שתף קטע נבחר

פתחתם אריזה והיא חצי ריקה? אתם לא לבד

כשקנינו אריזת לה קט, מזון לחתולים, נדהמנו לגלות שהקופסה חצי ריקה, למרות שמשקל תכולתה היה תקין. צרכנים מתלוננים שתופעה דומה קורית גם בחטיפים ובמוצרי קוסמטיקה. האם חברות משתמשות באריזות גדולות מדי?

האם אריזה גדולה מעידה על תכולה רבה? לא תמיד. את זה למד על לשונו כל מי שאי פעם פתח אריזת חטיף, ונחל אכזבה ואף תחושת ריקנות, כשגילה שתכולתה פעוטה מדי. גם במוצרים קוסמטיים לא נדיר למצוא רווח מעצבן בין המוצר לאריזתו. למה מוכרים לנו אריזות חצי ריקות? 

 

הרי במיוחד בעת רעב, האריזה היא רכבת האקספרס למוצר, ואתה לא רוצה לעצור בתחנה הראשונה ולגלות שהיא ריקה. צרכנים כן שופטים מוצר לפי האריזה שלו, והיא משמשת כפנים של המותג. אז אם אסור להראות על גביה תמונה מטעה של המוצר, למה מותר להניח אותו באריזה ש"גדולה עליו"?

 

הנה, רק השבוע רכשנו לחתול שלנו חבילה של 400 גרם לה קט ב-18.5 שקל, משום שמזונו הקבוע אזל. נשמתינו נעתקה למראה תכולת האריזה. חצי ממנה היה ריק. מפלס הכופתיות היה נמוך באופן משמעותי לא רק ממרומי האריזה, אלא גם מהפתח הצדדי שלה.


קטן עליה. המזון באריזת לה קט

 

האם מכרו לנו פחות מדי לה קט? מסתבר שלא. שקילה העלתה שתוכן האריזה לא קטן מהמוצהר על גביה - מה שכתוב זה מה שיש. אבל הצרכן מתרשם מהאריזה הגדולה, וטועה לחשוב שהוא מקבל "הרבה מוצר", בעוד שבפועל הוא מתאכזב ומקבל "מעט מוצר".

 

כי מראה עיניים זו המשענת עליה אנו נשענים בבואינו להעריך גודל של מוצר כמו מזון לחתולים. הצרכן לא יודע להעריך בעין כמה זה 400 גרם כופתיות. הוא יודע שהוא רואה חיצוניוּת גדולה ופנימיוּת דלה. והתחושה שלו, היא שעובדים עליו בעיניים. והנה, מאינסידנט הלה קט יצאנו בתחושה שעבור אריזת מזון לחתולים שקטנה בחצי, כפי שראוי היה למכור, לא הינו מסכימים לשלם 18.5 שקל. ונכון שלא רומינו במשקל, אבל כשהאריזה חצי ריקה - קשה להסתכל על הכוס המלאה.

 

מי אכל לי חצי מהדוריטוס, הקליק והמילקי?

התופעה קיימת גם באריזות חטיפים כמו במבה גדולה, קורנפלקס מסוגים שונים, וחטיפי שוקולד כמו קליק. צרכנית התלוננה בפנינו: "גם באריזת דוריטוס, ישנה אשלייה דומה. האריזה גדולה ותפוחה ובפועל היא מאכלסת שלושת רבעי מוצר לערך. כשאני רואה את זה, אני תוהה אם יש באריזה, תכולה פחותה מזו שהם מצהירים עליה".

 

צרכן אחר הפליג בתלונה על מילקי: "זה תמיד נראה כאילו אין מספיק קצפת. המיכל פשוט לא מלא עד הסוף". צרכנית אחרת התלוננה: "אני לא קונה תפוצ'יפס וביסלי גדולים. זה תמיד נראה לי כאילו מישהו על פס הייצור אכל לי חצי מתכולת האריזה, וסגר אותה".

 

לפני שביררנו מה בדיוק קורה שם בעולם האריזות, פנינו לעומדת בראש הרשות להגנת הצרכן, עו"ד תמר פינקוס. ושאלנו אותה האם אין כאן הטעיה. "התמ"ת לא מתערב בעניין", היא מסרה בנחרצות, "ובלבד שאין הטעיה, ומשקל המוצר הוא כפי שנכתב על האריזה, הרי אריזות זה עניין עסקי ועניין של החברה לעסוק בו".

 

ואין כאן מראית עין מטעה?

 

"אין הבדל בין מה שכתוב לבין מה שהצרכן מקבל בפועל".

 

אבל הצרכן לא יודע מה הוא מקבל בפועל. הוא רואה גדול ומקבל קטן.

 

"התמ"ת אינו רואה מקום להתערב בשוק החופשי באופן האריזות ובעיצובן".

 

החברות: המשקל הוא שקובע לא כמות היחידות

אם מהתמ"ת לא יבוע עזרנו, אולי החברות יואילו להסביר את פשר החסר. לפי הסבריהן, הן ממש לא מנסות לתעתע, זו רמת הנפחיות של המוצר שמשתנה, ולכן האריזה מיוצרת כשהיא גדולה ביחס למשקלה.

 

בשטראוס סיפקו את ההסבר הממצה ביותר. "המוצרים נארזים באופן הנוכחי כדי לשמור על טריותו ואיכותו של המוצר", אמרו ל-ynet, "וכן על מנת להגן עליו מפני פגיעה בעת שינועו ממפעל המלוחים ועד לנקודת המכירה. המשקל שמצוין על גבי השקית הוא המשקל בפועל, והוא גם זה שקובע, ולא כמות היחידות שהשקית מכילה.

 

"כמות היחידות באריזה נקבעת לפי ריכוז המוצקים. לדוגמא, בתפוח האדמה זה משתנה על פי סוג חלקת האדמה, זן התפוח, תהליך גידולו ומזג האוויר. אם המשקל הסגולי של התפוח יהיה נמוך יותר, האריזה תראה מלאה יותר ואם המשקל הסגולי גבוה יותר תראה האריזה מלאה פחות. ובכל מקרה, השקית תכיל את המשקל המצוין על גביה".

 

מביו פט מסרו בתגובה: "אריזת לה-קט 400 גרם תוכננה עם פתיחה ייעודית ונוחה לצרכנים לשונית הפתיחה מצריכה את המרווח של האריזה. בנוסף , תכונות חומרי הגלם הטבעיים מחייבים שמירה על המרווח בגלל הגודל המשתנה של הכופתיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
ככה מוכרים? החתול לא התלונן
אריזת לה קט, שנפתחה זה עתה
אריזת קליק, כמעט חצי ריקה
מומלצים