שתף קטע נבחר

  • עמוס רולידר
צילום: ירון ברנר

כך תבחרו לילדכם חטיבת ביניים

מה רמת האלימות בבית הספר, אילו דגשים חשובים במיוחד למורים, כמה תלמידים יושבים בכיתה ומה רמת ההוראה במוסד? פרופ' עמוס רולידר עם עצות פרקטיות וחשובות לבחירת חטיבת הביניים עבור ילדיכם

הוריה של ענבר נכנסו לבית הספר ומיד התקבלו בחיוך רחב ובכבוד רב על ידי צוות מורי בית הספר וכמה תלמידים שהגישו להם פירות ומיץ. עוד חיכו להם בקבלת הפנים מופע מיוחד של להקת הריקוד של בית הספר, בלונים ומצגת משובחת שסיפרה להם כמה בית הספר מצטיין באווירה רגועה, מגוון מגמות לימוד מבטיחות, צוות הוראה מעולה ויחסי הורים-מורים המאופיינים ברגישות ובהתחשבות בצרכי כל תלמיד.

 

נשמע מעולה. הבעיה היא שזה כבר הביקור השלישי שלהם החודש בחטיבות ביניים ולמען האמת, כל בתי הספר נראו להם מרשימים, מצוינים ואיכותיים. ככה זה כשמגיעים לבית הספר ל"יום פתוח" מופק היטב שמתקיים בשעה 19:00 - כמה שעות אחרי שסערת הלימודים שככה.

 

שלושת בתי הספר הרשימו מאוד את ההורים ואת ענבר, אך בבואם לקבל החלטה, חשו כי יותר מכל ניסו להרשים אותם ו"למכור" להם את בית הספר והשאירו אותם מבולבלים ומחוסרי יכולת אמיתית לקבל החלטה שקולה ומבוססת בנוגע למוסד המתאים ביותר ליכולותיה ואופייה של בתם.

 

האמת חייבת להיאמר: אין באפשרותם ויכולתם של הורים כיום לקבל החלטה מושכלת בדבר המוסד החינוכי שעשוי להתאים לילדם. רוב הנתונים אותם מקבלים ההורים הם כלליים מדי, ריח השיווק עולה מהם והם אינם כוללים את הנתונים החשובים באמת. כמו למשל, נתוני רמת האלימות, ההצקה והבריונות בבית הספר, נתוני צפיפות, היעדרויות מורים, רעש חיצוני במהלך השיעורים ועוד. 

 

מהם מאפייני סביבה חינוכית אופטימאלית?

 

1. אקלים חברתי

אחד הפרמטרים החשובים בבואנו לבחון מסגרת חינוכית הינו האקלים החברתי של המסגרת. אקלים חברתי חיובי בא לידי ביטוי ברמות נמוכות של הצקה, אלימות ושאר התנהגויות אנטי חברתיות. בסביבה כזו, מערכות היחסים בין התלמידים מושתתות על כבוד והתחשבות. מסגרת כזו מתאפיינת בדרכי תגובה וטיפול יעילות ועקביות בהתמודדות עם אלימות ובניהול מעקב מסודר אחר נוכחות התלמידים והתנהגותם.

 

2. סביבה נעימה

מחקרים שונים מדגישים את הקשר בין המבנה, האסטטיקה ורמות הרעש של הכיתה ובית הספר, לבין התנהגות התלמידים. סביבה נקייה, שקטה, אסטטית ומאורגנת קשורה להתנהגויות לימודיות וחברתיות נאותות ולהתנהגות אחראית של הלומדים בה.

 

3. דגש על חינוך לאחריות אישית

הקפדה על: הגעה בזמן לבית הספר ולתחילתו של כל שיעור, הבאת כל הציוד הנדרש לתהליך הלמידה בשיעורים השונים, הכנה עקבית של שיעורי בית שניתנו, הגעה לבית הספר בתלבושת צנועה העומדת בכללים שנקבעו על ידי בית הספר ושמירה על ניקיון הכיתה ושולחנות הלמידה.

 

4. הוראה אישית

מסגרות חינוכיות רבות מודעות כיום לצורך להתאים לכל תלמיד (או קבוצת תלמידים) תכני ודרכי הוראה אשר מותאמים באופן אישי לצרכי התלמיד ויכולותיו. הוראה דיפרנציאלית שכזו מסייעת לתלמיד לטפח ולממש את הפוטנציאל האישי הטמון בו.

 

5. הקפדה על רישום ביומן

קיים קשר חזק בין יכולות ארגון ותכנון הלמידה לבין הישגים לימודיים. הדרך העיקרית להקניית מיומנות ארגון ותכנון היא על ידי חינוך הילדים לרישום יעיל וקבוע ביומן, אותו אנחנו רוכשים עבורם כל שנה ולצערנו כמעט ואינו נמצא בשימוש.

 

6. מספר התלמידים בכיתה

ככל שמספר התלמידים בכיתה קטן יותר, כך מתאפשר למורה להקדיש תשומת לב רבה יותר לכל אחד מהתלמידים ולהתמודד עם בעיות התנהגותיות וקשיים לימודיים של התלמידים.

 

7. רמת הוראה

התנהגויות אנטי חברתיות של תלמידים, כגון בריונות, אלימות וכדומה, נמצאו קשורות ישירות לרמת ההוראה. שעמום בזמן שיעור, חוסר סמכותיות של המורה והיעדרויות רבות של מורים – נמצאו כולם קשורים לרמות אלימות גבוהות מצד התלמידים.

 

8. למידה פעילה

מחקרים מראים בבירור כי קיים קשר הדוק בין משך הזמן בו עוסקים התלמידים בלמידה פעילה הכוללת קריאה ופתרון בעיות, דיון בקבוצות, כתיבה בדפי עבודה, למידת חקר והוראת עמיתים לבין הצלחה והישגים לימודיים. לעומת זאת, הוראה המתבססת על הרצאתו והסבריו של המורה (הוראה פרונטאלית), תוך הקשבה פאסיבית של התלמידים מנבאת הישגים לימודיים נמוכים והפרעות התנהגות, במיוחד לילדים הסובלים מקשיי ריכוז וקשב.

 

9. קרבה לבית

ישנה עדיפות לכך שבית הספר יהיה בקרבת מקום מגוריכם. כך, תלמידי הכיתה יהיו החברים לבילוי ומשחק בשעות אחר הצהריים וילדכם יוכל לפתח בקלות קשרים חברתיים מבלי שיהיה תלוי בכם ההורים על מנת שתסיעו אותו ו/או שתסייעו לו בתיאומים.

 

10. התאמה אישית

מוסדות חינוך ראויים הינם בדרך כלל פתוחים לביצוע התאמות הנדרשות לצרכים הייחודיים של תלמידים המתקשים בתחומים שונים ובמיוחד בתחום ההתנהגותי. בית ספר כזה לדוגמה ישתף פעולה עם ההורים וישבץ תלמיד שאותר כסובל מקשיי קשב, ריכוז והתנהגות בכיתה בה המחנכת הינה דמות סמכותית ואסרטיבית, יקדם בברכה סיוע חיצוני והדרכה ממומחים בתחום הליקוי של הילד ויעשה כל אשר ניתן בכדי שהתלמיד המאתגר יצליח להשתלב בבית הספר.

 

כעת, כשאתם יודעים על מה להסתכל ואילו נתונים לקבל, הנה מה שכדאי שתעשו:

 

1. בקרו בבית הספר בתזמון הנכון

את הביקור בבית הספר יש לעשות ביום לימודים רגיל ולא ב"יום הפתוח" המבוים היטב. ביום כזה תוכלו להתרשם מהתנהלות בית הספר בשגרה, בזמני שיעור ובהפסקות וכן ממידת הניקיון והסדר השוררת בבית הספר. בקשו להיכנס לשיעור של המחנכת העתידית של ילדכם ולצפות בהתנהלותו.

 

בנוסף, סיירו בבית הספר בזמן ההפסקה, התרשמו מהמתקנים השונים בחצר, מהפינות השונות ומרמת ההשגחה על התלמידים בזמן זה. האם ישנן פינות מרוחקות בהן אין משגיח, האם המורים התורנים מתערבים בבעיותיהם של התלמידים או מניחים להם לנפשם, האם התלמידים מורשים להישאר בכיתות ללא השגחה, באיזו פעילות הם עוסקים בזמן ההפסקה, האם תלמידים נמצאים מחוץ לכיתות במהלך השיעורים? מדוע?

 

2. בקשו רשימת טלפונים של הורי תלמידים

התרשמותם של הורים לתלמידים בבית הספר מהווה מקור מידע חשוב. בקשו לקבל רשימה של מספר רב של הורים, מהם תוכלו לבחור מספר הורים אשר תוכלו ליצור עימם קשר באופן אקראי. לעיתים, בתי הספר מספקים מספר טלפון של הורה אחד או שניים, אשר ייתכן ואינם מספקים את כל המידע שברצונכם לקבל.

 

3. בקשו את תוצאות בית הספר במבחני ההערכה הסטנדרטיים

בתי הספר במדינה נבחנים במגוון מבחנים אשר יכולים לשמש להשוואה בין המסגרות השונות. הכוונה לציוני בחינות הבגרות, ציוני המיצ"ב, מדדי שביעות רצון של התלמידים וכדומה. בקשו מבית הספר לקבל את הנתונים העדכניים של בית הספר במבחנים אלו והשוו אותם לנתונים שמציגים בתי ספר אחרים בסביבה.

 

4. בקשו נתונים על האקלים החברתי של בית הספר

בעדינות וברגישות, בקשו לדעת באם נתוני אלימות, הצקה ובריונות נאספים באופן קבוע בבית הספר, מהם הנתונים, כיצד בית הספר פועל ליצירת אווירה נעימה ומניעת הצקות ופגיעה בשונה ובחלש? האם בית הספר מקפיד על קוד לבוש, כיצד הוא עושה זאת, האם יש בעיות של איחורים וכיצד מלמדים את הילדים אחריות אישית לזמן, ציוד ושמירה על רכוש?

 

לאחר קבלת כל הנתונים ביחד עם ההתרשמות מהביקור בבית הספר במהלך יום לימודים רגיל, אין לי ספק שיהיו בידיכם מספיק נתונים לדעת את איכותו של בית הספר ולהשוות בינו לבין בתי ספר אחרים. זכרו: במידה ואין ולבית הספר תשובות לשאלותיכם הלגיטימיות או הוא אינו מוכן לענות עליהן ואולי רואה בהן אפילו שאלות קנטרניות או קטנוניות מצדכם, יתכן וזהו אינו מקום ראוי עבור ילדכם.

 

תודה לקרין בר על הסיוע בכתיבת הטור.

 

  • פרופ' עמוס רולידר הוא אבא לשלושה, מומחה מוסמך בניתוח התנהגות, ראש המרכז להורות אחרת והמכון לחקר ולמניעה של קשיי התנהגות ילדים בסביבות חינוכיות במכללה האקדמית עמק יזרעאל ומגיש התוכנית "סדרת חינוך ".  
  •  

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים