שתף קטע נבחר

האסונות של מוחמד: סיפורו של מדריך בטיחות

במחצית הראשונה של השנה נרשמה עלייה במספר התאונות הקטלניות ו-28 הרוגים בשל "חוסר משאבים באכיפה ובפיקוח". למוחמד חמודה זה לא סתם סטטיסטיקה. לאחר שאיבד שלושה בני משפחה, הוא החליט להתפטר מעבודתו כמהנדס ולהצטרף למוסד לבטיחות וגיהות בעבודה

42 עובדים נהרגו ב-2009 בתאונות עבודה, לפי משרד התמ"ת. במחצית הראשונה של 2010 יש עלייה של 12% במספר התאונות הקטלניות - 28 הרוגים, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. למוחמד חמודה המספרים הללו הם יותר מסתם סטטיסטיקה. חמודה (34), אב ל-3 ילדים, הוא בעל תואר בהנדסת מכונות והנדסאות חשמל, החליט להתפטר מעבודתו הרווחית יחסית כמהנדס ולהצטרף לשורות המוסד לבטיחות וגיהות בעבודה לאחר מספר מקרי תאונות עבודה שהסתיימו במוות כמה מבני משפחתו.

 

 

"את התואר ב-2002, ועבדתי במפעל מזון בחיפה כמהנדס מכונות, למדתי בטיחות במוסד לבטיחות ב-2005 ולכן גם הייתי ממונה בטיחות במפעל. ב-2010 החלטתי להתפטר ולהגיש מועמדות למשרת מדריך בטיחות בתעשייה במוסד למטיחות וגיהות", אומר חמודה.

 

הכסף פחות טוב, למה עשית את זה?

 

"הכסף בהחלט פחות טוב. עשיתי זאת כיוון שהמשפחה שלי סבלה רבות בשנים האחרונות מאבידות בשל תאונות עבודה והחלטתי שאני לא יכול לתת לזה להימשך וקיבלתי החלטה שאעשה מה שאפשר על מנת למנוע ממקרים כאלו להתרחש. מבחינתי זו שליחות".

 

מה אירע במשפחתך?

 

"זה התחיל מבן דודה שלי. הוא עבד על פיגום, מעד בגלל טעות אנוש, נפל מגובה של 14 קומות ונהרג במקום. זה כאב לי מאוד, אבל אז עדיין לא הסתכלתי על זה כדבר שמשפחתי הולכת לסבול ממנו בתקופה הקרובה, אלא כמקרה בודד.

 

"אחרי כן, דוד שלי, נע'מה, חשמלאי מוסמך, נהרג בשנת ב-1998 כשנפלו עליו מהתקרה צינורות ברזל גדולים שלא היו מחוזקים בחניון מרכז קניות בו עבד. הוא נפגע מרשלנות פושעת של אנשים אחרים. הייתי מאוד קרוב אליו וראיתי בו אח גדול, לכן לקחתי את המוות שלו מאוד קשה".

 

אז בטיחות עדיין לא נראתה לך כמשהו שתרצה לעסוק בו? 

 

"אז עוד לא חשבתי שיש בכוחי להשפיע ולמנוע מקרים כאלו. גם ב-2002 כשאחד מבני הדודים שלי, שעבד במפעל לבלוקים, התחשמל למוות. הוא התיישב על כיסא המיועד לכך במכונה לייצור בלוקים, אך ההארקה הייתה פגומה והוא נהרג. משפחתו גרה בשכנות אלינו, הוא היה בגילי, ובילינו הרבה ביחד.

 

זה קרה בסוף לימודי ההנדסה שלי, כשבמהלכם למדתי קורס בנושא בטיחות והתחלתי לחשוב שקיימת דרך למנוע תאונות עבודה וזה לא עניין של גורל, אבל לא לא קישרתי את זה לעתיד שלי – רציתי להיות מהנדס מכונות".

 

הרצאות על בטיחות בבתי ספר

"התקבלתי לעבודה במפעל כמהנדס מכונות, ולאחר כשנתיים, ב-2004, הציעו לי לצאת לקורס ממונה בטיחות. חזרו אלי התחושות מהתקופה שאיבדתי את דודי ובני דודי, והחלטתי לקחת את זה כדי לוודא שלפחות במפעל "שלי" זה לא יקרה. כך נהייתי בנוסף לעבודתי, גם ממונה בטיחות. בנוסף פניתי מיוזמתי לבתי ספר בסביבה כדי להרצות על בטיחות, בהתנדבות. כדי שהילדים שיוצאים עוד מעט לעבוד יידעו שצריך להיזהר וממה.

 

"במהלך הזמן הזה קיבלתי כל הזמן 'תזכורת' לצורך בבטיחות במקום העבודה, גם מהכיוון הבריאותי. דודי ואבי החלו לסבול יותר ויותר ממפגעים במקום העבודה: אבי שעבד במפעל אלומיניום כמעט והתחרש, והחל לדבר איתנו בצעקות. ודודיי, שעבדו המון שנים באתרי בנייה החלו לסבול מבעיות בעצמות ובמפרקים. בתקופה זו נתקלתי במודעה על מכרז למשרת מדריך בטיחות בתעשייה של המוסד לבטיחות וגיהות, ב-2010 ולשמחתי התקבלתי".

 

וכיצד אתה מונע תאונות עבודה? 

 

"אני מדריך בטיחות בתעשייה ומבקר במפעלים ובתי מלאכה על מנת לוודא שתנאי העבודה והבטיחות תקינים, ולהדריך את העובדים והמנהלים. המודעות במגזר הערבי עדיין נמוכה. הם מאמינים ש"הכל מאללה", אני מנסה לגרום להבין שלכל תאונה יש סיבה ש"אללה עוזר למי - שעוזר לעצמו". 

 

מה הסיבות לעלייה המחודשת בתאונות הדרכים?

כשיותר ויותר אנשים מודעים לעניין הבטיחות, והאכיפה מתבצעת כסידרה - מדוע השתנתה המגמה וכעת אנו עדים לעלייה משמעותית בתאונות קטלניות בעבודה? במשרד התעשייה המסחר והתעסוקה מפנים אצבע מאשימה לאוצר: "שינוי זה אינו מפתיע, ומוסבר, בין השאר, בשחיקה במשאבי הפיקוח והאכיפה של אגף הפיקוח על העבודה". בתמ"ת מוסיפים שלאחרונה הצליחו להשיג תוספת משמעותית לתקני כוח-האדם של הפיקוח על העבודה, אך זה בבחינת "מענה חלקי וראשוני", בלבד.

  

חוסר באכיפה ופיקוח ובתקצובם, מוביל ל"זלזול, אי קיום החוקים והתקנות ואי הקפדה על כללי בטיחות וגיהות בעבודה", שהן, אומר מנהל המוסד לבטיחות ולגיהות חיים אליהו, הסיבות העיקריות לתאונות העבודה. לדבריו, הרבה מהתאונות מתרחשות בשל זלזול העובדים, יש להם ציוד מגן אבל הם בטוחים שכלום לא יקרה.

 

ומה על תאונות שמתרחשות בשל זלזול המעסיקים בעובדים? איך מונעים את זה?

 

"סמכות הענישה נתונה לאגף הפיקוח על העבודה במשרד התמ"ת באמצעות צווי בטיחות ופניה לערכאות במידה והצווים לא מקוימים", אומר אליהו. וכאן אנו חוזרים לצורך באכיפה ופיקוח. כך או כך, מהתמ"ת נמסר ל-ynet רק גזרי דין בודדים ניתנים כל שנה למעסיקים אשר מסכנים את עובדיהם. 

 

נציין שתאונות המסתיימות במוות נחקרות מקצועית ע"י משרד התמ"ת, במקביל לחקירת המשטרה. לאחר מכן החומר עובר למשטרה והיא ממשיכה לחקור ומעבירה לפרקליטות המלצותיה, שמחליטה לנקוט או שלא לנקוט בהליכים בעצמה.

 

העונשים למעסיקים העוברים על התקנות:

  • מאסר של עד 6 חודשים או קנס עונשי של עד 14,400 שקל.
  • אם מדובר בעבירה שהיתה עשויה לגרום למוות או חבלת גוף אז העונש הוא עד שנת מאסר או קנס עונשי של 29,200 שקל.

 

העונש ניתן הוא לכל עבירה בנפרד ולרוב נפסקים קנסות עונשיים בשיעור של בין 30% ל-50% מקנס עונשי מירבי. כך, לדוגמה, ביה"ד האזורי בת"א גזר לפני כשנתיים קנס עונשי בסך של 52 אלף שקל והתחייבות להימנע מביצוע עבירות ל-3 שנים, נגד חברת ת.מ.מ תעשיות מזון מטוסים. הסכום חורג מהקנס המקסימלי לעבירה כיוון שהוא נגזר בגין שורה של עבירות; החמורה בהן היא אי גידור תקין של מכונה לסגירת מגשיות אוכל לטיסות - שקטעה את אצבעו של עובד.

 

כך גם בגזר דין שהוטל על שני מנהלי חברת הבניה אספניולי ריאד בסוף 2009: מאסר על תנאי של ששה חודשים למשך תקופה של שנתיים, וכן קנס עונשי בסך כולל של 55 אלף שקל בגין ביצוע עבירות בטיחות בבניה בהן נחבל עובד.

 

אז כיצד מתעתדים במוסד לבטיחות וגיהות ובתמ"ת ללחזור למגמה יורדת של תאונות עבודה?

 

  • הגברת אכיפה (הודות לתוספת התקנים) של אגף הפיקוח על העבודה במשרד התמ"ת את החוקים,התקנות והנהלים במקומות העבודה השונים על ידי צווים ודרישות, או באמצעות אכיפה פלילית, והעמדה לדין.
  • הקמת יחידת חקירות בתמ"ת שמטרתה לחזק את האכיפה הפלילית.
  • והמשך פעולות מניעתיות כגון הדרכות שמעבירים הן המוסד לבטיחות וגיהות והן התמ"ת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מוחמד חמודה
לחזק מבנים
צילום: ג'ורג' גינסברג
מנהל המוסד לבטיחות ולגיהות, חיים אליהו
מפולות מסכנות חיים
צילום: אביהו שפירא
מומלצים