: רמי חכם)

 

הגיעו וטיילו, חוו וטעמו, וראו את מיטב אתרי התיירות והאטרקציות שמציעות אוסטריה והמדינות השכנות, והכל בארגון משובח של הממשלות המארחות. את התוצאות תוכלו לראות בשנה הקרובה במאות עיתונים יומיים, שבועונים, מגזינים, אתרי אינטרנט ותחנות טלוויזיה ברחבי העולם, שיציגו את המיטב שיש למדינות הללו למכור לתיירים הפוטנציאליים, וירגישו את זה היטב התיירנים של המדינות המארחות, שיזכו לארח מאות אלפי תיירים נוספים שהתקשורת השפיעה עליהם לטובה.

 

לא מחמיצים הזדמנות להחמיץ

ומה אצלנו? כמעט כלום. דווקא בתקופה שבה זקוקה מדינת ישראל לכל מלה חמה בתקשורת העולמית, איש אינו מנצל את ההזדמנות הנפלאה להביא לכאן מאות ואפילו אלפי עיתונאים מכל קצווי תבל, כדי שיראו מקרוב את מה שיש לנו למכור: את ירושלים ואת תל אביב, את ים המלח והכינרת, את חיפה ומכתש רמון ואילת, את המקומות הקדושים ואתרי הבילוי והמסעדות, את אתרי הספא ומסלולי הרכיבה, ושמורות הטבע ומה לא. את הדברים היפים שבכל זאת יש אצלנו, והם לא מעטים.


איפה מאות הכתבים הזרים שיכלו לבוא? השר מיסז'ניקוב מסייר ביריד

 

תחשבו על זה: אלף עיתונאים, שיכלו לכתוב אלף כתבות באלף עיתונים, מגזינים ואתרי אינטרנט.

 אלף כלי תקשורת חשובים ומשפיעים, שיכלו לחרוג ממנהגם להזכיר את ישראל בהקשרים שליליים של פיגועים וטילים, ושטחים ומחבלים מתאבדים, להציג אותנו באור קצת שונה, ואולי להביא לכאן עוד כמה עשרות אלפי (ואולי יותר) תיירים, שיכלו להיות שגרירים טובים שלנו ובדרך להשאיר פה מעט מכספם.

 

אבל פיספסנו את זה. גם השנה, כמו בכל שנה. וחבל שאין מי שיהפוך את כינוס התיירות השנתי הזה לפסטיבל של ממש, לסוג של חגיגת תקשורת, שתהיה לשם דבר בתעשיית התיירות העולמית ותשים אותנו, סוף סוף, על המפה.

 

  • צביקה בורג, עורך מדור התיירות ב"לאשה"

 

לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה יריד התיירות הבינ"ל כמשל לפספוס שיווקי
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד